• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keramisch parket op OSB wand

Reaction score
0
Hallo iedereen,

Wij zijn bezig met het verbouwen van de badkamer en zouden wat raad kunnen gebruiken ivm het betegelen voor de scheidingswand van de douche.

We hebben al een houtskelet wandje geplaatst met SLS balkjes van 38mm×63mm en langs beide zijden OSB 12mm met tand groef geschroefd (verticaal).
De wand loopt niet tot aan het plafond (is 2m hoog en 1m70 lang). Nu zouden we hier graag een keramisch parket op plaatsen met een nogal grote afmeting (18,5cm x 150cm x 0,9cm). In horizontale richting, langs beide kanten van de wand.

Ik ben bang dat dit gaat scheuren door werking van het hout of door trillingen (de muur loopt niet tot tegen het plafond, en wij wonen ook nog eens vlak voor een drukke spoorlijn..) Verder zou er ook nog een wasmachine in de badkamer moeten komen. Dit alles op een houten roostering.

Als je nu op het muurtje klopt kan je het wel aan het trillen brengen. Daarom dacht ik om nog een extra laag OSB 12mm dwars op de reeds gezette OSB platen te schroeven. (om het geheel meer stijfheid te geven. Ook liggen de tegels dan in de richting van de platen.) Ik was van plan om dan hierop een primer aan te brengen, daar de kerdimat op met flexlijm en daarop nog een ontkoppelingsmat.

Lijkt deze opbouw realistisch of is het gewoon onmogelijk om zulke grote tegels op een valse wand te willen kleven?

Zou ik misschien beter een groene gyproc plaat gebruiken ipv een 2de laag OSB?

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen en raad!

Zoals Mario zegt, met bouwplaten werken. En kerdi en ontkoppeling is dubbel werk en niet nodig, denk ik

Ik dacht dat een kerdi doek ineens de functie van ontkoppelingsmat aanneemt? Kijk eens in de product infofiche?

Neem dan een cementgebonden plaat om te betegelen.
Dus ik schroef een cementvezelplaat van 10mm bovenop de OSB van 12mm? Is een ontkoppelingsmat in dat geval nog vereist?

Zoals Mario zegt, met bouwplaten werken. En kerdi en ontkoppeling is dubbel werk en niet nodig, denk ik
Ik ben eens gaan opzoeken en ditra 25 is blijkbaar een ontkoppelingsmat die inderdaad ineens waterdicht is en in zekere mate dampdicht. echter moeten dan wel de naden afgewerkt worden met kerdi keba o.i.d. Waar een kerdimat gewoon overlappend geplaatst kan worden, waar ik precies toch wat meer vertrouwen in heb.

Gewoon kerdi of gelijkaardig plaatsen. Tegelvoegen in hoek flexibel opkitten.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief