• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kepers welke hoek snijden?

camelia28

Lid
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
199
Waarderingsscore
1
Punten
18
Wij zijn momenteel bezig met de afwerking van ons dak. wij vernieuwen alle kepers en plaatsen aan een kant van het dak en plaatsen een muur plaat aangezien er geen was op een meter na die compleet rot was.
Wij hebben de nieuwe kepers op maat van de oude kepers toegesneden, de onderkant die op de muurplaat rust.
Maar het blijkt nu bij plaatsing dat als wij ze op de muur plaat zetten de keper zo een zes centimer hoger zit dan de middelste gording.
Wat doen we fout? Hoe berekenen we de hoek waarop de keper van onder gezaagd moet worden?
Alvast bedankt

 
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Dus er was geen muurplaat?

Jullie hebben op de muur nu een muurplaat gelegd en met dezelfde maat kepers verder gewerkt?

Denk dat je moet rekening houden met de dikte van de muurplaat die er is bijgekomen. Die verhoogt uw dak evenredig mee volgens mij. Snel even proberen tekenen in sketchup ter verduidelijking.
gording1.jpg


gording2.jpg


gording3.jpg
 

Bijlagen

  • gording1.jpg
    gording1.jpg
    299,8 KB · Weergaven: 1
  • gording2.jpg
    gording2.jpg
    218,8 KB · Weergaven: 1
  • gording3.jpg
    gording3.jpg
    236,2 KB · Weergaven: 1

camelia28

Lid
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
199
Waarderingsscore
1
Punten
18
thomas_dhaese zei:
Dus er was geen muurplaat?

Jullie hebben op de muur nu een muurplaat gelegd en met dezelfde maat kepers verder gewerkt?

Denk dat je moet rekening houden met de dikte van de muurplaat die er is bijgekomen. Die verhoogt uw dak evenredig mee volgens mij. Snel even proberen tekenen in sketchup ter verduidelijking.
gording1.jpg


gording2.jpg


gording3.jpg

nee, geen muur plaat de oude bewoners hebben blokjes hout, metaal en wat ze nog meer konden vinden gebruikt om de kepers iets te stutten. de kepers hingen eigenlijk gewoon in de lucht.

Het klopt dat als we de kepers om de muur plaatsen ze perfect passen maar zodra we ze op de muurplaat zetten, zitten ze hoger dan de gording.

Hoe kan ik de juiste hoek zagen?

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je zou de situatie eens moeten verduidelijken met een schets maar het zou best kunnen dat je de kepers wat verder naar de achterkant van de muurplaat moet schuiven. Op de keperpunten komt in vele gevallen ook nog een voetplank en dus moet je die dikte ook nog meerekenen.

 
 

camelia28

Lid
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
199
Waarderingsscore
1
Punten
18
charel zei:
Je zou de situatie eens moeten verduidelijken met een schets maar het zou best kunnen dat je de kepers wat verder naar de achterkant van de muurplaat moet schuiven. Op de keperpunten komt in vele gevallen ook nog een voetplank en dus moet je die dikte ook nog meerekenen.

 

Als we de kepers naar achteren duwen dus richting de binnenkant van het huis en niet richting de tuin dan zit er maar een klein beetje spelling tussen de gording en de kepers maar dan zitten we wel te ver van de rand af of niet?

Of kun je die afstand overbruggen met de voetplank en panlatten etc?

sorry ik heb momenteel geen foto's
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
De wijze van uitvoering van zulke zaken heeft alles te maken met het systeem van de dakgoten en het al dan niet voorzien van dakoversteken.

Zoals op de schets van Thomas te zien is zal daar een oversteek worden voorzien en komt de dakgoot op een afstand van de buitenmuur te hangen.

Maar zoals ik het me bij jou voorstel denk ik dat het de bedoeling is dat er geen dakoversteek zal komen en dat de dakgoot tot praktisch tegen de buitenmuur zal komen.

De goothaken worden dan op de voetplank geschroefd en dan is het belangrijk dat die zo laag mogelijk zit zodat de voorkant van de muurplaat dus achter de dakgoot valt en niet in het oog springt.

Indien je de kepers tot aan de voorkant van de muurplaat zou plaatsen dan zou wellicht de dakgoot te hoog komen.

Nietemin zie je zulke uitvoeringen ook wel.
 

camelia28

Lid
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
199
Waarderingsscore
1
Punten
18
charel zei:
De wijze van uitvoering van zulke zaken heeft alles te maken met het systeem van de dakgoten en het al dan niet voorzien van dakoversteken.

Zoals op de schets van Thomas te zien is zal daar een oversteek worden voorzien en komt de dakgoot op een afstand van de buitenmuur te hangen.

Maar zoals ik het me bij jou voorstel denk ik dat het de bedoeling is dat er geen dakoversteek zal komen en dat de dakgoot tot praktisch tegen de buitenmuur zal komen.

De goothaken worden dan op de voetplank geschroefd en dan is het belangrijk dat die zo laag mogelijk zit zodat de voorkant van de muurplaat dus achter de dakgoot valt en niet in het oog springt.

Indien je de kepers tot aan de voorkant van de muurplaat zou plaatsen dan zou wellicht de dakgoot te hoog komen.

Nietemin zie je zulke uitvoeringen ook wel.

wel de vorige eigenaren hadden voorheen een bakgoot aan die kant. Maar die hebben wij nu verwijderd aangezien er maar een deel nog aanhing.

Wij zijn van plan om een normale goot te hangen maar zijn bang dat de kepers te ver van de muur zullen staan om een normale goot te hangen.

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het wordt moeilijk om op een zinnige manier verder mee te redeneren zonder schets van de toestand en/of de bedoeling.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Kepers tot aan de punt van de muurplaat plaatsen.
Voor een hanggoot of ander type dakgoot ... een voligé plank onderaan en de volle lengte van de dakconstructie en dat zodat de loodgieter/dakdekker de goothaken gemakkelijk kan plaatsen.
Indien er een bakgoot is, zijn de liggende kepers van de goot onder de muurplaat geplaatst.
De verankerde muurplaat en het gewicht van de dakconstructie houden de liggende kepers op hun plaats en voorkomen het afhangen van de bakgoot.
De kopse kant van de dakconstructie en muurplaat worden bedekt met/door een kroonlijst alvorens men de hanghaken of bakgoot afwerking plaatst.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
Je keper wordt gedragen door 3 punten: nokbalk, gording ( 1 of 2)  en muurplaat.

Je hebt de muurplaat verhoogt daardoor verandert je de lijn tussen deze 3 vaste punten. 

Dan moet je zien of de keper stoot tegen de muurplaat en dan zaag je de keper af onder de nieuwe veranderde  hoek  tussen keper en muurplaat.

Ofwel , als de keper moet doorlopen buiten de muurplaat , verschuif je de muurplaat naar binnen toe . LET op dat je dan nog voldoende dracht hebt !!

Ofwel verhoog je de gording met een boezemplanke ( dubbele uitvoering) zodat je terug opnieuw dracht hebt op nokbalk, gording en muurplaat.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als je de opleg verandert, dan verander je de hoek, tenzij je de gewijzigde opleg uit de plank snijdt.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wil of hoe het er nu uitziet, maar ik heb hieronder een schetsje gemaakt met de uitsnijding van de nieuwe muurplaat in groen. Je ziet meteen het effect daarvan.

Wil je met de keper plots verder door de muur raken, dan kan dat eigenlijk niet zonder de hoek te veranderen (en dus eigenlijk het hele dak opnieuw te maken). Je kan daarvoor wel een dak met een 'knik' maken, maar dat is alweer iets voor gevorderden om dat zo te mikken dat de pannen op exact de juiste plaats meeknikken zodat je geen pannen moet afzagen om te passen.

Het is nu niet zó moeilijk om op de pc in 'paint' (of in een appke op de tablet) eens de schets voor jouw eigen situatie na te bootsen...

keperuitsnijding.png


 

Op dit tweede prentje zie je waar Lukanar voor waarschuwde: als de balken anders liggen (met wat oversteek bvb, of een vlak stuk voor een stormplank met een goot ertegen) dan moet je opletten dat het stukje dat overblijft na de uitsnijding voldoende sterk is om goot (of een oversteek met pannen) en zo meer te dragen, want dat kan plots heel dun worden.

keperuitsnijding2.png
 

Bijlagen

  • keperuitsnijding.png
    keperuitsnijding.png
    24,3 KB · Weergaven: 2
  • keperuitsnijding2.png
    keperuitsnijding2.png
    23,4 KB · Weergaven: 2
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Zonder tekening van de situatie ter plaatse kunnen we hier nog een hoop mogelijke uitvoeringswijzen aangeven : met de kepers over de muurplaat heen, gelijk met de voorkant, gelijk met de achterkant, ergens tussenin, met oversteek, met of zonder boenselplank, onderdak met platen, onderdak met folie, hanggoten met of zonder slab, enzovoort, enzovoort.

Een overal geldende uitvoeringswijze bestaat niet !

Wil je dus een advies waar je mee voort kunt dan is een schets over jouw situatie onmisbaar.
 

camelia28

Lid
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
199
Waarderingsscore
1
Punten
18
OK, ik heb wat fotos genomen zie link:
https://imgur.com/a/43brcNf
op de laatste foto zie je de afstand tussen de gording en de kepers als we het op de plaat balk plaatsen en dan heb ik nog wat voorbeeld foto's gegeven van hoe het eruit ziet als we de gording op de muur plaatsen.
Hoop dat dit helpt.

PS: Is het mogelijk om de gording wat uit te dikken?
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
biggrin.gif
was al een tijdje aan het volgen maar had geen idee wat je nu eigenlijk wou vragen

nu wel zie , 1 foto zegt meer dan 1000 woorden

je kan je gording verdikken door een plank op de gording te vijzen/nagelen en voila robleem opgelost (op de zijkant van de gordin hé, kan je verschuiven tot jetegen je kepers zit en dan vastmaken)

eventueel onder en bovenaan eentje als later eventueel in het zicht komt (vb kamers)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Dat gaat uiteraard niet lukken hé... je probeert verder uit te komen met de kepers, dan wijzig je de hoek natuurlijk.

Ofwel zet je de gordingen op de juiste plek voor deze nieuwe hoek waaronder je wil werken, ofwel zet je de muurplaat daar waar de kepers neerkomen.
Gording uitdikken zou ik niet doen, want de hoek waaronder ze scheef staan is ook niet juist. Hoe ga je die spie daar tussen houden zonder dat die afschuift? Planken tegen de zijkanten van de gordingen nagelen heeft niet genoeg draagkracht.

Waarom wil je de muurplaat en kepers eigenlijk zoveel verder naar buiten?
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
die hoek gaat niet veel schelen he diy en draagkracht moet die plank niet hebben, dat heeft de gording al

ik zou gording uitdikken ipv gording te herplaatsen zaosl diy voorsteld , verschil is te weinig/klein om dat te moeten doen
 

camelia28

Lid
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
199
Waarderingsscore
1
Punten
18
D I Y zei:
Dat gaat uiteraard niet lukken hé... je probeert verder uit te komen met de kepers, dan wijzig je de hoek natuurlijk.

Ofwel zet je de gordingen op de juiste plek voor deze nieuwe hoek waaronder je wil werken, ofwel zet je de muurplaat daar waar de kepers neerkomen.
Gording uitdikken zou ik niet doen, want de hoek waaronder ze scheef staan is ook niet juist. Hoe ga je die spie daar tussen houden zonder dat die afschuift? Planken tegen de zijkanten van de gordingen nagelen heeft niet genoeg draagkracht.

Waarom wil je de muurplaat en kepers eigenlijk zoveel verder naar buiten?

het maakt niet echt veel uit of ik ze in het midden plaats of op het einde bij beide krijg ik een grote afstand tussen de gording en de kepers.

Tenzij ik ze plaats bij het begin dus de kant van het huis.

Maar hoe ga ik de goot dan aansluiten?

Dus dan kan ik ze net zo goed op een tien centimeter van de rand plaatsen dan sluiten ze netjes aan op de goot.

Ze hadden hiervoor een bakgoot dus ik neem aan dat dit de reden is waarom die heling van het dak zo raar is.

Is er een bepaalde reden waarom ik geen balk van een vijf centimeter of zo op de dunne kant van de gording kan plaatsen om die afstand te verkleinen?
 

camelia28

Lid
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
199
Waarderingsscore
1
Punten
18
jan 007 zei:
biggrin.gif
was al een tijdje aan het volgen maar had geen idee wat je nu eigenlijk wou vragen

nu wel zie , 1 foto zegt meer dan 1000 woorden

je kan je gording verdikken door een plank op de gording te vijzen/nagelen en voila robleem opgelost (op de zijkant van de gordin hé, kan je verschuiven tot jetegen je kepers zit en dan vastmaken)

eventueel onder en bovenaan eentje als later eventueel in het zicht komt (vb kamers)

ja, sorry had gisteren geen foto's erbij :) Dus u bent van mening dat het  beter is om een plank te bevestigen aan de gording tegen de dikke kant (18 cm) en en niet aan de dunne kant die van 7 cm?

Want initieel dachten we eraan op de 7 cm kant een balk in dezelfde breedte erop te vijzen van een vijf centimeter breedte om de afstand te verkleinen
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
ja op de kant van 18cm een plank vijzen/nagelen , je kan dan wat schuiven zodat het mooi past tegen je kepers en 1 vlak vormt

span een paar koordjes van onderste muurbalk naar je nok zodat alles in 1 mooie lijn staat (als je op de kepers gaat afmeten opletten die hangen waarschijnlijk lichtjes door)
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik begrijp niet waarom het nu door het plaatsen van een muurplaat nodig zou zijn om de dakhelling te verhogen en de schuinte te veranderen.

Je moet dit kunnen doen met behoud van dezelfde dakhelling en dakhoogte en zodat de kepers op alle gordingen blijven dragen zoals ze het altijd hebben gedaan.

Span een touwtje vanaf de bovenkant van de nok rakelings over de gording en tot op de muurplaat. Daar is de achterkant van de kepers. Met behulp van een verstelbare winkelhaak of bij gebrek hieraan een mal die je ter plekke in karton uitknipt kan je nu de schuinte van de kepereinde's bepalen.

Op die kepers komt onderaan dan de verbindende voetplank waarop eventueel de goothaken kunnen geschroefd worden.

Maar het kan ook dat je op de kepers eerst nog isolerende onderdakplaten gaat voorzien met dan daarop de voetplank. Het is dat wat we nog moeten weten.

Kan je geen doorsnedetekening maken van hoe je het eindresultaat met goot, onderdak en dakbedekking voor ogen hebt ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan