Bouwinfo-tip:

Jouw droomkeuken realiseren?

Hoe breng je de juiste technologie en design in je keuken? Ontdek de verborgen talenten van innovatieve keukens. 

Ontvang je gratis inspiratieboek

Keuken niet conform geplaatst - onze rechten

• Tags keuken keukentoestellen renovatie schrijnwerk werkblad
  • Gacrux

Nieuw Lid
    Lid geworden
    13 dec 2021
    Waarderingsscore
    14
    Punten
    8
    Dag allemaal,

Dit is mijn eerste post hier en wou bij wat ervaren mensen eens raad komen vragen i.v.m. volgende situatie:

Wij lieten onlangs (vorige week) een volledig nieuwe keuken plaatsen (renovatie).
    Dit is helaas niet zonder slag of stoot gebeurd en zitten wij nu met een keuken die niet conform het technisch plan geplaatst is en waar enkele zaken niet geplaatst zijn die volgens ons het gevolg zijn van fouten van de firma zelf & onderaannemer.

Laat me beginnen met het oplijsten van al de problemen, begninende met het grootste:

• Onze nieuwe keuken bevat een (schier)eiland dat vertrekt van de muur en de keuken zowat in 2 verdeeld, nu heeft de installateur dat eiland (opgedeeld in deels zit gedeelte met een houten stuk en deels werkblad) 50cm verkeerd geplaatst. Gevolg : de doorgang tussen eiland en kastelementen (kolomkasten met frigo, oven en schuiven) is nu maar 63cm ipv 113cm, wat vanzelfsprekend volledig onpraktisch is en ook niet volgens plan, op het finaal technisch plan stond dit wel correct. We kunnen niet eens voor de koelkast staan en deze opendoen, kasten kunnen niet volledig open zonder tegen elkaar te botsen en ga zo maar door.
    • De plaatser heeft de dampkap niet willen plaatsen omdat het stopcontact dat voorzien moest worden, in de weg zit van de beugel die er moet komen om de dampkap op te hangen. Echter is dit stopcontact door onze elektricien exact geplaatst zoals het technisch plan voorzien door de firma, dit achteraf verschillende keren opgemeten om te bevestigen dat het geen fout van de elektricien is. Zij verwachten nu dat het onze verantwoordelijkheid is om dit op te lossen door het stop contact te veprlaatsen, waar wij niet mee akkoord zijn.
    • De vaatwasser is niet gezet omdat er enkele leidingen in opbouw op de vloer liggen. Ik had hierover de plaatser eerder gecontacteerd (2 weken voor plaatsing) met foto's en de vraag of die leidingen een probleem zouden vormen voor plaatsing kasten en toestellen, geen antwoord ontvangen dus wij gingen ervan uit dat het geen probleem zou vormen. Ook stond er nergens op de technische bijlage van de firma voor de voorbereidingen noch de algemene voorwaarden van een conforme werf, dat zulkse leidingen niet-conform zijn en aldus een plaatsing zouden verhinderen en de installateur het recht geven om niet te plaatsen. Nu moeten wij weer als klant ervoor zorgen dat die leidingen in de grond komen te liggen, dit terwijl ze wel alle kasten errond geplaatst hebben en wij nu dus tussen die kasten met 60cm speling moeten gaan prutsen en doen om die leidingen weggewerkt te krijgen in de vloer, iets dat ook weer verwacht wordt onze verantwoordelijkheid te zijn maar waar wij niet helemaal mee akkoord zijn.
    Dit zijn de 3 grote punten waar wij momenteel nu mee zitten en dus geen volledig functionele keuken hebben.
    Bijkomend : wij hebben zelf de wasbak moeten aansluiten omdat onze loodgieter de schell kranen niet op de leidingen had geplaatst, deze waren voorzien maar omdat ze niet op de leidingen zaten, wou de plaatser ook geen aansluiting doen want dat doen ze blijkbaar niet, dan maar zelf gedaan...

Nu, voor het probleem van het eiland komt de firma met de oplossing dat ze het gaan verplaatsen zodat het juist komt, hiervoor moet de plaatser echter een MDF constructie opzetten om extra muur bij te creëren. Bovendien moet er 1 houten paneel bijbesteld worden dat nu gelijmd is en wellicht beschadigd zal worden door het te verwijderen - hiervoor voorzien zijn een planning om dit ten vroegste 30 september te komen uitvoeren!
    Wij zijn hier vanzelfsprekend niet akkoord mee en hebben reeds een ingebrekestelling naar de firma gestuurd.

Nu zijn mijn vragen:
    • De firma wilt niet tussenkomen bij het oplossen van wegwerken van de leidingen voor de vaatwasser, dit moeten wij zelf oplossen en betalen - wij zijn niet akkoord. Zijn we in ons recht?
    • De firma is maar half akkoord maar gaat in discussie over het stopcontact van de dampkap dat moet herplaatst worden, dat zij deze kost dragen - wij eisen dat dit door hun gedragen wordt, aangezien het hun fout was waar dit moest komen. Zijn wij in ons recht?
    • Doordat wij de keuken niet functioneel kunnen gebruiken en nu al enige tijd het zonder moeten stellen en gezien de termijn van nog minstens wellicht 2 maanden tot oplossing - zijn wij in ons recht om compensatie wegens genotsderving en gebreken te eisen? Wij zitten tenslotte met 2 kleine kindjes te "kamperen in de living", mijn vrouw is zwanger en deze situatie zorgt voor veel ongemak.
    Alvast bedankt aan de ervaren bouwers en eventueel juridische sterkere personen voor enig advies!

Staat de keuken er nu al?
    Normaal moest het 30/09 gebeuren.
    We hebben ondertussen de leidingen zelf laten aanpassen voor de vaatwasser.
    De plaatser nam de rest voor zijn rekening.
    Meerdere malen bevestigd met de firma dat de plaatser op 30/09 alles ging in orde brengen.

Guess what?
    Plaatser is niet komen opdagen.
    Wij hadden hem verwacht vroeg in de ochtend, tegen 9u niemand te zien, wij moesten naar het ziekenhuis voor zwangere vrouw dus ik stuur bericht naar de plaatser om te laten weten, krijg ik antwoord "U staat niet op onze planning vandaag" , ik antwoord "Excuseer.wij hebben dit vorige week nog schriftelijk bevestigd gekregen van de firma", hij antwoord bot "ik heb met u nooit 30/09 afgesproken" , ik antw "ok ik neem dit verder op met de firma"

Meneer de plaatser had het niet in zijn agenda gezet of verkeerd of wat dan ook, geen heel duidelijke uitleg van firma... nieuwe datum : 21 oktober.
    Vanzelfsprekend zijn wij ontzettend ontevreden en is de botte communicatie van de plaatser de druppel... We eisten een andere, interne plaatser.en zijn nu in afwachting.

amai... veel geluk :oops:

De tekst hierboven is automatisch vertaald.

hoe is de aanpassing dan gemaakt

hoe is de aanpassing dan gemaakt
    Als je de leiding bedoeld : deze hebben ze gwn door onder de kasten te gaan verlegd zodat deze volledig vanachter tegen de muur komt. De vaatwasser heeft een ruime uitsparing achteraan dus geen probleem meer.

pfff, ongelooflijk. Ik ben altijd van mening dat iemand een 2e kans moet krijgen en dat iedereen fouten kan maken... Maar als er fouten gemaakt zijn, moet je wel je verantwoordelijkheid nemen en ze oplossen. Hier zou ik mij zelf als bedrijf echt niet goed bij voelen, maar ja... Blijkbaar sommige anderen wel. :cry:

Knap dat jullie de leidingen dan zelf verplaatst hebben, jullie goodwill is getoond... De keukenfirma daarentegen :s. 0 op 10

We zijn steeds correct en geduldig geweest, oplossend denken, we hebben zelf ook nog andere zaken gedaan/laten doen ondertussen om er 200% voor te zorgen dat niets de afwerking en uiteindelijke conforme plaatsing in de weg zou staan, en dan dit...

Wij hebben nu ook vernomen dat de plaatser (onderaannemer) over ons dan nog, excuseer mijn Frans, van zijn kloten heeft zitten maken tegen de firma??
    Dit terwijl wij in de toonzaal eergisteren, op hun programma en agenda letterlijk hebben zien staan dat hij in de planning stond voor 30/09, het is hogerop binnen de firma gestuurd en de consensus is duidelijk dat de plaatser in fout is en nu weigert die vroeger te komen of flexibel te zijn.
    We spreken hier over een stevige firma in het middensegment, geen klein biertje, je moet maar durven als zelfstandig onderaannemer denk ik dan...

Nieuwe update:

Ze komen morgen plaatsen, nu door een interne plaatser van de firma.

Andere onderaannemer vond het blijkbaar niet nodig om zijn verschillende mails van de firma te lezen over de laatste maand heen dat hij 30/09 moest komen en stond daardoor niet in zijn planning, ondanks dat hij het zelf telefonisch ook al eens had aangegeven als datum destijds.
    Wordt op bureau op het matje geroepen.
    Goed bezig man.

Nieuwe update:

Andere onderaannemer vond het blijkbaar niet nodig om zijn verschillende mails van de firma te lezen over de laatste maand heen dat hij 30/09 moest komen en stond daardoor niet in zijn planning, ondanks dat hij het zelf telefonisch ook al eens had aangegeven als datum destijds.
    Goed bezig man.
    Goed dat het nu alsnog in orde lijkt te komen. Maar als nu alles opeens wel kan, vraag ik me af waarom ze een paar weken geleden die moeite niet al gedaan hebben ...

Nieuwe update:

Goed bezig man.
    Goed dat het nu alsnog in orde lijkt te komen. Maar als nu alles opeens wel kan, vraag ik me af waarom ze een paar weken geleden die moeite niet al gedaan hebben ...
    Dat vragen wij ons ook af.
    De kous is dus ook nog niet helemaal af, we wachten nu mooi af dat alles in orde komt maar gaan dan toch bij de firma gaan horen hoe zoiets dan toch plots binnen de paar dagen kan, terwijl er meer als 2 maanden geleden geen enkele andere optie was...
    Er zijn met dit nieuwe voorval veel vraagtekens bijgekomen en deze gaan we zeker eens aanhalen.
    We krijgen alvast wel een compensatie per week vertraging en ze nemen ook enkele aanpassingen en toevoegingen van het werkblad/spatwand op zich dat wij nog erbij wouden, dat is al iets.

Nieuwe update:

Goed bezig man.
    Ze zullen eerst de plaatser "geloofd" hebben. En eerste klacht valt makkelijk te negeren, 2de klacht en dan beginnen ze pas echt te kijken.

Er is een tekort aan technische mensen waardoor deze zich misschien wat onaantastbaar voelen…

Alleszins lijkt het wel goed te komen.

Belangrijkste is dat je uiteindelijk kan kokkerellen!!

Er is een tekort aan technische mensen waardoor deze zich misschien wat onaantastbaar voelen…

Alleszins lijkt het wel goed te komen.
    Goh, ik snap het niet goed. Je hoort van iedereen dat de bouw stilligt, dus je zou denken dat de minder goede er van tussen gaan?

Langs de andere kant zie ik veel posts passeren op facebook waar ze volk zoeken voor in den bouw, maar dan het absolute minimum willen betalen.

Wie goed in zijn stiel is is meestal niet zo goed in zichzelf te verkopen. Dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat de rotte appels er tussenuit gaat.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan