• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keramische vloer + vloerverwarming

Niels89

Actief Lid
Lid geworden
17 dec 2013
Waarderingsscore
56
Punten
28
Ik weet dat er al zéér veel topics bestaan over problemen met losliggende tegels in combinatie met vloerverwarming maar onderstaande blijft al een tijdje door men hoofd spoken.
Deze zomer is er bij ons gevloerd. Mits ik perfectionistisch ben, had ik toch enkele opmerkingen maar voor een doorgaans persoon was dit perfect werk.
Deze zomer is er mij niet echt iets opgevallen tot plotseling deze week ik op een buitenhoek een plint zag die los was gekomen. Nu moet ik wel zeggen dat dit de enige plint is die is losgekomen op een totale lengte van 40 meter.
Bij het verwijderen van de oude plinten is er aardig wat bezetsel mee losgekomen dus het zou zo maar kunnen dat de hechting van de nieuwe plint hierdoor niet goed was. Althans dat is de uitleg die ik mezelf probeer te geven.
Vloerder komt deze ook terug bevestigen en daarmee is het probleem opgelost.

Nu is er (dat kan je zien op het plannetje) ook een tegel die hol klinkt aan de kant waar hij nog het langste is. (Het is een L-vorm). Aangezien dit vlak bij een uitzetvoeg is, denk ik dat die misschien geen goede hechting heeft gehad of misschien net iets te weinig tegellijm. (Ik kan natuurlijk niet onder de tegel kijken)
Het was me opgevallen doordat wanneer je op de hoek van die tegel stapt een geluid hoort (tegel die de chape raakt) Het klinkt allemaal erger dan het is want de voegen zijn volledig intact en je moet ook op een bepaald punt van die tegel staan om het te veroorzaken.
Sinds enkele dagen zitten we zonder vloerverwarming (ketel defect) en merkte ik op dat wanneer je op die bepaalde tegel gaat staan, die eigenlijk nauwelijks nog geluid maakt.
Na wat zoeken kom je natuurlijk op de topics waarin mensen klagen dat hun tegels loskomen door de vloerverwarming, ... en begin je je natuurlijk al direct zorgen te maken.
Nu wilde ik eens even jullie mening aanhoren. Denken jullie dat dit gewoon louter toeval gaat zijn en het net deze tegel is die een slechtere hechting heeft en dus wat gaat "leven" bij temperatuurverschillen?
Er is werkelijk géén enkele andere tegel op een oppervlakte van 85m² die los ligt.
Vloerder stelde voor op het op te lossen met zo een injectiehars die ervoor gaat zorgen dat hij terug vast gaat liggen. We spreken wel over vast liggen maar de vraag is natuurlijk of hij ooit heeft vastgelegen.

vloer.PNG

- groene stippellijnen zijn uitzetvoegen voorzien.
- tegelformaat is 90 x 90, voegen lopen door.
- er is gewerkt met de speciale flexlijm die voorgeschreven wordt
- er ligt geen ontkoppelingsmat vanwege te weinig hoogte beschikbaar.

Maarten Vanhoucke

Actief Lid
Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
94
Punten
28
Hier komt een antwoord dat niet volledig op je vraag ingaat, maar ik ken er te weinig van om gericht advies te geven :)
Bij ons was er op het gehele huis één tegel die kraakte als we erop stonden. Dit kwam pas uit na het plaatsen van het keukeneiland, dus die tegel kon er niet meer uit..
Dan heeft de vloerder de voeg ernaast open geslepen en heeft daar silicone ingespoten en erboven opnieuw voegsel geplaatst.
Nu valt die ingreep amper op (voeg is iets anders van kleur, maar niet opvallend) en is er geen geluid meer.

Losse tegels moeten echt wel heel los zitten eer er volgens WTCB iets mis is (destijds opgezocht). We hebben wat overschot tegels/reserve als er ooit wat mis gaat dat we toch nog eenzelfde tegel kunnen leggen.

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
151
Punten
43
Dat injectiehars werkt idd wel goed bij tegels die hol klinken/wat kraken (daarom liggen ze niet los).

Is er geen uitzettingsvoeg voorzien in de grootste ruimte rechts, verticaal van de hoek naar boven?
De ontkoppelingsmat was volgens mij toch een goed idee geweest. Formaat 90x90 met vloerverwarming... De tegels 'leven' idd onder invloed van de temperatuur (daarom worden ze bv ook met een flexlijm vastgelijmd, deze vangt de verschillen tussen de ondergrond en de tegel op). Op vloerverwarming wordt aangeraden om te ontkoppelen bij tegels groter dan 60x60, dacht ik.
Hoe is het vloerpakket opgebouwd?

Laatst bewerkt:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan