• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keukenwerkblad beitsen

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Beste,

Ik heb een houten keukenwerkblad dat er niet meer zo fris uit ziet. Normaal wordt dat geolied. Is er iets op tegen om het te beitsen?

Groeten,
Fido
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Geen verf of andere verfproducten op een houten werkblad van een keuken waar eetwaren op komen te liggen.
Werkblad deftig opschuren en opnieuw inoliën.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dat geeft geen goed resultaat, het hout is op bepaalde plaatsen te veel verkleurd (grijs-zwarte vlekken die niet weg te schuren zijn) vandaar dat ik dacht als ik het volledig donker kleur is dat opgelost. Ik leg eigenlijk alles  wat voeding is steeds op een bord, of snijplank. Hout vind ik op zich niet het meest hyiënische materiaal.  
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
foto graag.

Ontweringswater en grondig spoelen met klaar water?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dat ontweringswater kan ik inderdaad nog eens proberen.

Ik heb dat een jaar of 4 geleden op een trap gebruikt, daar kreeg ik niet alle vlekken weg. Ik heb nog van die fles over, zou dat product nog bruikbaar zijn? 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Maak de vlekken groter ?

Dan heb je ook overal een egaal donkere kleur.

rofl.gif


strijk

huh dat ontweringswater werkt keigoed, wij gebruiken dat hier op een kastanje houten tafel die zo lomp is en zwaar dat we die  nooit binnen zetten in de winter. Ziet gewoon zwart en groen en vol mos na een jaartje. Scheut van dat ontweringswater er op, ff laten trekken, dan goed afschuren met een harde borstel en grondig afspoelen. 

Wel het water opvangen want echt gezond is dit niet voor de gazon en het bodemleven. 

Oeps bij jouw is het binnen.

Soit water moet je dan zeker opvangen of je vloer drijft.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
weet je welke olie er voordien gebruikt is ?

Er is werkbladolie die in verschillende tinten geleverd wordt en bij voorbeeld bij Woca zitten daar ook donkerdere kleuren tussen. Na opschuren even met de juiste reiniger behandelen en na drogen opnieuw oliën.

Ik heb onlangs in een verfwinkel (ik meen me te herinneren dat het Tony Mertens in Schoten was) een hele reeks verschillede combinaties als voorbeeld gezien (bv eerst naturel dan donkergrijs, op een ander voorbeeld eerst "geloogd" dan naturel enz), daar kan je op voorhand een idee krijgen van het resultaat
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Het is een werkblad van ikea en olie van ikea. Ik zou inderdaad ook een verdonkerende olie kunnen gebruiken. Ik zoek het verder uit.

Toch altijd nuttig om hier wat idee'tjes te sprokkelen, bedankt 
regular_smile.png
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan