• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuken ontwerp. Opmerkingen?

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Ons keuken ontwerp.
Graag een 2de blik, opmerkingen, aandachtspunten?
 

Bijlagen

  • A23F63EE-129D-44A2-B74B-4E13DF83477C.jpeg
    A23F63EE-129D-44A2-B74B-4E13DF83477C.jpeg
    214,6 KB · Weergaven: 279
  • A02A13F8-B9A4-444E-BD75-24052C72CEA1.jpeg
    A02A13F8-B9A4-444E-BD75-24052C72CEA1.jpeg
    247,8 KB · Weergaven: 277

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
heel kort : de effectieve weekbladdiepte lijkt me minder dan 60cm te zijn?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Persoonlijk zie ik ook graag de complete indeling van de ruimtes.
Soms zie je dat er een keuken ingewrongen wordt, terwijl met een andere indeling van de ruimtes het allemaal plots anders gaat.
Op heteerste zicht is er niet veel op aan te merken. Misschien dat het wat krap staat aan de afwas met de kastenwand links.
Geuren en kleuren, daar valt niet over te discussiëren. Voor mij te steriel met alles in het wit
 

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
535
Waarderingsscore
151
Punten
43
Waar komt de vaatwasser? Dat zie ik precies niet zo goed.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Qua hoeveelheid ruimte zit het precies wel goed, maar ik heb toch enkele vragen/bemerkingen.

Afwas
Hoe zie je de afwas verlopen van dingen die niet in de vaatwasser kunnen (pannen, messen, de kristallen glazen, ...)?

Als het vuile links staat, waar ga je dan met het propere naartoe? Bewegen naar het andere aanrecht is niet echt praktisch, en gaat een nat spoor op de vloer nalaten.

Omgekeerd is minstens even moeilijk: het propere staat links, maar daar kan de afdroger van dienst niet aan als er iemand staat af te wassen.

Spatwand
Uit ervaring weet ik dat een kookplaat zo dicht tegen de muur wat vuiligheid kan geven (tomatensaus is hier kampioen in). Ik zou de spatwand doortrekken tot boven (bvb. in glas met een tekening achter).

Plintjes
De plint onderaan is mooi met het contrast, maar ik zou de zijwanden niet tot beneden laten komen. Hier gaat altijd vuil blijven zitten bij het poetsen (zeker aan de afwaskant). Ik zou deze gewoon om het hoekje doortrekken zoals aan de open kast.

Kleur
Het contrast wit/zwart heeft wel iets, maar naar mijn smaak past de houten open kast hier wat minder bij. Heb je overwogen om ofwel de kast zwart te maken, of de accenten in de keuken ook in hout te doen?

Kastinhoud
Ik weet niet wat er achter de deuren van de kastenwand zit, maar probeer in het lage gedeelte zoveel mogelijk schuiven te steken. Enorm gemakkelijk om de hele diepte te benutten.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
mooi ontwerp
wij zijn geweldig fan van lades voor alles wat lager dan het werkblad zit, dus ook in de kastenwand. Het drijft de kost op, maar je krijgt wel een veel handigere keuken in de plaats
 

Stievius

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 jun 2014
Berichten
175
Waarderingsscore
129
Punten
43
Wat als... je de boel omdraait, en de kamerhoge kastenwand aan de rechterkant zet, en ineens er mee de hoek om gaat (de deur naar de berging dus integreren in de kast). De lage kasten dan aan de andere kant, dan heb je ook geen raar hoekje meer aan je gootsteen. Of gewoon recht zonder hoek, dan heb je zo geen raar 'gat' aan uw deur. My 2 cents...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Wat als... je de boel omdraait, en de kamerhoge kastenwand aan de rechterkant zet, en ineens er mee de hoek om gaat (de deur naar de berging dus integreren in de kast). De lage kasten dan aan de andere kant, dan heb je ook geen raar hoekje meer aan je gootsteen. Of gewoon recht zonder hoek, dan heb je zo geen raar 'gat' aan uw deur. My 2 cents...
Dan blokkeer je het licht dat door de deur komt en kom je binnen tegen een hoge kast. Nu zit er een stuk raam erachter
Daarom dat ik benieuwd ben naar de gehele indeling. Misschien is een keuken op een andere plaats toch veel handiger
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Waar komt de vaatwasser? Dat zie ik precies niet zo goed.
rechtsonder de rechter oven.
is een vaatwas met knock 2 open of open assist functie.
Qua hoeveelheid ruimte zit het precies wel goed, maar ik heb toch enkele vragen/bemerkingen.

Afwas
Hoe zie je de afwas verlopen van dingen die niet in de vaatwasser kunnen (pannen, messen, de kristallen glazen, ...)?

Als het vuile links staat, waar ga je dan met het propere naartoe? Bewegen naar het andere aanrecht is niet echt praktisch, en gaat een nat spoor op de vloer nalaten.

Omgekeerd is minstens even moeilijk: het propere staat links, maar daar kan de afdroger van dienst niet aan als er iemand staat af te wassen.

Spatwand
Uit ervaring weet ik dat een kookplaat zo dicht tegen de muur wat vuiligheid kan geven (tomatensaus is hier kampioen in). Ik zou de spatwand doortrekken tot boven (bvb. in glas met een tekening achter).

Plintjes
De plint onderaan is mooi met het contrast, maar ik zou de zijwanden niet tot beneden laten komen. Hier gaat altijd vuil blijven zitten bij het poetsen (zeker aan de afwaskant). Ik zou deze gewoon om het hoekje doortrekken zoals aan de open kast.

Kleur
Het contrast wit/zwart heeft wel iets, maar naar mijn smaak past de houten open kast hier wat minder bij. Heb je overwogen om ofwel de kast zwart te maken, of de accenten in de keuken ook in hout te doen?

Kastinhoud
Ik weet niet wat er achter de deuren van de kastenwand zit, maar probeer in het lage gedeelte zoveel mogelijk schuiven te steken. Enorm gemakkelijk om de hele diepte te benutten.

Afwas:
Meestal drogen we niet af, alles wat wordt afgewassen laten we vaak zo drogen.

Plintjes: Ja, daar heb je een punt, gaan we nog eens bekijken

kleur:
we wilden niet teveel in hout doen omdat het dan vermoedelijk niet meer overeenkomt met de living, als we die binnen een jaar of 2 renoveren.
Een mogelijkheid is inderdaad ook zwart of deze ook wit laten en de schrijnwerker die dan de living zou doen, deze nis dan opnieuw te laten maken/bekleden (leggers eruit, en nieuwe nis maken met hetzelfde hout als de living)
Wat als... je de boel omdraait, en de kamerhoge kastenwand aan de rechterkant zet, en ineens er mee de hoek om gaat (de deur naar de berging dus integreren in de kast). De lage kasten dan aan de andere kant, dan heb je ook geen raar hoekje meer aan je gootsteen. Of gewoon recht zonder hoek, dan heb je zo geen raar 'gat' aan uw deur. My 2 cents...
Dan blokkeer je het licht dat door de deur komt en kom je binnen tegen een hoge kast. Nu zit er een stuk raam erachter
Daarom dat ik benieuwd ben naar de gehele indeling. Misschien is een keuken op een andere plaats toch veel handiger
Dat klopt, hebben ook geprobeerd, maar dan komt de hoge wand recht voor de glazen deur waardoor we vermoedelijk veel licht verliezen.

De ruimte waar nu de salon en tv hoek staat, is de zuid/tuin kant.
we zouden graag het salon aan die kant houden.

de keuken op dit grondplan is niet de keuken in het ontwerp. De keuken stopt ter hoogte van het rechter deel en loopt dus niet door zoals op dit plan.
09688A4C-9083-4FB5-80DA-98F294A557F6.png
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Kan die achterdeur niet weg uit de keuken? Je hebt er al 1 amper een paar meter verder. Lijkt me niet erg nuttig, moeilijke doorgang dus zal wellicht zelfs niet veel gebruikt worden. Beter groot raam en de keuken wat ruimer indelen. Dat zijraam lijkt me ook weinig nut te hebben, en als die zijde dan toch enkel lage kasten heeft, dan zou ik een breder raam ook daar steken boven het werkblad, dat zou de ruimte opentrekken.

Wat de plintjes betreft: uit ervaring kan ik zeggen dat zo’n hoekje inderdaad moeilijk kuist, maar het is wel 100 keer mooier zo dan met een plint. Ik zou zelfs de plint aan de legkast ook weg doen en tot de grond trekken (maar wrs is dat daar een ander materiaal dat minder goed tegen poetswater bestand is).

Het hout ben ik ook geen fan van, tenzij dat bij de woonkamer past.
 

Gromker

Lid
Lid geworden
3 jun 2018
Berichten
173
Waarderingsscore
8
Punten
18
Afwas
Hoe zie je de afwas verlopen van dingen die niet in de vaatwasser kunnen (pannen, messen, de kristallen glazen, ...)?

Als het vuile links staat, waar ga je dan met het propere naartoe? Bewegen naar het andere aanrecht is niet echt praktisch, en gaat een nat spoor op de vloer nalaten.

Omgekeerd is minstens even moeilijk: het propere staat links, maar daar kan de afdroger van dienst niet aan als er iemand staat af te wassen.

Afwas:
Meestal drogen we niet af, alles wat wordt afgewassen laten we vaak zo drogen.

Maar uw spoelbak dient voor zo veel meer dan afwassen. Dat is een hoofdzone in uw keuken. Kastrol vullen, afgieten, iets rap afspoelen, vuile vaat wegzetten of laten weken, handen ff wassen tussendoor,....en nu staat die zowat in een hoekske weggemoffeld.
Plus, als ik het goed heb is uw vaatwasser dus links en haaks op uw spoelbak. Is dat wel handig om in te tasten? Vaat staat in/langs spoelbak, vaatwasser open, vaatwasser niet meer bereikbaar....
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Mooi
Maar naar real life ?
Bij mij op het aanrecht staat :
snelkoker want de jongesn drinken graag minute soep en voor de thee is het handig.
Dan natuurlijk de espresso met daarnaast de doosjes want je wil niet elke 5 minuten die kast opendoen.
En omdat we een kersenhouten blad hebben , kozen we om de espresso op een eigen onderlegger te zetten.
Aan de 1.5 spoelbak. Een zelfgemaakt rek om onze snijplanken recht te laten drogen. Een potje om vet in te doen van het bakken want dat kappen we niet in de riolering. Dan een zeepfles want als ik met vuil handen binnenkom dan ga ik echt de kasten niet opentrekken om te zoeken achter zeep of een handdoek( die bij ons aan de oven hangen.... wat nog een groentenspaan als we de groentjes hebben gesneden. Onze messenkorf, houten lepelverzameling , de pollepels en wat nog allemaal ( nee die liggen niet in de schuif, ik moet ze kunnen pakken naast me.
Dan hebben we zoutpot, pepermolen, nootmuskaat, bergzout , nootmuskaat en de pot laurier. Een 3 tal verschillende olieen ( olijf- argan- en vijgen- ) onze pot met spaghettie en dan natuurlijk de microoven want je wil echt neit dat jonge bengels snachts beginnen te kokerellen dat ze maar ne pizza opwarmen en dan 3 snijplanken.

O en op het schapje staan de kruiden en een schapje daarnaast onze tassen en glazen en daarboven nog een schap met allemaal zelfgebrouwde likeuren.

Onze keuken zag bij het ontwerp er krak hetzelfde uit als die van jullie.
Maar zo clean??? Forget it .
sowieso al veel te weinig hangkasten en andere kastgedoe
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Greeploos is mooi , echter als de fronten gelakt worden gaan ze op den duur "vuil" worden , daar waar je telkens drukt/grijpt/duwt.
Afwerken met een transparante vernis kan veel ellende achteraf besparen.

Witte wand tot op de grond : idem , wordt vuil door te kuisen tenzij een extra beschermingslaag.

Dampkap : mooi en strak , echter ik vrees dat er tijdens het koken echt maar weinig zal afgevoerd worden.....dan misschien toch opteren voor een kookvuur met in t midden of achteraan een afzuiging die omhoog komt tijdens het koken( of allebei , én in het vuur én in 't plafond ? dat is erover zeker :) ) Tegenwoordig zijn dat allemaal toestellen met een filter en niet meer met aanzuig naar buiten .

60 cm diepte is eigenlijk wat krap , zeker als er een spatplaat komt , echter elke cm meer kost ook weer extra.....met zo'n greeploze keuken heb je al snel wat extra verlies in "diepte" wat betreft het kookvuur bvb ===> extra diep zou dus beter zijn al was het maar 2 of 3 cm.

Vaatwas : ik denk dat die wel goed staat......er is genoeg ruimte om er voor te staan en je kan er dingen uitnemen aan de linker kant terwijl iemand aan de spoelbak staat....

Oven(s) : vergeet zeker geen verluchting bovenaan de kast...:) ( moet ook voor de koelkast...)

Waar komt de koelkast btw ?
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Afwas
Hoe zie je de afwas verlopen van dingen die niet in de vaatwasser kunnen (pannen, messen, de kristallen glazen, ...)?

Als het vuile links staat, waar ga je dan met het propere naartoe? Bewegen naar het andere aanrecht is niet echt praktisch, en gaat een nat spoor op de vloer nalaten.

Omgekeerd is minstens even moeilijk: het propere staat links, maar daar kan de afdroger van dienst niet aan als er iemand staat af te wassen.

Afwas:
Meestal drogen we niet af, alles wat wordt afgewassen laten we vaak zo drogen.

Maar uw spoelbak dient voor zo veel meer dan afwassen. Dat is een hoofdzone in uw keuken. Kastrol vullen, afgieten, iets rap afspoelen, vuile vaat wegzetten of laten weken, handen ff wassen tussendoor,....en nu staat die zowat in een hoekske weggemoffeld.
Plus, als ik het goed heb is uw vaatwasser dus links en haaks op uw spoelbak. Is dat wel handig om in te tasten? Vaat staat in/langs spoelbak, vaatwasser open, vaatwasser niet meer bereikbaar....
Nee, vaatwasser staat onder de oven of juist rechts onder de oven. Er is dus nog een kast tussen vaatwasser en spoelbak.
De vaatwasser gaat dus open als je aan de spoelbak staat.
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Mooi
Maar naar real life ?
Bij mij op het aanrecht staat :
snelkoker want de jongesn drinken graag minute soep en voor de thee is het handig.
Dan natuurlijk de espresso met daarnaast de doosjes want je wil niet elke 5 minuten die kast opendoen.
En omdat we een kersenhouten blad hebben , kozen we om de espresso op een eigen onderlegger te zetten.
Aan de 1.5 spoelbak. Een zelfgemaakt rek om onze snijplanken recht te laten drogen. Een potje om vet in te doen van het bakken want dat kappen we niet in de riolering. Dan een zeepfles want als ik met vuil handen binnenkom dan ga ik echt de kasten niet opentrekken om te zoeken achter zeep of een handdoek( die bij ons aan de oven hangen.... wat nog een groentenspaan als we de groentjes hebben gesneden. Onze messenkorf, houten lepelverzameling , de pollepels en wat nog allemaal ( nee die liggen niet in de schuif, ik moet ze kunnen pakken naast me.
Dan hebben we zoutpot, pepermolen, nootmuskaat, bergzout , nootmuskaat en de pot laurier. Een 3 tal verschillende olieen ( olijf- argan- en vijgen- ) onze pot met spaghettie en dan natuurlijk de microoven want je wil echt neit dat jonge bengels snachts beginnen te kokerellen dat ze maar ne pizza opwarmen en dan 3 snijplanken.

O en op het schapje staan de kruiden en een schapje daarnaast onze tassen en glazen en daarboven nog een schap met allemaal zelfgebrouwde likeuren.

Onze keuken zag bij het ontwerp er krak hetzelfde uit als die van jullie.
Maar zo clean??? Forget it .
sowieso al veel te weinig hangkasten en andere kastgedoe
In onze huidige keuken staat alleen een snijplank en een nespresso machine en een handwas zeepdispenser.
De rest zit allemaal in de kast.

ik denk dat we op een andere wijze leven.
;-)

begrijp niet wat je bedoelt met te weinig hangkasten. We hebben toch een volledige kastenwand aan een zijde.
De huidige keuken heeft die lage zijde niet, en waar de hoge zijde nu is zijn er zeker 3 hoge elementen minder. Er zou nu dus veel meer ruimte moeten zijn.
 

Stievius

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 jun 2014
Berichten
175
Waarderingsscore
129
Punten
43
Door dat salon zo te plaatsen zijn het wel allemaal kottekes hé. Nu ik uw planneke zie is mijn eerste ingeving om het op die (beperkte) oppervlakte juist helemaal open trekken, keukenwand doortrekken ipv te stoppen in die nis en er ineens het tv-meubel/haard/boekenkast van maken (vb. http://dietervandervelpen.com/portfolio/penthouse-mas/ ) en de zetel er tegenover. Dan heb je nog ruimte zat voor een ruime eettafel en zit je niet op een blinde muur te staren.

47m2 in 2 keer verbouwen is ook een beetje dubbel werk, dat moet conceptueel gewoon één geheel vormen.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik versta dat niet hoe dat gaat met die vaatwas in die wand. Ik zet de afwas altijd op de onderkast boven de vaatwas om die dan te kunnen laden en bij het uitladen is het ook handig bv. de borden op de onderkast van de vaatwas te stapelen voor het naar de plaats in de kast te verhuizen. Hoe gaat dat met een vaatwas in zo een wand?
Ik heb ook helemaal geen kastenwand, dus ik weet niet of ik dat handig zou vinden. Maar mocht ik er een laten zetten dan zou ik daar zeker zo een apothekerskast in willen, we hebben dat op het werk en dat vind ik super handig.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Wij hebben ook deuren zonder handvat geërfd van vorige bewoners.

Wij gaan vanavond achter grepen. We komen helemaal zot van de vingervlekken en het ongelukkig openen van de kastdeuren. Oké het oogt strak maar ik raad het niemand aan.

Wij hebben ook een wit blad geërfd... Mag je gelijk elke dag kuisen want elke spat zie je er op liggen.

Foto ter referentie tijdens het tegelprojectje:

1629271522026.png
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dirk, gij hebt iets tegen wit ? cfr. uw topic over de witte trap die je niet meer wit wil.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik versta dat niet hoe dat gaat met die vaatwas in die wand.
Wij hebben hier een dochter die zelfs de borden sorteert in de vaatwas.....lichtbruin/donkerbruin/lichtbruin/donkerbruin..:)
En durft ni afwijken van dat patroon hoor , zelfs in de kast moeten die borden zo gestapeld worden haha !
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan