Bouwinfo-tip:

Jouw droomkeuken realiseren?

Hoe breng je de juiste technologie en design in je keuken? Ontdek de verborgen talenten van innovatieve keukens. 

Ontvang je gratis inspiratieboek

Keuken niet conform geplaatst - onze rechten

• Tags keuken keukentoestellen renovatie schrijnwerk werkblad
  • Gacrux

Nieuw Lid
    Lid geworden
    13 dec 2021
    Waarderingsscore
    14
    Punten
    8
    Dag allemaal,

Dit is mijn eerste post hier en wou bij wat ervaren mensen eens raad komen vragen i.v.m. volgende situatie:

Wij lieten onlangs (vorige week) een volledig nieuwe keuken plaatsen (renovatie).
    Dit is helaas niet zonder slag of stoot gebeurd en zitten wij nu met een keuken die niet conform het technisch plan geplaatst is en waar enkele zaken niet geplaatst zijn die volgens ons het gevolg zijn van fouten van de firma zelf & onderaannemer.

Laat me beginnen met het oplijsten van al de problemen, begninende met het grootste:

• Onze nieuwe keuken bevat een (schier)eiland dat vertrekt van de muur en de keuken zowat in 2 verdeeld, nu heeft de installateur dat eiland (opgedeeld in deels zit gedeelte met een houten stuk en deels werkblad) 50cm verkeerd geplaatst. Gevolg : de doorgang tussen eiland en kastelementen (kolomkasten met frigo, oven en schuiven) is nu maar 63cm ipv 113cm, wat vanzelfsprekend volledig onpraktisch is en ook niet volgens plan, op het finaal technisch plan stond dit wel correct. We kunnen niet eens voor de koelkast staan en deze opendoen, kasten kunnen niet volledig open zonder tegen elkaar te botsen en ga zo maar door.
    • De plaatser heeft de dampkap niet willen plaatsen omdat het stopcontact dat voorzien moest worden, in de weg zit van de beugel die er moet komen om de dampkap op te hangen. Echter is dit stopcontact door onze elektricien exact geplaatst zoals het technisch plan voorzien door de firma, dit achteraf verschillende keren opgemeten om te bevestigen dat het geen fout van de elektricien is. Zij verwachten nu dat het onze verantwoordelijkheid is om dit op te lossen door het stop contact te veprlaatsen, waar wij niet mee akkoord zijn.
    • De vaatwasser is niet gezet omdat er enkele leidingen in opbouw op de vloer liggen. Ik had hierover de plaatser eerder gecontacteerd (2 weken voor plaatsing) met foto's en de vraag of die leidingen een probleem zouden vormen voor plaatsing kasten en toestellen, geen antwoord ontvangen dus wij gingen ervan uit dat het geen probleem zou vormen. Ook stond er nergens op de technische bijlage van de firma voor de voorbereidingen noch de algemene voorwaarden van een conforme werf, dat zulkse leidingen niet-conform zijn en aldus een plaatsing zouden verhinderen en de installateur het recht geven om niet te plaatsen. Nu moeten wij weer als klant ervoor zorgen dat die leidingen in de grond komen te liggen, dit terwijl ze wel alle kasten errond geplaatst hebben en wij nu dus tussen die kasten met 60cm speling moeten gaan prutsen en doen om die leidingen weggewerkt te krijgen in de vloer, iets dat ook weer verwacht wordt onze verantwoordelijkheid te zijn maar waar wij niet helemaal mee akkoord zijn.
    Dit zijn de 3 grote punten waar wij momenteel nu mee zitten en dus geen volledig functionele keuken hebben.
    Bijkomend : wij hebben zelf de wasbak moeten aansluiten omdat onze loodgieter de schell kranen niet op de leidingen had geplaatst, deze waren voorzien maar omdat ze niet op de leidingen zaten, wou de plaatser ook geen aansluiting doen want dat doen ze blijkbaar niet, dan maar zelf gedaan...

Nu, voor het probleem van het eiland komt de firma met de oplossing dat ze het gaan verplaatsen zodat het juist komt, hiervoor moet de plaatser echter een MDF constructie opzetten om extra muur bij te creëren. Bovendien moet er 1 houten paneel bijbesteld worden dat nu gelijmd is en wellicht beschadigd zal worden door het te verwijderen - hiervoor voorzien zijn een planning om dit ten vroegste 30 september te komen uitvoeren!
    Wij zijn hier vanzelfsprekend niet akkoord mee en hebben reeds een ingebrekestelling naar de firma gestuurd.

Nu zijn mijn vragen:
    • De firma wilt niet tussenkomen bij het oplossen van wegwerken van de leidingen voor de vaatwasser, dit moeten wij zelf oplossen en betalen - wij zijn niet akkoord. Zijn we in ons recht?
    • De firma is maar half akkoord maar gaat in discussie over het stopcontact van de dampkap dat moet herplaatst worden, dat zij deze kost dragen - wij eisen dat dit door hun gedragen wordt, aangezien het hun fout was waar dit moest komen. Zijn wij in ons recht?
    • Doordat wij de keuken niet functioneel kunnen gebruiken en nu al enige tijd het zonder moeten stellen en gezien de termijn van nog minstens wellicht 2 maanden tot oplossing - zijn wij in ons recht om compensatie wegens genotsderving en gebreken te eisen? Wij zitten tenslotte met 2 kleine kindjes te "kamperen in de living", mijn vrouw is zwanger en deze situatie zorgt voor veel ongemak.
    Alvast bedankt aan de ervaren bouwers en eventueel juridische sterkere personen voor enig advies!

De firma wilt niet tussenkomen bij het oplossen van wegwerken van de leidingen voor de vaatwasser, dit moeten wij zelf oplossen en betalen - wij zijn niet akkoord. Zijn we in ons recht?
    Kun je die zelf niet plaatsen, of is het gewoon niet mogelijk met de leidingen?
    De firma is maar half akkoord maar gaat in discussie over het stopcontact van de dampkap dat moet herplaatst worden, dat zij deze kost dragen - wij eisen dat dit door hun gedragen wordt, aangezien het hun fout was waar dit moest komen. Zijn wij in ons recht?
    Je kunt nog dagen praten of je in je recht staat maar dat lost niets op, verplaats het stopcontact even en klaar. 30min werk.

Doordat wij de keuken niet functioneel kunnen gebruiken en nu al enige tijd het zonder moeten stellen en gezien de termijn van nog minstens wellicht 2 maanden tot oplossing - zijn wij in ons recht om compensatie wegens genotsderving en gebreken te eisen? Wij zitten tenslotte met 2 kleine kindjes te "kamperen in de living", mijn vrouw is zwanger en deze situatie zorgt voor veel ongemak.
    Dat gaat je nooit lukken, zou er niet eens over beginnen, wees blij dat ze het op willen lossen.
    Je kunt het misschien wel gebruiken als ze kosten willen aanrekenen omdat ze moeten terug komen voor de dampkap, beter wat onderhandelen dan te gaan dreigen en eisen.

Ik heb geleerd denk ik oplossingen hoe kan je samen met deze firma het oplossen. Door te procedereren gaat het veel langer duren. Als deze firma’s foert zegt dan sta je er ook.

De firma wilt niet tussenkomen bij het oplossen van wegwerken van de leidingen voor de vaatwasser, dit moeten wij zelf oplossen en betalen - wij zijn niet akkoord. Zijn we in ons recht?
    Kun je die zelf niet plaatsen, of is het gewoon niet mogelijk met de leidingen?

Maar dan zij wij verantwoordelijk als er achteraf problemen zijn toch garantiegewijs?

De firma is maar half akkoord maar gaat in discussie over het stopcontact van de dampkap dat moet herplaatst worden, dat zij deze kost dragen - wij eisen dat dit door hun gedragen wordt, aangezien het hun fout was waar dit moest komen. Zijn wij in ons recht?
    Je kunt nog dagen praten of je in je recht staat maar dat lost niets op, verplaats het stopcontact even en klaar. 30min werk.

Voor de doordeweekse handige klusser is dit misschien zeer eenvoudig, voor ons echter niet.. hiervoor moeten wij dit laten doen, kosten doen en daar zijn wij principieel in, niet onze fout dat het moet verplaatst worden toch... ??

Doordat wij de keuken niet functioneel kunnen gebruiken en nu al enige tijd het zonder moeten stellen en gezien de termijn van nog minstens wellicht 2 maanden tot oplossing - zijn wij in ons recht om compensatie wegens genotsderving en gebreken te eisen? Wij zitten tenslotte met 2 kleine kindjes te "kamperen in de living", mijn vrouw is zwanger en deze situatie zorgt voor veel ongemak.
    Dat gaat je nooit lukken, zou er niet eens over beginnen, wees blij dat ze het op willen lossen.
    Je kunt het misschien wel gebruiken als ze kosten willen aanrekenen omdat ze moeten terug komen voor de dampkap, beter wat onderhandelen dan te gaan dreigen en eisen.
    Daar was ik me realistisch gezien ook al van bewust, toch vinden we het niet aanvaardbaar. We beseffen ook dat als we dit zover willen trekken, het een juridisch geval wordt, wat we nu ook niet per se willen... het is echter eerder bevragen of we in recht zijn of niet om dit als argument naar de firma te brengen. We hebben namelijk een advocaat in de familie die we mogelijks kunnen inschakelen. Niet dat we dat willen doen, daar heeft nooit iemand zin in, maar het is altijd makkelijk : aanvaard het gewoon want je wint het niet of begin er niet aan, het is het niet waard etc....

Ik heb geleerd denk ik oplossingen hoe kan je samen met deze firma het oplossen. Door te procedereren gaat het veel langer duren. Als deze firma’s foert zegt dan sta je er ook.
    Ben ik mee eens en dat doen we ook, we hebben niet gedreigd met proceduren, de ingebrekestelling is louter voor ons om onze rechten te bewaren, je kan het als een nutteloos stukje papier beschouwen dat geld kost maar het is tenslotte een gebrekkige installatie waar wij gerechtigd zijn een oplossing te krijgen. Echter gaan zij in duscussie over bepaalde zaken waar zij ons verantwoordelijk voor stellen en achten werken/kosten te doen die het gevolg zijn van fouten door hun/onderaannemer.

Mja maar ingebrekestelling kan werken als lap op stier. Zou dat enkel doen als overleg niets oplost

Toch sterk altijd die reacties: natuurlijk moet je niet meteen procederen, maar nu al stellen dat je geen mingenot moet vragen? Draai het eens om: klant betaalt niet alles en leutert onterecht en zonder bewijs over gebreken. Iemand hier die voorstelt om wat te overleggen en een deel gewoon te laten vallen? Not going to happen…

Dus: in gebreke stellen, oplossing eisen op korte termijn bij gebreke waaraan mingenot wordt aangerekend. Aannemer die in fout is mag moeite doen om het risico/ schade te beperken.

Daarna mag je met vanalles akkoord gaan als het maar een deftige regeling is.

Dus emotie even zo laten, sec gebreken oplijsten onder verwijzing naar plan en een duidelijke deadline stellen. En uiteraard niet volledig betalen zodat je een marge hebt.

Op basis van de info lijkt me de verantwoordelijkheid van de aannemer betrokken. Kordaat en correct communiceren (tav de hoofdaannemer) is de boodschap - een goede aannemer zal dat ook doen en zelf proberen om escalatie te vermijden.

Wie doet er lastig, de firma of de onderaannemer? Bij wie klaag je?

Los daarvan is je stress terecht, zeker met kleine kinderen en een zwangere madam. Proficiat trouwens.

Maar probeer die emoties even los te laten.

Som op wat er verkeerd is en wat er moet opgelost worden. Hebben jullie voor die leidingen in opbouw het technische plan gevolgd? Dan moet de firma het maar oplossen. Bij ons was daar ook even discussie over maar ik was er die dag wel bij en heb het zelf nog kunnen oplossen. Ik had kunnen klagen en doen maar dan waren die gewoon naar de volgende werf gereden.

Een schrijnwerker werkt nu eenmaal niet graag aan water en elektriciteit.

Het grote probleem gaat hier zijn: recht hebben versus recht krijgen.

Ik zou eerst de nadruk proberen te leggen op het zo snel mogelijk opgelost te krijgen.
    Desnoods hou je dan achteraf een deel van de factuur in als je denkt dat je op dat gebied in je recht bent.
    Bijvoorbeeld dat verplaatsen van het stopcontact.

Bedankt voor toch enkele begripvolle reacties.

Laat duidelijk zijn: naar de firma hebben wij nooit uit emotie gereageerd, alleen puur wat in ons recht valt, ingebrekestelling volgens het boekje, alle gebreken mooi en correct opgesteld met juiste onderbouwing en gevraagd voor eerst een vooral een spoedig voorstel tot oplossing en dan de voorgestelde oplossing mits akkoord zsm op te lossen...

Wie doet er lastig, de firma of de onderaannemer? Bij wie klaag je?
    We hebben nu alleen contact met de firma, zij zijn tenslotte eindverantwoordelijk.
    Vermoedelijk is er iets foutgelopen bij het opmaken van het technisch plan tussen plaatser (die zelf is komen opmeten) en de projectontwerper die het technisch finaal plan heeft getekend.
    Som op wat er verkeerd is en wat er moet opgelost worden. Hebben jullie voor die leidingen in opbouw het technische plan gevolgd? Dan moet de firma het maar oplossen. Bij ons was daar ook even discussie over maar ik was er die dag wel bij en heb het zelf nog kunnen oplossen. Ik had kunnen klagen en doen maar dan waren die gewoon naar de volgende werf gereden.
    De leidingen hebben wij laten leggen door aannemers en zij hadden alle technische plannen en voorbereidende bijlagen van de firma ter beschikking en hebben dit gevolgend, met alle voorwaarden en vereisten van de firma voor een conforme werf in acht genomen.
    Moest het nodig zijn dat de leidingen gelegd moesten worden zoals zij nu argumenteren, dan hadden mijn aannemers dat zeker gedaan want dat waren zeer bekwame en correcte mannen, daar is geen twijfel over. We hebben zelf nog alles overlopen op het moment met wat we van de firma hebben gekregen en wat verwacht werd.
    De enige vermelding van de firma was : de leidingen mogen niet tegen de muur achter toestellen of kasten liggen en dat is niet gebeurd, maar voor de rest geen opmerkingen of vereisten wat betreft leidingen.

Wij willen ook alleen maar een oplossing en de keuken die we contractueel zijn overeengekomen, meer niet... maar we gaan ons ook niet zomaar laten doen als het gaat over het doen van aanpassingen die kosten met zich meebrengen die nooit hadden moeten plaatsvinden en nu het gevolg zijn van een niet-conforme plaatsing, dat vinden wij alleen maar logisch...

Nee, je hebt gelijk, maar zoals eerder gezegd, soms moet je de blutsen met de builen pakken…

Je kan daar lang ambras over maken, maar feit is dat je gewoonweg snel je keuken wil afgewerkt hebben. Bij ons had de plaffoneerder een Gyproc vijs los door een verwarmingsbuis gevezen.

Architect raad gevraagd, zijn antwoord was… in feite ist kosten voor de plakker, maar die mens kon dat ook niet weten dat er achter dan plaatje een verwarmingsbuis zat. Deel de kosten in de minne door 2.

Zo gezegd, ik 100€, hij 100€, iedereen blijft aant werk, ik heb verder geen gedoe, hij akkoord, ik akkoord, heb er geen slecht gevoel aan overgelaten en geen minuut slaap voor moeten laten. Ik heb mijn tijd niet moeten steken in een brief… Ik weet het, mijn fout was het niet, t was de andere.

Maar weete, ik heb ooit gezondheidsproblemen gehad waarbij ik blij was indien dat het probleem met geld opgelost zou kunnen geraken. Sindsdien kijk ik met een andere blik. Als iets met geld opgelost kan geraken ist een ongemak, de zaken die niet op te lossen zijn met geld dat zijn echt problemen. Maar dat is eerder door wat ik meegemaakt heb.

Kijk naar een oplossingen ipv het probleem. Ik bedoel, dat stopcontact verzetten, is het veel werk? Alst in de Die zitbank, die zit allicht toch met vijzen vast die ook terug los kunnen?
    De buizen van de vaatwasser die lopen bij ons ook even op de
    Vloer doordat maar dat zit toch onder de sokkel van de kasten in de plint?

Moet toch op te lossen zijn?

Goh oxdox ik wou dat mijn mdm impuls zo was .
    Of dien ene die een klinkerwerk niet betaalde omdat er 1 klinker, 1 EEN op de 150m² een kleurafwijking had.
    Of dien andere die reclameerde omdat zijn gras niet wou groeien ( had wel zelf gespoten met permanente herbicide toen het nog mocht. ... En straffe van al, wij moesten alleen maar boomkes en een haag planten want de gazon ging hem zelf doen.

@ ts .
    Je moet geen ambras maken, je meot duidelijk zijn.
    Zij hebben de technische plannen aangeleverd en die zijn gevolgd door de onderaannemers
    Duidelijk een uitvoeringsfout zou ik zeggen

Bij mij ging het ook maar over een doorboorde alpex.

Ik bedoel dat iedereen eerst rustig moet blijven. Recommandees sturen slaat misschien ruiten uit en iedereen weet dat dingen juridisch oplossen nog veel langer duurt

Nogmaals, de ingebrekestelling is voor ons enige vorm van waarborg, dat we bewijs hebben dat de firma erkenning en ontvangst hebben genomen van de gebreken op papier.
    Want er is reeds veel telefonisch contact geweest, maar verdacht weinig geschreven... dit is ook de reden.

Wij hebben ook al een eerdere slechte ervaring gehad met de renovatie van ons dak, daar hebben we wel geleerd dat een ingebrekestelling weinig uithaald, maar daarentegen een negatieve Google review er dan wel voor zorgde dat we binnen de 24u de CEO aan de lijn hadden (grote firma) en die zelf binnen de kortste keren met zijn technisch directeur zelf bij ons thuis stond en uiteindelijk alles opgelost is geraakt zoals het hoorde. (8 maanden later!!). Ik ben dus zeker niet onbekend met zulke situaties.
    Ik ben dan ook van plan hetzelfde pad te volgen, als ik dat nodig acht.
    Ook trouwens weer een geval van problemen met onderaannemers...

Het is gewoon te betreuren dat men als klant zo ver moet gaan om gewoon te krijgen waar men recht op heeft en voor betaald, en dit binnen een redelijke termijn.

ik deel de meningen van veel anderen hier... Denk in oplossingen, niet in fouten, daar geraak je gewoon nergens mee.

het eiland dat fout gezet is, daar bestaat geen twijfel over, dat moet rechtgezet worden. Dat gaan ze ook doen, dus dat is geen issue meer.

Het stopcontact van de dampkap. je kan nog héél lang discussiëren over wie die fout gemaakt heeft, maar als ze op 20 september terugkomen, en dat stopcontact staat nog altijd op dezelfde plaats, dan vrees ik dat die beugel nog altijd op die plek zal moeten komen, en ze dat nog altijd niet kunnen uitvoeren. De man die dat moet doen, is een schrijnwerker, geen elektricien. Niet alle keukenbouwers hebben een elektricien in onderaanneming of in dienst bij hen. Als je wil dat je dan toch ten laatste op 20 september je keuken afgewerkt hebt, zou ik voorstellen aan de keukenfirma: Ik zorg dat het verplaatst wordt, dat gaat mij x-aantal euro's kosten, ik hou dit van jullie factuur af. ik zou trouwens persoonlijk liever hebben dat mijn eigen elektricien dit verplaatst dan iemand van de keukenfirma die eigenlijk niet goed weet waar hij mee bezig is.

Die leidingen... Dat is een ander verhaal vind ik. Dat kun je in mijn ogen niet zwart op wit op de keukenfirma steken. Als je snel iets wil weten bel je ipv een mailtje te sturen. Ik vind dat de plaatser hier niet vrijuit gaat want leidingen op de vloer leggen waar een keuken komt te staan is toch een beetje werken uit gemakzucht. hoeveel tijd zou het die mens kosten om die in de vloer te werken (als de keuken er nog niet stond?). Een half uurtje meer werk? Maar tegenwoordig is het nog al eens van: "De volgende zal het voor mij wel oplossen." Leidingen werk je weg in de muur of de vloer, die plaats je er niet op. Zeker niet wanneer je weet dat je leiding loopt op de plek waar een keuken komt. Dus ik volg hier de keukenbouwer en minder de loodgieter die die leiding heeft gelegd. En nu is dat inderdaad een merde om dat opgelost te krijgen omdat de keuken er al staat. Maar ook dit zou ik proberen oplossen voor 20/09. Al dan niet zelf. Uiteindelijk is dat met een breekhamer de vloer onder die leidingen wegschieten. Héél voorzichtig zodat je de leidingen niet raakt, en hopen dat je aan de leidingen nog een beetje kunt trekken zodat je ze verzonken kunt leggen. Ik zou die wel terug proberen dichtsmeren met mortel zodat ze niet beschadigd geraken door het toestel dat er opgezet gaat worden!

Op wie je dat gaat verhalen zou ik laten voor later. Nu eerst zorgen dat je op 20/09 van die keukenbouwer vanaf geraakt. Daarna kun je het gevecht aangaan om zoveel mogelijk centen te recupereren van de keukenfirma, maar ik zou mij eerst concentreren op een afgewerkte keuken op 20/09, daarna op de rest. Je aangetekend schrijven met de gebreken is zeker geen slechte stap, alles is wel degelijk opgelijst. Nu moet het opgelost geraken, focus je daarop ipv te zoeken of te bepalen wiens fout dat is. Als jij gaat zeggen tegen je keukenfirma: "Ik zorg dat iemand hier langskomt om puntje 2 & 3 op te lossen, jullie zorgen dat op 20/09 mijn keuken is afgewerkt. De kosten die ik moet maken om de fouten op de plannen recht te trekken komen op x-euro. Die kosten hou ik van jullie eindfactuur af. Ik vraag geen extra compensaties, maar enkel en alleen als op 20/09 de keuken volledig is afgewerkt. Als er na 20/09 nog open punten zijn, wordt er een schadevergoeding van y-euro per dag gerekend tot de dag dat de keuken afgewerkt is zoals het hoort, zoals het afgesproken is." Jij brengt een oplossing aan, de keukenfirma is van een klotedossier vanaf (niet persoonlijk naar jou, maar soms maken mensen fouten en in den bouw is dat meestal redelijk ingewikkeld om op te lossen, dus voor die firma is dit ook niet leuk...), dus iedereen blij :-)

We kijken ook naar oplossingen, voor de technieken verwachten we sowieso niet dat de firma zelf iemand laat komen.
    We hebben onze eigen elektricien en loodgieter, het is ons eerder te doen om de kosten die dat met zich meebrengen...

Ik ben het ook enigszins eens met het feit dat leidingen gewoon op de grond laten liggen niet ideaal is en inwerken sowieso altijd beter was geweest, maar het is vooral ook dat de onderaannemer als argument aanhaalt dat dit niet conform is en zij daarom in recht zijn de vaatwasser niet te plaatsen, terwijl dit nergens in de voorwaarden van de firma noch bij hun vereisten van voorbereidingen staat.
    Ik heb al eens gekeken naar de leidingen, het is vooral de waterleidingen die stevig verankerd ligt en nog niet zo eenvoudig te bewegen is, ik zie het dan ook zelf niet meteen zitten om daar te gaan zitten slijpen en schieten om dan het risico te lopen de leidingen te beschadigen en de kasten die rondom geplaatst zijn ook... er is niet veel ruimte om mee te werken :/

Ook nog een punt waar we nu op stoten, door de te smalle doorgang van het verkeerd geplaatst eiland, kunnen we ons wasmachine en droogkast niet terugplaatsen in de berging die erachter ligt en opnieuw gebruiken, dus kunnen geen was doen, met 2 kleine kindjes, nog 2 maand langer dan...

Bovendien ook niet onbelangrijk: de termijn van 30 september laat de firma ook afhangen van het feit dat ze 1 paneel moeten bijbestellen omdat dit wellicht beschadigd gaat worden bij het verplaatsen van het eiland (is gelijmd), maar dit paneel kan perfect ook achteraf geplaatst worden en de verplaatsingen + constructie kan eerst, het is vooral dat waar wij een probleem mee hebben: 2 maanden extra wachten... voor wat?
    OK het eiland op zich is niet hetgeen dat ons verhinderd van de keuken te gebruiken maar ze willen alle verdere aansluitingen, waarvoor wij technieken in orde moeten brengen, ook dan pas doen en dat verhinderd ons wel en willen we veel eerder zien gebeuren. En die technieken laten doen kan in principe snel gebeuren.
    Doch is er eigenlijk helemaal niets dat hun momenteel verhinderd om eerder te komen om de constructie te maken en het eiland juist te zetten, alleen 1 pot voor een dubbel stopcontact moet weg, that's it...

Je gaat toch over die punten die naar voor getrokken kunnen worden in de tijd in dialoog moeten gaan met hun.
    Vraag of ze dat eiland al kunnen verplaatsen zodat jullie door kunnen met wasmachine/droogkast. En als dan dat paneel beschadigd geraakt, dat ze dat dan na de verplaatsing bestellen en in september komen vervangen. Het potentieel voordeel voor hun is dat ze dat paneel dan ook pas moeten bestellen indien het effectief beschadigd geraakt ipv sowieso bestellen zoals ze nu van plan zijn. Zet de mogelijk win-win voor beide partijen in de verf om hun zover te krijgen.

Het stopcontact zou ik zelf (laten) verplaatsen. Als zij al formeel bevestigd hebben dat ze dat niet gaan doen...
    Dan kan je die kost altijd achteraf gewoon afhouden van de factuur: formeel dat gedeelte van de factuur protesteren met onderbouwing en verwijzende naar de factuur van de kost daarvan en naar dat je hun de kans hebt gegeven om dat te doen maar geweigerd hebben.

Die leidingen die niet ingewerkt zijn, daar moet je maar eens een foto van posten. Zo louter op basis van je omschrijving lijkt het mij wel iets dat logisch is dat dat ingebouwd is vooraleer men de keuken komt plaatsen. En zonder dat dat expliciet vermeld moet worden. Waar ze dan de mist zijn in gegaan, is dat ze niet op je vraag hebben geantwoord, maar ik betwijfel dat dat voldoende is opdat jij in je recht zou zijn. Ik vermoed da je dit gewoon zelf moet (laten) oplossen en dus bekostigen. Onder voorbehoud dat uit de foto iets anders blijkt dat ik uit je uitleg opmaak.

Dit is hoe de toestand is waar de vaatwasser moet komen, foto is niet ideaal maar kan later een betere nemen en sturen indien niet duidelijk.

Veel kabels, I know... we hebben een aparte kast voor de elektriciteit in de keuken, die voordien in een keukenkast stond (dank aan de vorige eigenaar) maar nu verplaatst is naar de berging ernaast, waardoor wel veel kabels nu over de grond liggen.
    De smallere kabels (elektriciteit) liggen vrij los en daar valt mee te werken, al moeten ze natuurlijk wel in de grond gewerkt worden...
    De blauwe waterleiding daarentegen zit stevig vast met beugels en die zijn ook niet met gewone schroeven bevestigd maar eerder geschoten/getakt (als dat logisch klinkt?)

Ik moet er wel bijzeggen dat voor de elektriciteitskabels, de elektricien niet veel tijd heeft gehad, onze vast aannemer heeft ons wat in de steek gelaten dus we hebben last minute iemand moeten zoeken die ons ertussen heeft genomen en het gelukkig nog allemaal heeft kunnen doen, zij het niet misschien volledig ideaal, zoals inwerken van de kabels door tijdsgebrek, zo net voor bouwverlof ook...

1754557814299.png

De tijd dat hier getypt is waren die leidingen al lang in de chappe gestopt.

Tis natuurlijk niet ideaal om dat nu nog te doen, is wat prutswerk nu de kasten er al staan.

Iets wat je voor de plaatsing 10 minuten had gekost zal nu prutswerk zijn.

Laatst bewerkt:
    Nu keuken er al staat is het natuurlijk moeilijker om er goed aan te kunnen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan