• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

keramische terrastegels klinken hol

Lid geworden
30 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik heb een vraag aan jullie. Ik heb een tuinterras laten aanleggen. Er is een chapevloer gelegd van ongeveer 10 a 15 centimeter dik. Deze vloer ligt op gewone grond. In de chape vloer zijn gegalvaniseerde netten aangebracht. De keramische tegels die ik gekocht heb hebben een afmeting van 120 maal 60. Dikte van de tegel 1 centimeter. De chapevloer is gelegd en een week later de tegels erop. Volgens de leverancier kon dat omdat er isolastic aan de lijm is toegevoegd. De terrastegels liggen nog wel vast maar nagenoeg iedere tegel klinkt voor meer als de helft hol.
verder geeft hij aan "Holklinkers wil zegge dat de lijmrillen onder de tegel wellicht gebarsten of gebroken zijn maar dat de tegels nog steeds vast liggen." Dat bij nagenoeg alle tegels en voor meer dan 50%.

Ik heb gevraagd voor bemiddeling van buildwise maar vraag me af of dit nog zin heeft.

Kan iemand mij adviseren????
Alvast bedankt
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Heb je deze zelf gelegd?
dubbele verlijming?
 
Lid geworden
30 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik heb deze niet zelf gelegd. Alles is gemaakt door het tegelbedrijf. Wel volgens mij een dubbele verlijming. (chapevloer en tegel??)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik heb deze niet zelf gelegd. Alles is gemaakt door het tegelbedrijf. Wel volgens mij een dubbele verlijming. (chapevloer en tegel??)
Dan moet je tegelbedrijf aanspreken en laten oplossen
 
Lid geworden
30 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Daar ben ik mee bezig en ze zeggen dat alles goed is en dat holklinkers wil zegge dat de lijmrillen onder de tegel wellicht gebarsten of gebroken zijn maar dat de tegels nog steeds vast liggen.
Ik vind het maar raar en gevraagd voor een onafhankelijk advies van buildwice.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Tegels die hol klinken geven problemen.
Want hol klinken wil zeggen open ruimtes.
Open ruimtes wil zeggen kans op waterinfiltratie.
Waterinfiltratie geeft kans op vorstschade.
Vorstschade zorgt voor loskomende tegels .
Loskomende tegels zorgen voor gebroken tegels.
Gebroken tegels zorgen voor uitbreken van terras en opnieuw beginnen met VAKMANNEN.

Officieel met aangetekend schrijven je ingebrekestelling sturen . ( je mag bovenstaand gebruiken)
Fouten, ik denk nu aan , voor de vuist weg zonder expertise ter plaatse:
Lijmbed is niet of gebrekkig /slordig dubbel verlijmd
Lijmbed is te dun , verkeerde kam, verkeerde strijkhoek....
Tegels niet voldoende aangerild in het lijmbed.
Tegels zijn geplaatst met behulp van tegel levelling- klemmen maar waarschijnlijk te vast opgetrokken waardoor de tegel LOS kwam van het lijmbed.

Chapevloer is niet afgevlakt en afgespaand ( daardoor slechte hechting van de lijm)
Bij tegels van 120 x 60x1 wordt er aangeraden om te werken met een ONTKOPPELINGSMAT
Bij keramische tegels voor buiten wordt eigenlijk 2 cm gebruikt en niet 1 cm dik ( probleem met fatsoenlijke waterdichting langs de zijkant als de zijkant uitgeeft op grondslag.)
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Buiten moet inderdaad 2cm gebruikt worden. Normaal is 1cm dikke tegels enkel voor binnengebruik.
- welke lijm is gebruikt?
- is er dubbelzijdig verlijmd?
- ontkoppelingsmat gebruikt?
- welk voegsel gebruikt?
- wat is de voegbreedte?

dat holklinkers wil zegge dat de lijmrillen onder de tegel wellicht gebarsten of gebroken zijn maar dat de tegels nog steeds vast liggen
Rare uitspraak. Als de lijmrillen gebroken zijn, hoe kan de tegel dan nog vast liggen?
Dat is een beetje hetzelfde als zeggen: de vleugels zijn van het vliegtuig afgebroken, maar het kan nog prima vliegen hoor.
 
Lid geworden
30 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Dank alvast voor de info. Ik weet niet goed waar ik de regels kan vinden waar een deugdelijk terras aan moet voldoen. Leverancier zegt steeds dat het geen kwaad kan en dat er geen afkeur kan komen door buldwice. Immers ze liggen nu nog "vast". Ik kan me voorstellen dat als er een paar tegels hol klinken geen totale afkeur komt maar bij mij klinken meer als 75% van de tegels hol. Het is geen gehoor al je over het terras loopt. Ben benieuwd. Bedankt alvast.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Hij zit u blaaskes wijs te maken.
Protesteer de factuur
Stel em in gebreke dan zal hij uit zijn pijp moeten komen en kleur bekennen.
Stel een tuinexpert aan.

Ps Buldwice , nederland?
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Buildwise is de nieuwe naam van het wtcb
 
Lid geworden
30 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
inderdaad zou een onafhankelijke organisatie zijn in België die geschillen beoordeelt.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.489
Waarderingsscore
971
Punten
113
Ben net voor u eens gaan kijken in de leidraad over tegels op een terras op buildwise. Daarin staat dat een holle klank geen reden tot afkeuring is zolang er geen andere problemen zijn (losse tegels of kapotte voeg).

Je moet @lukanar zijn advies volgen, zo heb je al een papieren spoor als er ooit problemen volgen. Want ik vrees dat een eerste kapotte voeg of losse tegel niet lang zal duren. Maar voor enkel een holle klank gaan ze niet je hele vloer laten uitbreken en opnieuw doen vrees ik.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.489
Waarderingsscore
971
Punten
113
Als jij je in nl bevindt weet ik ook niet hoe het allemaal zit trouwens. 1 cm tegels voor buiten had de plaatser je al moeten afraden.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Buildwise is de nieuwe naam van het wtcb
amaai , denken ze daarmee dat ze beter worden?

Wtcb is nu niet echt bevoegd op TUIN en TUINTERRASSEN
Ik herinner me nog levendig het debacle op een of andere beurs waar die brave wtcb vertegenwoordiger bleef zweren met ondergrond voor een terras beton.
Zelfs als we mozaikkassei moesten slagen.
🤬
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Buildwise is de nieuwe naam van het wtcb
amaai , denken ze daarmee dat ze beter worden?

Wtcb is nu niet echt bevoegd op TUIN en TUINTERRASSEN
Ik herinner me nog levendig het debacle op een of andere beurs waar die brave wtcb vertegenwoordiger bleef zweren met ondergrond voor een terras beton.
Zelfs als we mozaikkassei moesten slagen.
🤬
+ ze treden op voor aannemers, die moeten ook (verplicht) lidgeld betalen
Zoek eens op bouwgeschillen ivm neutraal advies
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Daar ben ik mee bezig en ze zeggen dat alles goed is en dat holklinkers wil zegge dat de lijmrillen onder de tegel wellicht gebarsten of gebroken zijn maar dat de tegels nog steeds vast liggen.
Ik vind het maar raar en gevraagd voor een onafhankelijk advies van buildwice.
Als je in het ongelijk wilt gesteld worden dan moet je vooral Buildwise laten contacteren…
Trouwens als particulier kan je dat niet zelf aanvragen.
 
Lid geworden
30 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Ik had echt gehoopt dat Buildwice echt een neutrale organisatie is. Ik heb inderdaad al het bedrijf aansprakelijk gesteld zoals @lukanar aangaf. Zal een zoeken op bouwgeschillen. Ik woon inderdaad net over de grens in NL. Alles is gedaan door een Belgische tegelhandel. Vandaar Buildwice.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ik had echt gehoopt dat Buildwice echt een neutrale organisatie is. Ik heb inderdaad al het bedrijf aansprakelijk gesteld zoals @lukanar aangaf. Zal een zoeken op bouwgeschillen. Ik woon inderdaad net over de grens in NL. Alles is gedaan door een Belgische tegelhandel. Vandaar Buildwice.
Buildwise heeft géén autoriteit in NL.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan