• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze domotica systeem nieuwbouw: Loxone, Niko, QBus?

Lid geworden
31 aug 2014
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel aan het uitzoeken welk domoticasysteem voor onze nieuwbouw een gepaste match kan zijn.

En heb volgende 3 op het oog:

1) Loxone: stabiel?, blijft goed groeien qua functionaliteit
2) Niko: betrouwbaar?, veelgebruikt momenteel, relatief eenvoudige installatie
3) QBus: duur?, gemakkelijke installatie

Hier is een gelijkaardige post van 2 jaar geleden maar er staat niet veel informatie in: http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/282549-domotica_qbus_nikohome_control_loxone

Een ander alternatief lijkt me misschien Fibaro te zijn. Maar moet ik nog eens verder onderzoeken: http://www.fibaro.com/

Functievereisten:
  • - bewegingsdetector + sturing verlichting: trap, toilet beneden, toilet boven, badkamer & dressing boven. Ev. ook in kelder. Wel telkens nog met drukknop om deze functionaliteit te overrulen.
  • - dimmen verlichting in keuken, eetruimte, bureau & living 
  • - alles aan/uit voor verlichting: boven, beneden, buitenverlichting achter & buitenverlichting vooraan


  • - aansturing sun screens boven & beneden verdieping. Afzonderlijk + in groep. 

Optioneel/minder belangrijk, maar lijkt me interessant:
  • - monitoring van zonnepanelen
  • - aansturing vloerverwarming: lucht-warmtepomp General Waterstage V2 Comfort
  • - aansturing convectoren bovenverdieping: General Convexia CDC600Li / CDC400Li
  • - ip camera carport
  • - deur/raam detectoren bij openen (met ev. aansturing alarm)
  • - sturing sunscreens op basis van weerstation

 

Elk systeem heeft wel z'n voor- en nadelen.
Wie heeft er een gelijkaardige keuze moeten maken en kan ook uitleggen waarom hij dat systeem gekozen heeft?

Alle tips zijn welkom!
 
Lid geworden
24 jun 2015
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
De vraag formuleren is simpel, ze beantwoorden is moeilijk.

Er zijn zeer weinig mensen die echt gewerkt hebben met de drie installaties en dus  vergelijkingen kunnen maken.  Waarom stel je je vragen niet op de respectievelijke gebruikersfora vzn de producten ? Haal er dan wel in eerste instantie de concurrerende producten uit. 

Je zal een eerlijk antwoord krijgen over wat kan en niet kan.  Eens je voldoende elementen hebt in één oplossing kan je later nog controlevragen stellen in de twee anders fora.

Bekijk ook hoe actief de fora zijn, hoe minder actief, hoe meer je er alleen voorstaat.

Mijn hoogst persoonlijke opinie : kies voor zaken die belangrijk zijn altijd bekabeling.  Dat schakelt ZWave ea uit.  Wat belangrijk voor jou is kan ik niet zeggen maar voor mij persoonlijk ligt de grens grosso modo bij monitoren zonder gevolgen enerzijds en sturen anderzijds.

 
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Denk, droom en fantaseer eerst eens over je wensen, wat wil je bereiken, hoever moet alles geïntegreerd zijn, wat ga je automatiseren en wat niet. Ik denk dat als je dan hier eens een lijstje zet, dat enkele deelnemers wel een richting kunnen aangeven.
 

Hew

Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
44
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je meer te weten wil komen over loxone is dit de uitgelezen kans.

Voor de 4de maal houden we een infoavond over het Loxone domotica systeem wegens grote vraag.

De avond is bedoeld voor mensen die gaan bouwen of verbouwen en domotica in hun project willen integreren.

Dit zowel volledig uitgevoerd als in de vorm van een DHZ-pakket.

De avond zal GRATIS zijn en we behandelen volgende punten:

- Loxone: de oorsprong van het systeem

- de opbouw en de individuele componenten

- een demo en een korte intro in de software en de apps

- een vragenronde over mogelijke toepassingen en hun haalbaarheid.

- uitleg over de werkwijze en het projectverloop voor uitgevoerde systemen en doe het zelf installaties

 

De plaatsen zullen beperkt worden om er een interactieve avond van te maken en indien nodig zal er een 2 de datum vastgelegd worden.

Inschrijven is verplicht en gaat als volgt:

Stuur een mail naar

stijn@htew.be

met als onderwerp: infoavond 18/7

Vermeld volgende gegevens:

-naam

-adres

-e-mail adres

-telefoonnummer

-een korte beschrijving ivm het project dat je op stapel heb staan in de nabije of verre toekomst

De avond gaat door in onze showroom te Herentals

Dikberd14/3D

2200 Herentals

We starten om 19u stipt

Bij vragen kan je me altijd bereiken op het nummer 0495/217732 of via de website www.htew.be

- See more at: http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/310965-infoavond_loxone?utm_source=Bouwinfo&utm_medium=Website#sthash.h9IAAgdr.dpuf
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik heb voor de Building Automation oplossing van Beckhoff gekozen. Grootste +punt in mijn ogen is de flexibiliteit vs de prijs.

Met Beckhoff/wago/phoenix contact... zit ge met een stabiel platform wat uit de industrie komt = betrouwbaar en garantie op wisselstukken na vele jaren (als er al iets kapot gaat).

Om 1 van uw keuzes te geven, ik heb 12j geleden een domotica opleiding gevolgd, en daar ging het voornamelijk over Niko (toen de nikobus). Tegenwoordig is er de Home control, maar zover als ik meegekregen heb van mijn leverancier zijn die niet eens compatibel met elkaar. Volgens hem, mensen die, over enkele jaren een probleem hebben met hun nikobus systeem zouden dan gedwongen worden om alles om te gooien naar home control.
Dat soort foliekes gaat ge, behalve bij Siemens *ROFL*, in de industrie niet gauw tegen komen.
 
Lid geworden
31 aug 2014
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen, bedankt voor de reacties.

Ivm een actief forum, enkel Loxone is op dit vlak heel actief. En daarom dat dit mij ook meer vertrouwen geeft.
QBus is qua community onbestaand lijkt me.
En Niko heeft geen forum. Het is inderdaad een gesloten systeem waarbij je volledig afhankelijk bent van hen. Als er in de toekomst wat veranderd, dan zit je vast. Van Niko Home Control heb ik echter wel al goede ervaringen gehoord. Het design van de stopcontacten e.d. spreekt mij hiervan ook aan.

@Thorgal, in mijn ogen heb ik toch al een redelijk lijstje met wat ik wil opgesteld. Heb je zelf andere functionaliteiten in gedachten? Of heb je het gewoon over het hoofd gezien :p ?

@Joske_, van Beckhoff heb ik nog niet gehoord. Een PLC systeem biedt inderdaad wel de meeste flexibiliteit en draagt al heel wat ervaring met zich mee. Een installateur ervan heb ik echter wel niet gevonden...
 
Lid geworden
19 mrt 2009
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
10 jaar geleden heb ik in onze nieuwbouwwoning een basispakket van BTicino (modules voor lichtkringen, rolluiken, dimmer, webserver, scenario's) laten installeren. Al na een paar weken heb ik zelf het systeem geïntegreerd met z-wave modules die aangestuurd worden door Homeseer software. Het systeem draait al 10 jaar probleemloos op een laptop van bijna 20 jaar oud. Mijn ervaring is, in tegenstelling met wat velen zeggen, dat draadloze domotica wél betrouwbaar is en bovendien heel flexibel als je later wil uitbreiden. Z-Wave wordt trouwens gebruikt om grote cruise-schepen uit te rusten met domotica...

Toen ik vorig jaar in contact kwam met Fibaro heeft de  microbe mij meer dan ooit gebeten. Fibaro is een klein wonder dat zeker en vast kan concurreren met KNX en Openwebnet installaties. Meer info op mijn website.
 
Lid geworden
20 jul 2013
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Patrick,

ik zit  al een tijdje te kijken naar de Fibaro omdat het ding functioneel echt wel heel rijk lijkt.

Wat me schrik aanjaagt - al dan niet terecht - is de kans dat iemand bewust schade toebrengt door 432 frequentie te verstoren.  Beetje zoals VTM zijn signaal verloor toen Obama zijn auto caravaan passeerde,

Een vraagje : hoe afhankelijk ben je van de Fibaro op zich.  Stel dat het toestel uitligt,werkt er dan nog iets ?  Is het mogelijk een stand-by toestel te zetten ?  Voor de meerprijs van KNX kan je al eens een tweede Fibaro kopen :)

Bedankt 
 
Lid geworden
19 mrt 2009
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
@everaejo

mijn standpunt na 15 jaar ervaring in telecom en ict: alle data overdracht kan verstoord worden door iemand die dat echt wil, draadloos of bekabeld maakt niet echt uit.

Puur statistisch gezien is de kans echter klein dat iemand van slechte wil een systeem van een particuliere woning verstoord, tenzij je een Picasso schilderij in je huis hangen hebt :)

Fibaro doet geen toegiftes voor wat betreft veiligheid:

1. elke controller heeft zijn eigen unieke hersteldisk

2. vanaf de upgrade naar software versie 3.x en 4.x kunnen software ontwikkelaars geen 'user plugins' meer toevoegen omwille van de veiligheidsrisico's. Dit zal binnenkort opnieuw mogelijk worden maar meer dan waarschijnlijk op de 'Apple' manier: de plugin moet eerst getest en goedgekeurd worden door Fibaro voordat een externe software ontwikkelaar hem beschikbaar kan stellen voor het publiek. Fibaro heeft intussen zelf een bataljon van 300 software ontwikkelaars die luisteren naar de feedback die ze krijgen van beta-testers en continu zelf doorwerken aan integraties (plugins) voor tv/audio/video/... toestellen. Momenteel is er nog niet zoveel beschikbaar maar software versie 4.x brengt daar snel verandering in.

Omdat z-wave een mesh netwerk is valt alleen het toestel of de lichtkring achter de module uit als deze stuk gaat, de rest werkt verder. Als de controller uitvalt werken je scenario's niet maar kan je nog steeds alle lichtkringen bedienen door middel van je klassieke lichtschakelaars. Als je de hersteldisk van je oude Fibaro in een nieuwe controller plaatst is je systeem opnieuw up-and-running, al moet ik toegeven dat dit bij Fibaro een omslachtige procedure is.

Z-Wave wordt intussen ondersteund door meer dan 200 producenten, de ene al wat kwalitatiever dan de andere. Dit heeft veel voordelen tov conventionele domotica systemen omdat het toelaat om een goedkopere Fibaro Home Center Lite, Vera Edge, Homeseer Hometroller of Zipato Zipabox als stand-by toestel configureren. In bedrijfskritische ruimtes zoals bijvoorbeeld kantoorgebouwen of winkelruimtes wordt dit vaak gedaan. Op de stand-by worden dan alleen de belangrijkste scenario's geconfigureerd.

 
 
Lid geworden
20 jul 2013
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Patrick,

Die Picasso is het probleem niet, daarvan heb ik er genoeg,  Het is de Van Gogh waar ik me zorgen over maak :)

Heb je ervaring met het combineren van een bestaande KNX installatie met een ZWave controller ?  Voor zover ik het kan vinden ondersteunt enkel Zipabox KNX, maar je kan - in tegenstelling tot Fibaro's - heel veel Zipaboxen tweedehands kopen.

Bedankt.
 
Lid geworden
19 mrt 2009
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geen ervaring mee maar het kan: http://www.youtube.com/watch?v=ukUhIYRvJUI

Ik twijfel of de kost opweegt tegen de meerwaarde. Tenzij je heel veel tijd en ervaring hebt met LUA programmatie zou ik er niet aan beginnen. Voor elke KNX module moet je zowel de acties als de status terugkoppelingen programmeren in een virtual device.

Over de Zipato controller zijn de reacties gemengd. Ik heb ook goede ervaringen met Vera en Homeseer. Binnenkort zou Qubino,  de Rolls Royce onder de z-wave systemen, ook een controller op de markt brengen.

 
 
Lid geworden
29 sep 2008
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gelieve onderstaande even door te nemen voordat je vlug wat van die fibaro in huis haalt;
Hier een test rapport waar duidelijk is dat er toch een brandgevaar bestaat:
http://de.scribd.com/doc/194512106/Fibaro-Wall-Plug-Z-Wave-Safety-Quality-Report
Ze houden zich duidelijk niet aan de minimum afstanden die de componenten intern moeten hebben, dit is duidelijk een constructie fout.


Hier nog een Duits artikel dat ook niet veel beterschap in het vooruitzicht stelt
http://www.heise.de/newsticker/meldung/Nach-Verkaufsverbot-Fibaro-tauscht-Funk-Schalter-leise-aus-2578867.html


Dat een Land als Zweden voor de fibaro producten een verkoopverbod oplegt, wekt op zijn zachts gezegd toch niet veel vertrouwen op.
 
 
Lid geworden
19 mrt 2009
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Om geen enkel risico te lopen opteren de meeste gebruikers voor Qubino modules. Iets duurder dan Fibaro modules maar zuiniger en zeer goede kwaliteit (risico voor brand of defect is nihil). Voor de dimmer van Qubino heb je ook geen bypass nodig zoals bij Fibaro.

Meestal biedt Qubino ook meer functionaliteit op de modules. Ze hebben zopas een module op de markt gebracht die jalouziën opent of sluit én kantelt.

 
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door PatrickVH

Z-Wave wordt trouwens gebruikt om grote cruise-schepen uit te rusten met domotica...

Waar haal je deze informatie? Voor zover ik weet heeft Z-Wave een probleem met door ijzer een signaal te sturen? De wanden tussen de staterooms in cruise-schepen zijn van ijzer of bevatten veel ijzer. Neem maar eens een magneet mee, overal waar je wil zal ze blijven hangen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan