kelderdrainage afwerking

• Tags binnenafwerking kelder vocht vochtbestrijding vochtprobleem
  • Lid geworden
    27 jun 2024
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    3
    Ahoi!

Ik ga zelf kelderdrainage aanleggen (volledig box in box, dus zowel vloer als muurdrainage).
    veel informatie voor dit helemaal zelf te doen is moeilijk te vinden en al zeker niet over de afwerking.
    ik heb veel offertes aangevraagd om vragen te stellen aan de experten en de antwoorden voor de afwerking waren deze.
    1) zo laten --> de noppenfolie is de afwerking de muur en dus lelijk
    2) voorzetwand zetten (studs en platen) --> +-7 cm kwijt langs elke muur

de mensen die offertes maken zijn voornamelijk sales mensen dus ik vermoed dat er nog mogelijkheden zijn
    ik dacht zelf aan:
    1) bezetting, de noppenfolie voor tegen de muur is voorzien van een mesh, maar ik heb nog geen voorbeelden gevonden van bezetting in de kelder bij drainage
    2) betonplex direct op de folie, door de folie zelf kan ik niet boren uiteraard, maar in de pluggen kan ik wel schroeven. ik dacht zo de betonplexg direct in de pluggen vast te schroeven maar vraag mij af of dat een probleem zou geven met ventilatie.

wat is jullie advies?

alvast merci!

het eerste wt ik me afvraag is: waarom een kelderdrainage ?
    Heb je al eens buiten gekeken ?
    Waarschijnlijk liggen je klinkers te hoog, verkeerde afwatering of .... weet ik veel
    of zit je huis op het diepste punt van je tuin
    of zijn je funderingsmuren geitekaas of snelbouwstenen en niet gecementeerd of geteerd.

Dan zit je nog sowieso met het punt... kelder drains allemaal goed en wel maar naar waar gaat dat water afgevoerd worden?

waarom kelderdrainage?
    - het is een oud huis (1937), zowel de keldervloer als muren zijn uit bakstenen opgebouwd
    - het water sijpelt in via de vloer en de muren, dus een cichting zou het probleem steeds verplaatsen het grondwater staat in deze streek altijd vrij hoog)
    - het water wordt weggepompt naar de regenput met overloop naar de riolering.
    het is de bedoeling dat de kelder gebruikt wordt voor al mijn technieken in te zetten

de fundering is gewoon baksteen, dus er zal zoizo een vloerplaat gegoten worden op het gelijkvloers.
    wat je bedoeld met het buiten kijken, te hoge klinkers en of mijn huis op het diepste punt zit weet ik niet... de kelder is toch zoizo ondergronds?

ik heb 5 offertes aangevraagd waarvan 3 drainage aanbevolen, 1 een volledige dichting en 1 een combinatie van beide. drainage leek mij in afweging ook de beste oplossing.

Als het water van buiten naar binnen komt, dan is he verstandig om buiten het probleem aan te pakken en niet binnen.
    Een drainage buis langs buiten op cc 50/60 cm van de gevels en cc 100 tot 120 cm diep ten opzichte van de waterkering gaat meer efficiënt zijn en een pak 'goedkoper'
    Als je dan nog tijdens de graafwerken de funderingsmuren langs buiten kunt teren en daar eventueel nog een noppenfolie tegenwerkt zit je al een groot deel van de oorzaak weg te nemen.
    Kom nog eens bij dat je dan ineens eens kijkt naar het relief van het perceel of de omliggende percelen.
    Je huis is gebouwd met kelder en fundering , dus hebben ze een put gegraven. En terug opgevuld maar waar gaat het water nu het vlugst indringen in de ondergrond?
    Juist in die funderingssleuf.

Opgelet ik zeg niet dat dit de oplossing is, daarvoor heb ik alleen maar wat tekst gelezen van jou.
    Wat ik wel weet is dat er heel veel bekuiping of kelderdrainage zitten aan te raden maar waar het probleem niet mee is opgelost.
    Je muren blijven kletsnat.

even een afbeelding bijgevoegd van de situatie: het probleem langs buiten oplossen is niet zo eenvoudig.
    1726665093460.png
    he water komt door de vloer van de de kelder, dus ik denk niet dat 50 a 120cm diep langs de buitenkant draineren het probleem zal oplossen.
    de "fundering" bestaat huidig uit basktenen onder de muren van het gelijkvloers, de buitenmuren ben ik wel van zin te injecteren.
    het probleem is vooral dat ik de locatie waar mijn technieken staan droog wil hebben. de drainage laat wel nog steeds water door via de muren, maar enkele achter en onder de noppenfolie en dat water wordt toch weggeppompt.
    ik ben op het advies van de "vochtexperten" en mensen uit de bouw die ik ken afgegaan om uit te komen bij drainage
    ik heb alles al het project en in totaal komt het uit voor materiaal €1120 , en beton laten storten ~€630, dus zoizo goedkoper als de goedkoopste offerte van €7000.
    ik zoek vooral een manier om de noppenfolie af te werken.
    grts.

ook iets om te vermijden, ik wou de pompput plaatsen met turbobeton (ik redeneerde dat dat beter zou werken aangezien ik met het grondwater zit dat altijd blijft komen. not the case at all!) er bleef teveel grondwater naar boven komen waardoor de turbobeton poreus bleef en door er ook slip van de ondergrond mee naar boven kwam. als ik ooit nog een put ga plaatsen is het eerst alles droogpompen, dan wat er weggezakt is terug deels opvullen met grond en alles plaatsen met afgemaakt beton.
    ps. nu heb ik het probleem verholpen met een dikke rand waterdichte reparatiemortel, niet optimaal, maar alles werkt naar behoren.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan