• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keramisch parket op gepolierd beton

Lid geworden
4 jan 2008
Berichten
524
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraagje, gezien ik enkel info vind over vvw en chapes.

In een bestaande woning met gepolierd beton waarvan de slijtlaag ver weg is (krimpvoegen om de 3m ingezaagd in de betonvloer, geen uitzetvoegen zichtbaar om te volgen), ga ik gerectificeerd keramisch parket verlijmen van 15cmx 120cm.
Er is geen vvw of grote zoninval.
Om de hoeveel meter moet ik uitzetvoegen voorzien in de lengterichting en de breedterichting van de tegels?
Uitzetvoeg voorzien ter hoogte van de krimpvoegen of zelf kiezen (deuren, etc)?
Vloer word geplaats op primer (zuiging beton), flexcement en 2 mm voegen. 5 mm aan muren/palen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
tegels  van 15x120... ontkoppelingsmat ?
 
Lid geworden
4 jan 2008
Berichten
524
Waarderingsscore
0
Punten
0
200x 1140 x 10 sorry. Mijn geheugen valt tegen.

Ontkoppelingsmat lijkt me overbodige kost / overkill.
- Er is geen vvw
- tegel oppervlakte is minder dan 3600cm2.
- tegel word dubbel verlijmd met s2

Ik kan altyd mis zijn, maar het lijkt me dat uitzetvoegen genoeg zal zijn om de spanningen op te nemen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
solartje zei:
200x 1140 x 10 sorry. Mijn geheugen valt tegen. Ontkoppelingsmat lijkt me overbodige kost / overkill. - Er is geen vvw - tegel oppervlakte is minder dan 3600cm2. - tegel word dubbel verlijmd met s2 Ik kan altyd mis zijn, maar het lijkt me dat uitzetvoegen genoeg zal zijn om de spanningen op te nemen.

nog groter? 

Des te meer dat een ontkoppelingsmat is aangewezen !!

Keramische tegel zet niet uit, je vezelgewapende chape wel . 

Als iets uitzet en het ander niet, dan moet één van de twee breken of loskomen. 

 
 
Lid geworden
4 jan 2008
Berichten
524
Waarderingsscore
0
Punten
0
De badkamer is paar jaar geleden gedaan op deze manier en geen enkel probleem. De oppervlakte is kleiner dus geen uitzetvoeg daar.

Keramish parket zet wel uit, gewoon minder dan beton. De flexlijm neemt deel op, de uitzetvoegen de rest normaal. De temp gradient zonder vvw lijkt me vrij klein om grote beweging te geven in de gepolierde beton.


Volgens de info die ik heb, is ontkoppeling aangeraden bij vvw of 3600cm2 wat niet het geval is hier. Helpt het ja, moet het nee.

Wat is je bron om zo zeker te zijn dat het moet ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ervaring

en al te veel vloeren terug moeten uitbreken en herleggen omdat iemand dacht: ontkoppelingsmat veel te duur en overkill helemaal niet nodig met die flexibele lijm.

 
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Het uitzettingscoëfficiënt van beton is tussen 10 en 13 ngl. soort beton - chape : 12 - keramische tegel : 7 - natuursteen tussen 4 en 12 ngl. soort natuursteen.

De ontkoppelingsmat bestaat al meer dan 30 jaar.  De Duitse vloerder Werner Schlüter heeft die uitgevonden omdat er toen reeds  te veel schadegevallen waren met tegelvloeren.  Een mat voorzien is goedkoper dan een tegelvloer uitbreken en een nieuwe plaatsen.  

Er zijn idd een paar fabrikanten van tegellijm die beweren dat hun nieuwe (2018) uitvinding een ontkoppelingsmat overbodig "kan" maken.  De toekomst zal het uitwijzen.  

"wat kan 2mm doen ?"  : plooi 2 plooimeters open tegen een vaste hindernis en duw 1 meter 2mm dichter. Exacte plooimeters gebruiken - staat erop gecodeerd met 'III'. Een ontkoppelingsmat vangt 5mm op;  de goeie toch.  

Voor de moment is er een wildgroei (86 types voor zover ik weet) aan ontkoppelingsmatten, omdat het patent van Schlüter verstreken is.  De mat dient voor tegelvloeren bestemd te zijn en niet voor andere vloerbedekkingen.  Dat zijn 2 soorten. 

jp
 
Lid geworden
4 jan 2008
Berichten
524
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo jp, blij je te zien reageren.

Ik ga zeker niet beweren dat een mat niet helpt. Tuurlijk dat wel beter is dan niet. De kost is gewoon belachelijk duur.

De vraag die ik me stel is , is de kans de grote prijs waard? Gezien op de bovenverdieping ligt er nergens een mat en na 5jaar nergens iets te bespeuren, zelfde tegel. 2 ruimtes. Als het daar niet barst waarom dan beneden wel?

Barsten hoor ik vooral: buiten, enkele verlijming, dunne tegels, vvw, xxl tegels, chape/beton niet volledig uitgehard, opgesloten, te weinig uitzetvoegen, etc...

Barsten komen er door temp veranderingen. Zonder vvw of grote raampartijen zal de temp hoogsten twee a drie graden varieren. Vb 18°-21° . Als mijn tegel 1m lang is, hoeveel zet die dan minder uit? Meer of minder dan wat flexlijm/voeg opneemt? Mijn gevoel zegt dat het ok zal zijn, maar you tell me.
 
Lid geworden
4 jan 2008
Berichten
524
Waarderingsscore
0
Punten
0
In de winter zonder verwarming is het 18° , met verwarming aan 22° max. 4° verschil.

Lineaire uitzetting.
(0,012mm beton - 0,007mm keramisch) x 1,15m x 4° = 0,02mm minder uitzetting voor één tegel dan beton.

Over de gehele lengte.
(0,012mm beton - 0,007mm keramisch) x 6m x 4° = 0,12mm uitzetting.

Lijkt me goed te doen of waar ben ik mis?

 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
De formule is correct. Uitzetting en krimp zijn 2 factoren : een materiaal kan niet alleen uitzetten, maar ook krimpen.  Die beide bewegingen worden samengeteld. Het verschil aan beweging tussen 2 materialen is nooit identiek.  Het ene materiaal kan bv  helemaal nieks doen, terwijl het andere resp. krimpt of uitzet. Als je helemaal veilig wil zijn, worden de beide uitersten samengeteld : de maximale krimp van het ene materiaal en de maximale uitzetting van het andere materiaal.  

Als de zon een keramische tegel opwarmt, dan voelt de ondergrond dat daarom niet. 

jp
 
Lid geworden
4 jan 2008
Berichten
524
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jp als die formule juist is, is mijn stelling dat in mijn specifiek geval een mat niet nodig is, hoogstens een extra zekerheid, ook correct? 0,12mm op 6m lijkt me niet onhaalbaar enkel met flexlijm/uitzetvoeg.

In mijn geval nergens rechtstreekse zon, dus die factor negeer ik. Beton ligt er al jaren dus krimp van droging negeer ik ook. Dus het is puur de beweging krimp/uitzetting door omgevingstemperatuur waar ik rekening houd en die is <1mm of is mijn deltaT niet realistisch zonder vvw en zon?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Persoonlijk plaats ik keramisch parket met een ontkoppelingsmat. 

jp
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan