• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kerdidoek met verkeerde tegellijm geplakt - komt los

WouterPotters

Nieuw Lid
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
65
Waarderingsscore
1
Punten
8
Kerdidoek in de badkamer gehangen, op een cementbezetting, maar met de verkeerde tegellijm vrees ik. Het lijkt te blijven hangen maar hoeken komen los als ik er lichtjes aan trek. Hoewel ik overal lijm heb gebruikt en alle lucht met een spaan heb weggestreken, stel ik vast dat de lijm niet overal gehecht heeft. Ik kan dus niet erop vertrouwen dat de rest wel voldoende vast hangt.

Best het doek verwijderen en opnieuw doen, vrees ik.
Moet ik de gebruikte lijm er ook af halen.... en zo ja, hoe?
Of kan ik daarop met de juiste tegellijm werken?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Welke lijm heb je gebruikt?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Kerdidoek wordt vol en zat in een verse tegellijm geplaatst.
Lijm mag niet stug zijn, nagenoeg lopend . En de kam fijne tandjes gebruiken want hij mag niet te dik liggen. Zeer dunne lijmlaag aanbrengen
Steeds vanuit het midden naar de randen aanduwen met een rubberspaan of met een trekblok ( euh een houten plankje met afgeronde hoeken dat he niet blijft haken)
Het moet overal plakken en let er op dat er geen blazen achter zit.
lijm moet nat blijven gedurende gans de plaatsing
en dan laten uitharden
en zeker niet aan trekken om te zien of het plakt.

Wat ik lees is dit niet de lijm die hiervoor het best geschikt is.
Kerdi heeft toch specifieke lijm voor hun produkt ?? waarom gebruik je dan andere ?
 

WouterPotters

Nieuw Lid
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
65
Waarderingsscore
1
Punten
8
Kerdidoek wordt vol en zat in een verse tegellijm geplaatst.
Lijm mag niet stug zijn, nagenoeg lopend . En de kam fijne tandjes gebruiken want hij mag niet te dik liggen. Zeer dunne lijmlaag aanbrengen
Steeds vanuit het midden naar de randen aanduwen met een rubberspaan of met een trekblok ( euh een houten plankje met afgeronde hoeken dat he niet blijft haken)
Het moet overal plakken en let er op dat er geen blazen achter zit.
lijm moet nat blijven gedurende gans de plaatsing
en dan laten uitharden
en zeker niet aan trekken om te zien of het plakt.

Wat ik lees is dit niet de lijm die hiervoor het best geschikt is.
Kerdi heeft toch specifieke lijm voor hun produkt ?? waarom gebruik je dan andere ?
Dan heb ik de lijm toch niet lopend genoeg gemaakt. Voor de rest exact zo gedaan zoals u beschrijft. Het makkelijk lostrekken heb ik pas vastgesteld na 24u, omdat er een aantal hoekjes en kantjes loszaten.
Ik heb een redelijk grote oppervlakte vandaar de keuze voor tegellijm en niet voor de kerdi-lijm. En omdat op dit forum ook overal over tegellijm wordt gesproken...

‘k Weet dus niet goed wat te doen... alles eraf en opnieuw... ? en ook de gebruikte tegellijm eraf (en hoe?)
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
lijkt mij toch maar raar te zijn. Heb je een foto? Zou toch moeten lukken met die tegellijm. Heb je meer dan 6,5 liter op 25 kg gebruikt? De ondergrond was goed uitgedroogd?
 

WouterPotters

Nieuw Lid
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
65
Waarderingsscore
1
Punten
8
lijkt mij toch maar raar te zijn. Heb je een foto? Zou toch moeten lukken met die tegellijm. Heb je meer dan 6,5 liter op 25 kg gebruikt? De ondergrond was goed uitgedroogd?
Het enige dat ik kan bedenken is inderdaad dat ik meer water had moeten gebruiken om de lijm aan te maken dan wat er op de zak stond. Ik heb ook de lijm pas aangebracht vlak voor ik de strook Kerdi zou aanbrengen. Ondergrond (knauf up210 cementering) is in december geplaatst, lijkt me dus genoeg droogtijd.
 

Bijlagen

  • CE7A1925-A614-483B-972B-8A127037B442.jpeg
    CE7A1925-A614-483B-972B-8A127037B442.jpeg
    289,1 KB · Weergaven: 39
  • 736BD8D7-EAF6-4DD6-A3BB-0ED125500633.jpeg
    736BD8D7-EAF6-4DD6-A3BB-0ED125500633.jpeg
    209 KB · Weergaven: 38

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
En voelde die tegellijm hard of nat aan toen je de kerdi los kon trekken?
Denk geen 100 procent dekking dus mijn gok is tegellijm niet lopend genoeg. Bij de tegellijm die ik gebruikte was dat denk ik 6,5 liter normaal en 7,5 liter voor de kerdidoek.
 

DaVe!

Nieuw Lid
Lid geworden
12 jan 2021
Berichten
39
Waarderingsscore
15
Punten
8
Als het niet aan je lijm ligt kan het ook nog zijn dat er cementsluier op je bezetting zit. Daarop hechten gaat niet zo goed
 

WouterPotters

Nieuw Lid
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
65
Waarderingsscore
1
Punten
8
En voelde die tegellijm hard of nat aan toen je de kerdi los kon trekken?
Denk geen 100 procent dekking dus mijn gok is tegellijm niet lopend genoeg. Bij de tegellijm die ik gebruikte was dat denk ik 6,5 liter normaal en 7,5 liter voor de kerdidoek.
Die was nog lichtjes nat, maar het zou me zeer verbaasd hebben als dàt nog was goedgekomen. Ik moet nu wel zeggen, zo'n 60u later lijkt alles wat ik heb laten hangen toch redelijk steviger aanvoelt. Kan ik de losse stukken eventueel opnieuw verlijmen met verse, lopendere (andere) tegellijm of toch maar alles eraf voor de zekerheid?
 

WouterPotters

Nieuw Lid
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
65
Waarderingsscore
1
Punten
8
Als het niet aan je lijm ligt kan het ook nog zijn dat er cementsluier op je bezetting zit. Daarop hechten gaat niet zo goed
De lijm hecht wel goed aan de bezetting, minder goed aan de kerdidoek.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Volgens mij heb je veel te snel er aan willen trekken. Die lijm heeft heel wat dagen nodig tot volledige sterkte.
Ik herinner me hier nog dat ik lijm van 1 week kon verwijderen van de tegels met een plamuurmes, maar na 3 weken was dat onmogelijk.

De uiteindelijke krachten van die wandtegel zijn niet loodrecht op de muur, maar naar beneden.
Jij oefent je kracht ook uit op enkele vierkante cm's, terwijl de tegels veel meer oppervlakte hebben.

Dus geen zorgen over maken, maar dat stuk dat je los getrokken hebt moet je wel de lijm verwijderen en opnieuw inlijmen.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Elke (tegel-)lijm heeft een minimumtijd die je moet respecteren om verder te kunnen werken, voor deze lijm is bij voorbeeld opgegeven dat je minstens 24u moet wachten. Die wachttijd is opgegeven voor gebruik met tegels op een ondergrond waarbij minstens één van beide poreus is, zodat het vocht in de lijm langs die kant kan verdampen. Die lijm is ok , al zou hij inderdaad wat natter mogen om kerdimat te plaatsen, maar jouw werkwijze kan ook. Alleen, als je Kerdimat op een gecementeerde ondergrond plakt, werk je met twee waterdichte vlakken en is de wachttijd een stuk langer - in sommige gevallen kan het meerdere dagen duren voor de lijm hard genoeg is.

Gezien de mat verder goed vast hangt, lijm je best de hoeken gewoon opnieuw. Als je grote tegels plaatst, kan dat tegelijk met de tegels (dus lijm achter én voor de kerdimat), op voorwaarde dat het grootste deel van de tegel op doek kleeft die goed hecht. Als je kleine tegels plaatst of de losse oppervlakte is te groot ten opzichte van de tegels, lijm je best de Kerdimat even apart opnieuw en wacht minstens een dag om de tegels te plaatsen.
Je kan meer lopende lijm gebruiken voor die hoeken, omdat er minder lijm "massa" tussen zit, zal die sowieso een kortere uithardingstijd hebben.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan