keukenboiler - wel of geen overdruk?

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
Na vele jaren met een quasi dicht gekalkte keukenboiler te zitten wordt het tijd die te vervangen.
Ook de kraan heeft zijn tijd gehad, dus beiden wil ik vervangen.

Als boiler lijkt een Daalderop me een goede keuze. Maar dan komt het...
Kan ik hier eender welke mengkraan op aansluiten? De huidige opstelling is met een kraan die druppelt bij het verwarmen. Je merkt het al, ik loop al vast op de terminologie, dus dan wordt het lastig om te weten waar je op moet letten en waar te zoeken.

roosen00

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
392
Punten
63
lage druk kraan bedoel je

of je zet een nieuwe lage druk kraan

of je zet een standaard kraan en zet een veiligheidsgroep (met afloop )

de druk die ontstaat door opwarming van water moet ergens weg kunnen namelijk

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
319
Punten
83
Dat zal een overdrukventiel zijn (hetgeen dat druppelt). Dit sluit je aan op de toevoer vóór je boiler (dus op je koudwateraanvoer), met een afvoerslang naar je sifon.
Je mengkraan ontvangt koud water van je waterleiding en warm water van je boiler.

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
Ziehier de bron van mijn verwarring:

Als ik het goed versta is de eerste een kraan zonder overdrukventiel (daarom staat deze onder de lavabo) en rechts is een kraan met overdrukventiel?

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
312
Punten
83
Als je zowel boiler als keukenkraan gaat vervangen is er toch geen probleem en neem je een boiler en kraan van hetzelfde systeem.
Voor die daalderop staat in de handleiding zowel als hoge druk, als lage druk: Installatiehandleiding Daalderop Close in en close up.pdf (dropbox.com) Er staat in de handleiding info om die in onderbouw of in bovenbouw te monteren.
Het gaat dan ook om verschillende modellen die door elkaar worden besproken: Close-in (lage druk of hoge druk), Close-up (bovenbouw) en Hot-fill (aan te sluiten op warm water :eek: wat is dat nu weer, een boiler om aan te sluiten op warm water :ROFLMAO:).
Wel verwarrend allemaal.

Ik heb een lage druk boiler, en een lage druk kraan (met 3 aansluitingen). Ik vind dat wel tof dat er leven zit in de kraan ;)

Laatst bewerkt:

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Water dat verwarmd wordt zet uit.
Bij een drukvast systeem gaat die uitzetting via de veiligheidsgroep naar de afvoer.
Bij een drukloos systeem via de keukenkraan.

Je wast af en gebruikt daarvoor warm water.
Na de afwas maak je uiteraard de spoelbak mooi droog.
Ondertussen is de boiler aan het opwarmen en komt er nadien regelmatig een druppeltje uit de kraan.
Dat druppeltje valt op de bodem van de proper gemaakte spoelbak en spat uit elkaar in alle richtingen ..

Bijkomend is het geluid van vallende druppels ook een effectieve martelmethode :)

Sommige mensen hebben van de twee bovenstaande punten geen last want die drukloze systemen worden ook verkocht.
Alhoewel sommige mensen niet beter weten en er dus jaaaren last van hebben.

PS ik beweer nu niet dat Fido zijne spoelbak er nooit mooi proper bij ligt natuurlijk :giggle:

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
312
Punten
83
PS ik beweer nu niet dat Fido zijne spoelbak er nooit mooi proper bij ligt natuurlijk :giggle:
Nooit is inderdaad veel gezegd :ROFLMAO:
dat drupt ook niet, om de x uur komt daar eens een paar ml tegelijk uit

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
OK, ik begin een beetje licht te zien.
Ik was dus juist in wat ik dacht, alleen was ik verward door die afbeelding en leek het alsof er ook boilers bestaan die de uitzetting intern kunnen opvangen. Dat is dus niet het geval.
Nu heb ik zo eentje die de overdruk via de kraan verliest. Dit was er al toen ik het huis kocht en een loodgieter vertelde me dat dit veiliger is omdat je bij een eventuele lekkage ziet dat er een probleem is.
Het toeval wilt dat het overdrukventiel dat onderin gemonteerd is op mijn werk afgelopen weken stuk was, en dat was ook heel duidelijk hoorbaar, dus ik ga voor dit systeem gaan.
Nu nog alles bij elkaar zoeken en 't zal wel goed komen (hoop ik).

roosen00

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
392
Punten
63
Ik heb een lage druk boiler, en een lage druk kraan (met 3 aansluitingen). Ik vind dat wel tof dat er leven zit in de kraan ;)
vooral tof als bezoek de lekkende kraan probeert dicht te krijgen

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
't Gaat vooruit. :censored:
Ik heb me een kraan gekocht, da's al stap 1. Een Franke Rotondo 115.0272.710. Die ziet er ongeveer zo uit.
Hoe kan ik nu te weten komen of deze drukvast of drukloos is? De handleiding is enkel in het Duits, Frans en Italiaans en maken me dus niet onmiddellijk iets duidelijk.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Volgens de installatiehandleiding van die kraan (115.0569.461) is het een drukvast systeem.
Er is één toevoer voor koud en één voor warm water.
De uitgang van de kraan wordt dan verbonden met de uittrekbare slang.

Op de site van Franke is die handleiding in 29 talen .. alhoewel je over de installatie eigenlijk geen tekst vindt, enkel tekeningetjes.
En typisch zijn dan sommige van die tekeningetjes enkel begrijpbaar door diegene die het getekend heeft :)

1636134876106.png

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
Moh, jij hebt al meer gevonden dan ik, merci.
Hier kan ik mee verder.

Bovenaan