• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze dikte gevelplint en draagstructuur

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik heb 3 vraagjes over gevelplinten in blauwsteen.

1) De dikte is typisch 2 of 3 cm met een afgeschuinde rand van 1x1, maar wanneer kies je voor welke dikte? Dingen waar ik aan denk:
- 2 cm uiteraard goedkoper dan 3 cm
- Meer kans op doorslaande lijmvlekken bij 2 cm? Alhoewel ik de tip heb gelezen om absoluut niet met dotten lijm te bevestigen!
- Is het misschien puur persoonlijke smaak?

2) We gebruiken een oude Beerse (8 cm breed) als gevelsteen. Met een plint van 2 cm zou dit betekenen dat we de steen slechts 1 cm naar voor moeten metselen zodat het afgeschuinde deel van de plint gelijk start met de gevel. Voor een plint van 3 cm is dit uiteraard 2 cm waardoor er maar 6 cm van de 8 cm meer draagt (de plint beschouw ik niet als steun voor het gevelmetselwerk). Maakt dit uit?

3) Welke draagstructuur wordt best gebruikt om de eerste lagen te metselen waartegen de plint verlijmd wordt? Vaak zie ik daar boerkes voor gebruikt worden met als eerste laag een betonsteen, maar evengoed zie ik het volledig in betonsteen uitgevoerd. Is dit wederom een economische beslissing of is betonsteen toch kwalitatiever? Ik denk bv. aan vorstbestendigheid?

1683092185443.png
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Keuze is vrij. Maar als je plinten hebt van 1 meter lang , 60 cm hoog dan neem je beter 3 cm dik. Bij 2 cm kunnen deze breken met het manoeuvreren en verwerken. 3 is nu eenmaal steviger dan 2.

Lijmvlekken slaan door als je een zure lijm gebruikt. Gebruik een neutrale lijm .

Oversteek van de gevelsteen kan je laten rusten op haken of een bled.

Kan in boerkes ( trekken de mortel en of lijm beter aan) met betonblok is dat wat lastiger.

Opmerking
Die tekening.. ik hoop dat je het zo NIET ga uitvoeren. De verharding zit veel te hoog.
Onder je plint moet een horizontale waterkering zitten. Je plint trekt nu alle vocht uit de grond/verhardingen op.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
tsja wtcb hebben niets voor niets hunne naam moeten veranderen .
Al meer fouten gezien bij hen.
Opgelet niet bij bouw , daar laat ik me niet over uit, maar qua omgeving rond den bouw hebben ze echt geen kaas gegeten... en van de rest ook niet.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Dus hier nog een waterkering voorzien?

1683094064174.png

Heb ook al eens deze uitvoering gezien:

1683094129454.png
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
JA
en die klinkers moeten daaronder komen.
Water trekt via de klinker nog altijd in die plint.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Dikte van 2 of 3cm, dat is persoonlijke voorkeur. Afhankelijk van waar je ze laat maken/koopt, varieert de afschuining (voor de 3cm dikke variant) tussen de 1x1cm tot 2x2cm. Vanaf een hoogte van 40cm of meer best de 3cm dikke variant gebruiken, 2cm kan ook maar dan moet voorzichtiger te werk gaan.

Ik verlijm ze steeds dubbel en volvlaks, lijm op de betonblokken en lijm op de plint, groffe lijmkam. Qua lijm steeds de witte poederlijmen gebruiken, bijvoorbeeld Omnicol PL85 ES, de witte variant. En tel bij die overhang nog een mm of 3 bij voor lijm, met andere woorden: 1,3cm.

Klinkers onder je plint zoals Lukanar al aanhaalde. Qua uitvoering: ik heb variant 2 uit je bericht #5.
 
Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als de klinkers onder de plint moeten komen, wat is dan het nut van de plint? Die dient toch om de overgang af te dekken zodat je de lelijke onderbouwstenen niet ziet?

Of bedoel je dat de plint op de klinkers moet rusten (of net boven zweven)?
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Als de klinkers onder de plint moeten komen, wat is dan het nut van de plint? Die dient toch om de overgang af te dekken zodat je de lelijke onderbouwstenen niet ziet?

Of bedoel je dat de plint op de klinkers moet rusten (of net boven zweven)?
Inderdaad, ge moet tussen klinker en plint ook geen centimeters spatie laten. En je klinkers liggen dan ook onder de eerste waterkering.
Leg je de klinkers tegen de plint, dan zal die plint vocht "optrekken".
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik verlijm ze steeds dubbel en volvlaks, lijm op de betonblokken
En merk je zoals lukanar hierboven aanhaalde verschil tussen lijmen op betonblokken of boerkes?
Mijn voorkeur gaat voorlopig nog steeds uit naar betonblokken omwille van het grotere formaat = sneller werken.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik heb ze altijd verlijmd op betonblokken, zonder enig probleem.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ter aanvulling ... waterkering #10 wordt dan overbodig, toch?
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ter aanvulling ... waterkering #10 wordt dan overbodig, toch?
Ik zou die toch aanraden zodat vocht dat via de open stootvoegen naar buiten gaat niet verder omhoog kan trekken in de gevel.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan