Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Keuring na verbouwing: bestaande ECA-kabels combineren met nieuwe CCA-installatie?

Brm

Lid geworden
3 jun 2026
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

In 2016 kochten we ons huis en renoveerden we het gedeeltelijk. Onder andere de elektriciteit werd toen volledig vernieuwd. Omdat we in een vrijstaande aanbouw de elektriciteitswerken nog moesten uitvoeren, werd een officiële keuring steeds uitgesteld en is die er uiteindelijk na al die jaren nooit gekomen.

Momenteel plannen we een nieuwe verbouwing met aanbouw op het gelijkvloers en een deel op de eerste verdieping; de tweede verdieping blijft volledig behouden. De elektriciteit op het gelijkvloers en de eerste verdieping zal grotendeels opnieuw aangelegd worden, terwijl alles op de tweede verdieping blijft zoals het in 2017–2018 is aangelegd.

De huidige installatie bestaat voornamelijk uit VOB-kabel in buis met brandklasse ECA. Een deel hiervan loopt in bundel naar de tweede verdieping, en op de tweede verdieping zelf liggen de kabels in buis in holle wanden. Volgens het nieuwe AREI van 2020 zijn we verplicht kabels met brandklasse CCA te gebruiken, gezien er opnieuw bundels zullen zijn en er ook in de nieuw aan te bouwen delen kabels en buizen in holle wanden zullen lopen.

Onze concrete vragen zijn:
  1. Kan de nieuwe installatie gekeurd worden na de verbouwing, als we de bestaande installatie op de tweede verdieping behouden — inclusief de ECA VOB-kabel in buis die in bundel en in holle wanden is geplaatst — in combinatie met de nieuwe delen waarvoor we CCA-kabel zullen gebruiken?
  2. Hoe kunnen we aantonen dat de ECA-kabels vóór 2020 geplaatst zijn, als er nooit een keuring heeft plaatsgevonden en we alles zelf hebben aangelegd? We beschikken enkel nog over aankoopfacturen.
  3. Lopen we hiermee problemen op, of is er een manier om de volledige installatie na de aankomende verbouwing alsnog te laten keuren, zonder dat we de tweede verdieping volledig moeten uitbreken?
Alvast bedankt voor jullie advies en het delen van jullie kennis.

Je kan op het schema dat je laat keuren de installatiedatum van 2017 opgeven voor de stroombanen die toen geplaatst zijn, en dan moet je doen alsof het gekeurd was maar dat je de documenten niet meer vindt. Van de nieuwe werken zorg je dat ze conform vandaag zijn.

Geen enkele foto genomen van je werken in 2020? Dat en aankoopfacturen volstaan normaal hoor. Bovendien, als je het zo op je schema vermeldt, gaat de keurder daar normaal geen spel van maken.

• Leuk
Waarderingen: Brm
Foto's zijn er wel. Bedankt al voor de reacties. Ik hoop inderdaad dat dit bij keuring geen problemen zal geven 🤞

Eind 2024 had ik dezelfde situatie als jou. Ik heb gewoon een eerlijke installatiedatum op mijn schema's gezet (voor juni 2020) en de keurder heeft geen vragen gesteld. Ik had facturen & foto's achter de hand, maar niet nodig gehad.

Waar mogelijk (bv doorlussen spotjes in vaste plafond), heb ik kabels wel vervangen door Cca, maar dat heeft hij niet gezien.

• Leuk
Waarderingen: Brm
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan