• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuring privéwaterafvoer

Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn privéwaterafvoer moet herkeurd worden omdat dit mijn regenwaterafvoer (RWA) zou aangesloten zijn op de sifon waar mijn vuil water samenkomt op de foto te zien.
De keurder heeft een schets gemaakt, het moet zijn maar dan zit ik nog met een controleput.
Kan ik dit niet gewoon aansluiten op de controleput die na de sifon komt?
Onze straat beschikt nog niet over een gemengd stelselIMG_20201116_100050.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Je systeem moet gescheiden zijn tot op de perceelsgrens.
 
Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dus dit mag niet?
Terwijl het eigenlijk toch gescheiden is tot aan de perceelgrens.
Of moet ik zo als op de vorige schets een extra controleput voorzien voor op de droogweerafvoer (DWA)?
 

Bijlagen

  • IMG_20201116_101752.jpg
    IMG_20201116_101752.jpg
    191,8 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
zo dan dus
 

Bijlagen

  • IMG_20201116_103347.jpg
    IMG_20201116_103347.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 7

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je moet aankomen met 2 buizen aan de perceelgrens.
1 voor de aansluiting regenwater op openbaar riool regenwater
1 voor vuil water op de andere openbare riool dwa. Dit wordt dan gezuiverd in de stations.

Het feit of er al of niet gescheiden riolering in de straat aanwezig is SPEELT GEEN ENKELE ROL !

Ik heb de indruk dat u bepaalde zaken verwart:
Afvalwater bestaat uit grijs en zwart water. Grijs water is afkomstig van wasmachine, douche, bad, afwas, lavabo's , overdekte zwembaden, konijnenkot ....
Zwart water is afkomstig van toilet.

Er zijn nu een paar mogelijke scenario's maar dit is afhankelijk van plaatselijke verordeningen. Ofwel ben je verplicht om op zwart water een septische put te plaatsen en dan pas op de overloop van de septische put wordt het grijs water aangesloten en dan rechtstreeks naar het openbaar riool . Ofwel komt grijs water samen met het zwartwater en is er GEEN septische put aanwezig en dan naar het openbaar riool
Opgelet: NOOIT grijswater mee aansluiten voor de septische put of rechtstreeks op de septische put , de bacteriële werking is letterlijk en figuurlijk om zeep.
Vanaf dat grijs en zwart water samen komen noemen ze dit DWA , meest stomme naam die je kunt hebben want is de afkorting van droog weerafvoer. Noemt dat VW vuilwater .

Hemelwater , regenwater , zwemvijverwater, vijverwater , terrassen ... MOET verplicht opgevangen worden en gebufferd. Dus plaatsing van een regenput. Dit regenwater moet je verplicht recuperen voor bv toilet of wasmachien of douche of autowas of groententuin... Maar je moet dit ook VERTRAAGD laten infiltreren op eigen bodem ( eigen perceel ) door middel van een infiltratiekoffer. In sommige gevallen kan dit niet bv te hoge grondwaterstand, kleigronden, uiterwaarden. Dan pas mag je een overloop voorzien naar de openbare riolering of gracht of beek.

Sowieso mag er NOOIT menging zijn van vuilwater met regenwater .

Controleputten . Controleputten worden gestoken daar waar de kans bestaat dat er iets kan mislopen . BV waar er meerdere leidingen samenkomen ( verzamelput) of omdat de afstand zo lang is dat je halverwege is wil controleren. Om bv vet op te vangen of om bv teveel aan blad op te vangen of te voorfilteren. Of om te controleren of je overlopen van VuilWater naar de riolering of hemelwater naar de riolering zonder problemen werken. Een controleput achter een infiltratiekoffer is meestal overbodig maar ik zou wel eerder een terugslagklep voorzien ... en die moet nagezien worden , dus wel een controleput.
Plaatst dus best op de 2 overlopen een toezichtsput voor de terugslagkleppen.
 
Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
ok dankjewel, alles is inorde septische put,....
dit had ik gewoon niet op het plannetje gezet daarmee zwart en grijs water
Maar nu weet ik zeker dat ik met 2 buizen tot aan de rooilijn moet komen want mijn aannemer had de overloop van infiltratie op de 1ste sifon aangsloten daarmee de reden dat het niet gekeurd is
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan