Dag allemaal,
Dit is mijn eerste post hier en wou bij wat ervaren mensen eens raad komen vragen i.v.m. volgende situatie:
Wij lieten onlangs (vorige week) een volledig nieuwe keuken plaatsen (renovatie).
Dit is helaas niet zonder slag of stoot gebeurd en zitten wij nu met een keuken die niet conform het technisch plan geplaatst is en waar enkele zaken niet geplaatst zijn die volgens ons het gevolg zijn van fouten van de firma zelf & onderaannemer.
Laat me beginnen met het oplijsten van al de problemen, begninende met het grootste:
Bijkomend : wij hebben zelf de wasbak moeten aansluiten omdat onze loodgieter de schell kranen niet op de leidingen had geplaatst, deze waren voorzien maar omdat ze niet op de leidingen zaten, wou de plaatser ook geen aansluiting doen want dat doen ze blijkbaar niet, dan maar zelf gedaan...
Nu, voor het probleem van het eiland komt de firma met de oplossing dat ze het gaan verplaatsen zodat het juist komt, hiervoor moet de plaatser echter een MDF constructie opzetten om extra muur bij te creëren. Bovendien moet er 1 houten paneel bijbesteld worden dat nu gelijmd is en wellicht beschadigd zal worden door het te verwijderen - hiervoor voorzien zijn een planning om dit ten vroegste 30 september te komen uitvoeren!
Wij zijn hier vanzelfsprekend niet akkoord mee en hebben reeds een ingebrekestelling naar de firma gestuurd.
Nu zijn mijn vragen:
Dit is mijn eerste post hier en wou bij wat ervaren mensen eens raad komen vragen i.v.m. volgende situatie:
Wij lieten onlangs (vorige week) een volledig nieuwe keuken plaatsen (renovatie).
Dit is helaas niet zonder slag of stoot gebeurd en zitten wij nu met een keuken die niet conform het technisch plan geplaatst is en waar enkele zaken niet geplaatst zijn die volgens ons het gevolg zijn van fouten van de firma zelf & onderaannemer.
Laat me beginnen met het oplijsten van al de problemen, begninende met het grootste:
- Onze nieuwe keuken bevat een (schier)eiland dat vertrekt van de muur en de keuken zowat in 2 verdeeld, nu heeft de installateur dat eiland (opgedeeld in deels zit gedeelte met een houten stuk en deels werkblad) 50cm verkeerd geplaatst. Gevolg : de doorgang tussen eiland en kastelementen (kolomkasten met frigo, oven en schuiven) is nu maar 63cm ipv 113cm, wat vanzelfsprekend volledig onpraktisch is en ook niet volgens plan, op het finaal technisch plan stond dit wel correct. We kunnen niet eens voor de koelkast staan en deze opendoen, kasten kunnen niet volledig open zonder tegen elkaar te botsen en ga zo maar door.
- De plaatser heeft de dampkap niet willen plaatsen omdat het stopcontact dat voorzien moest worden, in de weg zit van de beugel die er moet komen om de dampkap op te hangen. Echter is dit stopcontact door onze elektricien exact geplaatst zoals het technisch plan voorzien door de firma, dit achteraf verschillende keren opgemeten om te bevestigen dat het geen fout van de elektricien is. Zij verwachten nu dat het onze verantwoordelijkheid is om dit op te lossen door het stop contact te veprlaatsen, waar wij niet mee akkoord zijn.
- De vaatwasser is niet gezet omdat er enkele leidingen in opbouw op de vloer liggen. Ik had hierover de plaatser eerder gecontacteerd (2 weken voor plaatsing) met foto's en de vraag of die leidingen een probleem zouden vormen voor plaatsing kasten en toestellen, geen antwoord ontvangen dus wij gingen ervan uit dat het geen probleem zou vormen. Ook stond er nergens op de technische bijlage van de firma voor de voorbereidingen noch de algemene voorwaarden van een conforme werf, dat zulkse leidingen niet-conform zijn en aldus een plaatsing zouden verhinderen en de installateur het recht geven om niet te plaatsen. Nu moeten wij weer als klant ervoor zorgen dat die leidingen in de grond komen te liggen, dit terwijl ze wel alle kasten errond geplaatst hebben en wij nu dus tussen die kasten met 60cm speling moeten gaan prutsen en doen om die leidingen weggewerkt te krijgen in de vloer, iets dat ook weer verwacht wordt onze verantwoordelijkheid te zijn maar waar wij niet helemaal mee akkoord zijn.
Bijkomend : wij hebben zelf de wasbak moeten aansluiten omdat onze loodgieter de schell kranen niet op de leidingen had geplaatst, deze waren voorzien maar omdat ze niet op de leidingen zaten, wou de plaatser ook geen aansluiting doen want dat doen ze blijkbaar niet, dan maar zelf gedaan...
Nu, voor het probleem van het eiland komt de firma met de oplossing dat ze het gaan verplaatsen zodat het juist komt, hiervoor moet de plaatser echter een MDF constructie opzetten om extra muur bij te creëren. Bovendien moet er 1 houten paneel bijbesteld worden dat nu gelijmd is en wellicht beschadigd zal worden door het te verwijderen - hiervoor voorzien zijn een planning om dit ten vroegste 30 september te komen uitvoeren!
Wij zijn hier vanzelfsprekend niet akkoord mee en hebben reeds een ingebrekestelling naar de firma gestuurd.
Nu zijn mijn vragen:
- De firma wilt niet tussenkomen bij het oplossen van wegwerken van de leidingen voor de vaatwasser, dit moeten wij zelf oplossen en betalen - wij zijn niet akkoord. Zijn we in ons recht?
- De firma is maar half akkoord maar gaat in discussie over het stopcontact van de dampkap dat moet herplaatst worden, dat zij deze kost dragen - wij eisen dat dit door hun gedragen wordt, aangezien het hun fout was waar dit moest komen. Zijn wij in ons recht?
- Doordat wij de keuken niet functioneel kunnen gebruiken en nu al enige tijd het zonder moeten stellen en gezien de termijn van nog minstens wellicht 2 maanden tot oplossing - zijn wij in ons recht om compensatie wegens genotsderving en gebreken te eisen? Wij zitten tenslotte met 2 kleine kindjes te "kamperen in de living", mijn vrouw is zwanger en deze situatie zorgt voor veel ongemak.