Bouwinfo-tip:

Jouw droomkeuken realiseren?

Hoe breng je de juiste technologie en design in je keuken? Ontdek de verborgen talenten van innovatieve keukens. 

Ontvang je gratis inspiratieboek

Keuken niet conform geplaatst - onze rechten

• Tags keuken keukentoestellen renovatie schrijnwerk werkblad
  • Gacrux

Nieuw Lid
    Lid geworden
    13 dec 2021
    Waarderingsscore
    14
    Punten
    8
    Dag allemaal,

Dit is mijn eerste post hier en wou bij wat ervaren mensen eens raad komen vragen i.v.m. volgende situatie:

Wij lieten onlangs (vorige week) een volledig nieuwe keuken plaatsen (renovatie).
    Dit is helaas niet zonder slag of stoot gebeurd en zitten wij nu met een keuken die niet conform het technisch plan geplaatst is en waar enkele zaken niet geplaatst zijn die volgens ons het gevolg zijn van fouten van de firma zelf & onderaannemer.

Laat me beginnen met het oplijsten van al de problemen, begninende met het grootste:

• Onze nieuwe keuken bevat een (schier)eiland dat vertrekt van de muur en de keuken zowat in 2 verdeeld, nu heeft de installateur dat eiland (opgedeeld in deels zit gedeelte met een houten stuk en deels werkblad) 50cm verkeerd geplaatst. Gevolg : de doorgang tussen eiland en kastelementen (kolomkasten met frigo, oven en schuiven) is nu maar 63cm ipv 113cm, wat vanzelfsprekend volledig onpraktisch is en ook niet volgens plan, op het finaal technisch plan stond dit wel correct. We kunnen niet eens voor de koelkast staan en deze opendoen, kasten kunnen niet volledig open zonder tegen elkaar te botsen en ga zo maar door.
    • De plaatser heeft de dampkap niet willen plaatsen omdat het stopcontact dat voorzien moest worden, in de weg zit van de beugel die er moet komen om de dampkap op te hangen. Echter is dit stopcontact door onze elektricien exact geplaatst zoals het technisch plan voorzien door de firma, dit achteraf verschillende keren opgemeten om te bevestigen dat het geen fout van de elektricien is. Zij verwachten nu dat het onze verantwoordelijkheid is om dit op te lossen door het stop contact te veprlaatsen, waar wij niet mee akkoord zijn.
    • De vaatwasser is niet gezet omdat er enkele leidingen in opbouw op de vloer liggen. Ik had hierover de plaatser eerder gecontacteerd (2 weken voor plaatsing) met foto's en de vraag of die leidingen een probleem zouden vormen voor plaatsing kasten en toestellen, geen antwoord ontvangen dus wij gingen ervan uit dat het geen probleem zou vormen. Ook stond er nergens op de technische bijlage van de firma voor de voorbereidingen noch de algemene voorwaarden van een conforme werf, dat zulkse leidingen niet-conform zijn en aldus een plaatsing zouden verhinderen en de installateur het recht geven om niet te plaatsen. Nu moeten wij weer als klant ervoor zorgen dat die leidingen in de grond komen te liggen, dit terwijl ze wel alle kasten errond geplaatst hebben en wij nu dus tussen die kasten met 60cm speling moeten gaan prutsen en doen om die leidingen weggewerkt te krijgen in de vloer, iets dat ook weer verwacht wordt onze verantwoordelijkheid te zijn maar waar wij niet helemaal mee akkoord zijn.
    Dit zijn de 3 grote punten waar wij momenteel nu mee zitten en dus geen volledig functionele keuken hebben.
    Bijkomend : wij hebben zelf de wasbak moeten aansluiten omdat onze loodgieter de schell kranen niet op de leidingen had geplaatst, deze waren voorzien maar omdat ze niet op de leidingen zaten, wou de plaatser ook geen aansluiting doen want dat doen ze blijkbaar niet, dan maar zelf gedaan...

Nu, voor het probleem van het eiland komt de firma met de oplossing dat ze het gaan verplaatsen zodat het juist komt, hiervoor moet de plaatser echter een MDF constructie opzetten om extra muur bij te creëren. Bovendien moet er 1 houten paneel bijbesteld worden dat nu gelijmd is en wellicht beschadigd zal worden door het te verwijderen - hiervoor voorzien zijn een planning om dit ten vroegste 30 september te komen uitvoeren!
    Wij zijn hier vanzelfsprekend niet akkoord mee en hebben reeds een ingebrekestelling naar de firma gestuurd.

Nu zijn mijn vragen:
    • De firma wilt niet tussenkomen bij het oplossen van wegwerken van de leidingen voor de vaatwasser, dit moeten wij zelf oplossen en betalen - wij zijn niet akkoord. Zijn we in ons recht?
    • De firma is maar half akkoord maar gaat in discussie over het stopcontact van de dampkap dat moet herplaatst worden, dat zij deze kost dragen - wij eisen dat dit door hun gedragen wordt, aangezien het hun fout was waar dit moest komen. Zijn wij in ons recht?
    • Doordat wij de keuken niet functioneel kunnen gebruiken en nu al enige tijd het zonder moeten stellen en gezien de termijn van nog minstens wellicht 2 maanden tot oplossing - zijn wij in ons recht om compensatie wegens genotsderving en gebreken te eisen? Wij zitten tenslotte met 2 kleine kindjes te "kamperen in de living", mijn vrouw is zwanger en deze situatie zorgt voor veel ongemak.
    Alvast bedankt aan de ervaren bouwers en eventueel juridische sterkere personen voor enig advies!

De tijd dat hier getypt is waren die leidingen al lang in de chappe gestopt

Makkelijk gezegd maar mensen werken he...

Ik kan dit zelf niet meteen doen, ik werk lange dagen, ben vaak pas tegen 18-19u thuism en ga daar niet 's avonds om 21u aan beginnen als de klein mannen slapen + zoiets is niet meteen mijn forte, ok ik kan best online kijken hoe en wat, maar ik kan hier toch niet gewoon chape over kletsen en klaar? ze moeten toch ook nog in de grond dus eerst schieten/slijpen?

Nu keuken er al staat is het natuurlijk moeilijker om er goed aan te kunnen.
    Exact dit, ikzelf zie mij niet meteen met schieter en slijpschijf daar tussen kruipen en dat tot een goed einde brengen eerlijk gezegd...

Liggen de leidingen onder de vloerpas? Of boven de vloerpas

Mja dan ist nu idd wat miserie om dat er in te krijgen. Zo een alpex is ook niet zo buigzaam

Ik ga al men leidingen van de keuken op de chape laten liggen zowel water, electriciteit als afvoeren.. Wil je een andere keuken kan dat zonder de vloer op te breken. Maak anders een sokkel om die vaatwas op te zetten.

Ik ga al men leidingen van de keuken op de chape laten liggen zowel water, electriciteit als afvoeren.. Wil je een andere keuken kan dat zonder de vloer op te breken. Maak anders een sokkel om die vaatwas op te zetten.
    Daar dacht ik ook aan maar ik weet niet of dat mogelijk is kwa hoogte, of de vaatwas dan wel gelijk kan komen met de kasten etc.
    Dit is ook waar ik zou hopen/verwachten dat een plaatser even meedenkt wat de opties kunnen zijn, ipv botweg zeggen, we plaatsen niet, los het op...
    Ik ga als ik thuis ben eens goed meten en zien of dit een optie is maar aangezien de aannemer zelf dit niet als optie aangaf, ga ik ervan uit dat dit niet gaat kunnen :(

Volgens mij moet dat niet noodzakelijk in de grond. Bekijk de handleiding van de vaatwas en bekijk de minimale hoogte. Als de chape-sokkel daar onder blijft, dan kan de vaatwas er in. De vaatwas staat op poten die uitgedraaid moeten worden om tot tegen onderkant werkblad te komen.

Waar ik wel nog wat verwacht: als die beugel voor de dampkap precies op de plek van dat stopcontact komt, dan zie ik het al gebeuren: de vijs pakt niet goed in dat opgevulde gat…

Waar ik wel nog wat verwacht: als die beugel voor de dampkap precies op de plek van dat stopcontact komt, dan zie ik het al gebeuren: de vijs pakt niet goed in dat opgevulde gat…
    Ook iets waar ik mee zit... als we dat gewoon met opvuller doen, is dat nooit voldoende, misschien een houten lat dat we rechtsreeks in de muur zelf bevestigen waarin ze dan kunnen boren...? Al klinkt dat voor mij als bricoleren 😅

Allemaal mooi en wel die profetische woorden "denk in oplossingen, niet in fouten". Als ik uit ervaring mag spreken (zie topic Billijke termijn): je kan oplossingen aanreiken maar als je aannemer niet mee wil in het verhaal, ook al heb je 100% gelijk, dan sta je nog nergens. Integendeel, het enige wat dan nog rest is de juridische weg. En oh ja, ben ik blij dat ik aangetekende ingebrekestellingen heb verstuurd (ook al zijn ze niet allemaal door de aannemer in kwestie opgehaald/aanvaard). Maar inderdaad, dat kost tijd, veel tijd eens je aannemer de voeten in de grond zet, nu ongeveer 3 jaar om een termijn te geven en buiten zicht op de rechtbank is er geen vooruitgang geboekt.

Het feit is ook dat wij in principe niet met de aannemer zelf communiceren of in discussie gaan, die is in onderaanneming van de keuken firma dus wij communiceren enkel met hun en zij moeten maar zien dat ze hun aannemers in de hand hebben en het laten oplossen. Ze hebben bovendien een interne dienst en nog andere onderaannemingen, toch zie ik van hun kant weinig wil en druk op de aannemer om mee te werken en laten ze hem teveel bepalen in hoe, wat en wanneer... Dus als puntje bij paaltje komt : dan zal het de firma zijn die zal lijden als wij beslissen verdere stappen te nemen, hoe zij het intern wel of niet geregeld krijgen is niet ons probleem.

Je hebt gelijk, maar gelijk hebben zal je keuken niet snel komen afwerken… kan je geen klusjesman of loodgieter vinden als je het zelf niet ziet zitten? Je wil je keuken toch snel kunnen gebruiken.

Wel, liefst zie ik het door de loodgieter doen die al de rest heeft gedaan, maar ja, bouwverlof... idem voor onze elektricien. En die hebben hun eigen planning ook uiteraard.
    Ik zie het ook niet ziet om de eerste de beste klusser die vrij is in te schakelen, maar ja, beggars can't be choosers...

wel, ik heb hier al enkele keren gezegd als er wordt geadviseerd om overal 3 offertes voor te vragen, ik liever 1 goede vakman heb die er altijd staat voor me als dat nodig is en die weet als er een klus aankomt datie voor hem is. Wel, ik kan die nu bellen als het dringend is, morgen staat hij er.

Dit is hoe de toestand is waar de vaatwasser moet komen, foto is niet ideaal maar kan later een betere nemen en sturen indien niet duidelijk.

Veel kabels, I know... we hebben een aparte kast voor de elektriciteit in de keuken, die voordien in een keukenkast stond (dank aan de vorige eigenaar) maar nu verplaatst is naar de berging ernaast, waardoor wel veel kabels nu over de grond liggen.
    De smallere kabels (elektriciteit) liggen vrij los en daar valt mee te werken, al moeten ze natuurlijk wel in de grond gewerkt worden...
    De blauwe waterleiding daarentegen zit stevig vast met beugels en die zijn ook niet met gewone schroeven bevestigd maar eerder geschoten/getakt (als dat logisch klinkt?)

Ik moet er wel bijzeggen dat voor de elektriciteitskabels, de elektricien niet veel tijd heeft gehad, onze vast aannemer heeft ons wat in de steek gelaten dus we hebben last minute iemand moeten zoeken die ons ertussen heeft genomen en het gelukkig nog allemaal heeft kunnen doen, zij het niet misschien volledig ideaal, zoals inwerken van de kabels door tijdsgebrek, zo net voor bouwverlof ook...

Bekijk bijlage 111913
    Meestal schuiven ze een vaatwasser naar de juiste plaats voor ze die op de juiste hoogte plaatsen. Dat gaat niet met die kabels op de grond en je krijgt die er ook nooit meer uit. Bovendien lopen ze het risico dat ze met de vaatwasser te plaatsen een kabel beschadigen. Dus is het logisch dat ze die zo niet willen plaatsen...

Moeten ze die stroomkabels zelfs niet ook vastgemaakt zijn?

Foto is onduidelijk, lijkt wel preflex die hier en daar vastzit met bandijzer. Die rechte, dikkere grijze buis lijkt me geen elektriciteit. Maar daar wil je evengoed geen afwasmachine over schuiven, die buizen overleven dat niet.

Hoe hoog is de vaatwasser ? Hoeveel plaats heb je tussen werkblad en vloer, gerekend vanop de leidingen die er liggen ?
    Want hier was er wel wat ruimte.
    Dan kan je bv betonplex op blokjes vastzetten over de leidingen en de vaatwas op de betonplex plaatsen. Moet wel stevig zijn.

Ik kan dit zelf niet meteen doen, ik werk lange dagen, ben vaak pas tegen 18-19u thuism en ga daar niet 's avonds om 21u aan beginnen als de klein mannen slapen + zoiets is niet meteen mijn forte,
    weekend…

Ik begrijp die mannen van de vaatwasser eigenlijk wel. Dit is geheid miserie. Nu ben je boos dat ze hem niet plaatsen, als ze de leidingen hadden beschadigd was dat het probleem geweest.

Laatst bewerkt:
    Hierbij enkele duidelijkere foto's.

Het is niet per se dat ik gewoon boos ben op de plaatser of eis dat ze de vaatwasser gewoon plaatsen zo, maar ik ben een klant, een bouwleek, dit is de eerste keer dat ik een keuken renovatie laat doen, als ik van de firma alle technische informatie krijg waar ik zelf niets zie staan van "leidingen waar toestellen komen moeten ingewerkt zijn of de plaatsing niet hinderen" dan ga ik ervan uit dat dit niet hoeft en het wel kan indien nodig. Zeker als ze over leidingen dan wel melden "mogen niet tegen de muur achter de toestellen staan".
    Dat wil niet zeggen dat ik niet begrijp dat zo plaatsen misschien niet ideaal of niet mogelijk is, maar dan had ik dat graag ook op voorhand geweten... en zou het ook fijn zijn moest de plaatser even hebben meegedacht ipv alles errond te plaatsen en dan besluiten : dit kan niet, jouw verantwoordelijk. Bovendien dat ik dan nog 2 weken voor de plaatsing bij de plaatser nog nagevraagd heb, met foto's, of de leidingen een probleem zouden vormen, zonder antwoord... wel bericht ontvangen en gelezen want dit werd achteraf bevestigd.

Ik ben niet onredelijk en mag dan misschien niet de handigste zijn, ik snap het best wel, het is vooral dat we nu voor een voldongen feit staan... het spijtige is ook dat ik zelf niet aanwezig was bij de plaatsing, zat in het buitenland voor het werk en mijn vrouw hebben ze alles pas ingelicht nadat alles "klaar" was, ik zou zelf wellicht meer hebben opgevolgd en toch eerst even nagevraagd/meegekeken, maar ja vijgen na Pasen...

Hoe hoog is de vaatwasser ? Hoeveel plaats heb je tussen werkblad en vloer, gerekend vanop de leidingen die er liggen ?
    Want hier was er wel wat ruimte.
    Dan kan je bv betonplex op blokjes vastzetten over de leidingen en de vaatwas op de betonplex plaatsen. Moet wel stevig zijn.
    Vaatwasser is 82 cm hoog ongeveer, plaats waar die moet komen grond - werkblad is 85 cm, dus niet veel om mee te werken, de waterleiding is al ver 3cm dik... denk dus niet dat dit echt een optie is

IMG_0014.pngIMG_0013.png

Ik ga niet beginnen over schuld, maar aangezien dat je een mail stuurt met foto’s twijfelde je er toch zelf aan. Als ze dan niet terug sturen had ik toch proactief een belletje gedaan. Nuja vijgen na pasen…

Nee efkes de beton uitslijpen gaat het niet worden, dat is niet een leiding, maar een paar, en die alpex is de geïsoleerde en die is ook niet efkes om te buigen…

Maar daar een vaatwasser zetten, ik begrijp dat de keukenfirma daar geen vaatwasser wil zetten.

Leiding ziet er mij ook stuk van leiding kookplaat uit, loopt ook onhandig onder pootjes door, dus efkes verleggen gaat ook daar niet .

Eventueel door loodgieter haakse bocht laten opknijpen, eventueel stukje uit Gyproc plaat en dan zo langs daar? Dat de leiding een stukje in de wanden loopt? Ook niet ideaal maar beter dan nu misschien?

Je komt dan onder de kast met een haakse bocht naar de Gyproc, daar stukje uit eventueel overgaan naar alpex zonder isolatie, langs/in de Gyproc, terug haakse bocht. Zo maak je als het ware een U bocht rondom de uitsparing.

Voor loodgieter met een persmachine hoeft dat niet lang te duren.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan