keuring riolering

• Tags afvoerbuizen nieuwbouw riolering Sanitair
  • Sid

Lid geworden
    19 jun 2011
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Infrax heeft een tijd geleden al de 2 wachtputten geplaatst aan onze nieuwbouw. Deze zijn dus aangesloten op de stadsriolering.

Ik kan mijn afvoerbuizen hier rechtstreeks op aansluiten.

Moet ik mijn riolering dan nog laten keuren??

Zo ja, wat als ik de riolering niet laat keuren?

Heb al eens gesnuffeld op het www, maar kan hier niet echt een antwoord op vinden.

"Vraagt men een rioolaansluiting aan op het openbaar rioleringstelsel na 1 juli 2011, dan zal er verplicht een positief keuringsattest moeten voorgelegd worden aan de rioolbeheerder teneinde een nieuwe aansluiting van de privé-riolering te verkrijgen."

Als ik het goed voor heb, zal Infrax dus je aansluitputjes geplaatst hebben vóór 1 juli 2011. In principe geen keuring nodig dan.

voorlopige aansluiting = werfaansluiting

definitieve aansluiting = fysiek dezelfde als die werfaansluiting, maar wel een keuring nodig voor het gebouw in gebruik wordt genomen.

keuring nodig voor aanvragen tot aansluiting na 1 juli 2011

In sommige gemeenten zit die aanvraag vervat in de bouwaanvraag, in andere gemeenten moet je dat apart aanvragen.

meer info op vlario.be

Dieter78;1702072 wrote:
    Als ik het goed voor heb, zal Infrax dus je aansluitputjes geplaatst hebben vóór 1 juli 2011. In principe geen keuring nodig dan.

Nope, de putjes zijn pas in het najaar van 2011 geplaatst.

hoow;1702089 wrote:
    voorlopige aansluiting = werfaansluiting

definitieve aansluiting = fysiek dezelfde als die werfaansluiting, maar wel een keuring nodig voor het gebouw in gebruik wordt genomen.

Tot zover ben ik mee.

Enig idee wat de gevolgen zijn als ik niet laat keuren vóór ik ze in gebruik neem?

geen idee

heb ik nog nergens vermeld gezien

ook niet of er überhaupt controle op is ofzo.

Heel onlogisch maar ook bij ons;

Eerst worden de putjes geplaatst en kan je alles aansluiten. Pas daarna laten keuren. Wij hebben het braafjes laten doen. Maar heb me ook afgevraagd wie er zou reageren als je niet laat keuren.

Sid;1702165 wrote:
    Tot zover ben ik mee.

Enig idee wat de gevolgen zijn als ik niet laat keuren vóór ik ze in gebruik neem?

Dan blazen ze op een dag de k*k* terug met hogendruk :evil:

Enk;1702227 wrote:
    Sid;1702165 wrote:
    Tot zover ben ik mee.

Dan blazen ze op een dag de k*k* terug met hogendruk :evil:

Lol, dan zal ik maar gauw laten keuren! ;)

Ik zit met dezelfde vraag (en tis nog niet echt duidelijk beantwoord, sorry :-) )

Bouwvergunning: december 2010

Aanvraag riolering: juni 2011

De putjes zijn ondertussen al lang geplaatst (na juli 2011) en alles is er op aangesloten. (maar nog niet in gebruik)

Ik was tot nu toe in de verondersteling dat ik dit nog moest laten keuren, en ik was er vandaag dan ook wat naar aan't zoeken hoe/wie/watdatkost etc.. maar nu las ik dat het slechts is voor aanvragen tot aansluiting van na juli 2011... dus ik moet dit niet laten doen?

wij zitten in de zelfde situatie. Dit lees ik op de site van Vlario:

Quote:
    Mijn bouwvergunning dateert van vóór 1 juli 2011. Moet ik in dit geval mijn privériolering laten keuren?

Niet noodzakelijk. Het is de datum waarop je de aansluiting of heraansluiting op de openbare riolering aanvraagt of rekening houdend met het aansluitreglement van de rioolbeheerder de werkelijke datum van aansluiting die beslissend is. Voor alle aanvragen vanaf 1 juli 2011 moet een keuring gebeuren.

bron: http://www.vlario.be/index.php/faq-module

In het aansluitregelement voor onze gemeente (Riobra) wordt niet gesproken over keuring, dus ga ik er van uit dat wij niet verplicht zijn een keuring te doen..

edit: wordt bevestigd in de folder van Infrax: http://www.infrax.be/~/media/Website/Files/aansluiting/Folder-keuring-riolering.ashx

Dus even checken wie bij u de rioolbeheerder is: http://www.vlario.be/images/downloads/lijst%20v%20riobeheerder_status%204%20aug%202011.pdf

Ik heb bij mijn het huis zelf aangesloten op het riool, daarna de gemeente gebelt of ze langs wouden komen.

Enigste wat ze daarop zeiden is, het is op je eigen terrein, daarvoor komen wij niet langs.

Zijn er mensen die al zo'n verplichte keuring hebben laten doen?

Had je daar bericht van gekregen (bij aanvraag bvb, of nadien per brief ofzo) dat je dit moest laten keuren?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan