• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Kelderdoorvoer boren

AlexanderP

Nieuw Lid
Reaction score
5
Wij hebben in mei 2022 een betonkelder ter plaatse laten storten.
Daarbij werden heel wat doorvoeren ingegoten (met mof aan binnenzijde en buitenzijde van de muur).
Nu zouden we de aanvoer van buitenlucht voor ons ventilatietoestel ook via een doorvoer in de keldermuur willen laten binnenkomen. Dit om geen gevelrooster te moeten voorzien en de aanvoer ergens bovengronds te laten komen waar dat best uitkomt ifv de tuinindeling.

Daarbij volgende vragen:

1. Gezien we deze achteraf boren, zal deze moeten afgedicht worden om opnieuw volledig waterdicht te zijn. Met welke techniek doen we dit het best?
    Onze kelderbouwer heeft hier en daar al een scheurtje moeten komen dichten door te injecteren. Dit product lijkt qua kleur wat op ongehard PU schuim. Kan hetzelfde product hiervoor gebruikt worden? Of is dit enkel voor scheuren?
  2. Moet de geboorde diameter een stuk groter zijn dan de buisdiameter om te kunnen afdichten? Of net niet? Indien wel, hoeveel groter?
  3. Indien we de buis op vorstvrije diepte voorzien, is het dan noodzakelijk die doorvoer/buis te isoleren? Indien niet, wat met de plaats waar ze bovengronds komt?
  4. Bestaan er PVC buizen diameter 180 mm? Onze diameter van de galva spiraalkanalen in onze leidingkoker is 180 mm.
Alvast bedankt!

180 mm bestaat niet in pvc
neem een verloopstuk naar maat groter
isoleren is niet nodig
je zal een condensopvang nodig hebben aan de kelder
groter boren dan de buis zodat je dichting kan uitvoeren
scheuren werden gedicht met epoxyhars, werkt niet op leidingen
beter Tangit3000 gebruiken, hier zijn al 10-tallen onderwerpen over

Afdichten met Link Seal, kun je nadien eventueel nog losmaken .

Er zijn PP buizen van 200mm, de binnendiameter is ongeveer 180mm. Daar kan een galva buis van 180mm door. (zelf zo gedaan naar m'n dak) Boren met 200mm.

Gezien de iets nauwere passing kan je gemakkelijker afdichten ipv dat Tangit3000 spul.

Er zijn PP buizen van 200mm, de binnendiameter is ongeveer 180mm. Daar kan een galva buis van 180mm door. (zelf zo gedaan naar m'n dak) Boren met 200mm.

Gezien de iets nauwere passing kan je gemakkelijker afdichten ipv dat Tangit3000 spul.
welk "spul" gebruik je dan om dat af te dichten ?

Centylon bvb. Tangit is toch voor als je een lastige structuur moet afdichten, zoals een bussel kabels. Hier gaat het om een buis die in een rond gat zit.

In elk geval geen PVC nemen voor uw verse-luchtaanvoer, zeer ongezond.
Neem PP.
En als het een beetje kan, 2 stukken op 1,5m van elkaar, of in een grote bocht om het huis zodat je één lang stuk hebt op voldoende grote diameter.
Zo kan je wat aardwarmte/koelte winnen zonder grote kosten. Ik geloof dat het een AWW (aardwarmtewisselaar) genoemd wordt.
Er moet wel een lichte scheut op zitten, en op 50m lengte is dat toch al 50cm, dus dan moet je op -150 beginnen en bij de woning op -200 eindigen, 2 buizen van 200 naast elkaar. En je moet een condens vanger hebben en die kunnen leegmaken. Dat kan dan in de kelder nabij de vloer.
Al zijn daar diverse systemen in (Canadese put bvb).

Noemt inderdaad een AardWarmteWisselaar.

Momenteel is het hier buiten 30 gr en via de AWW komt er lucht binnengeblazen van 17 gr, debiet ergens een 300 m³/u.

't Is geen airco, aangezien die een veel hoger debiet hebben, maar toch wel een zeker voordeel bij die heel hoge temperaturen buiten.

Hier komt de buis hogerop in de kelder binnen (allez eigenlijk het midden omdat de kelderplafond een stuk boven de grond zit) en is de afdracht AWW naar de achterkant tuin toe waar de buis in één stuk terug naar boven gaat tot in de inox luchtfilter.
En nee, geen problemen met condensatievocht .. al gecheckt met kleine camera in de buis.

Last edited:

Centylon bvb. Tangit is toch voor als je een lastige structuur moet afdichten, zoals een bussel kabels. Hier gaat het om een buis die in een rond gat zit.
Ik wil hier even op terugkomen gezien ik die doorvoer binnenkort ga uitvoeren. Hoef ik de buis van Ø200 mm in het geboorde gat van Ø200 mm eerst op een of andere manier vast te zetten vooraleer dat met bv. Centylon gedicht wordt? Want ik wil vermijden dat wanneer er een externe kracht op de buis in de muur komt, de dichting het begeeft...

Alexander

Ik wil hier even op terugkomen gezien ik die doorvoer binnenkort ga uitvoeren. Hoef ik de buis van Ø200 mm in het geboorde gat van Ø200 mm eerst op een of andere manier vast te zetten vooraleer dat met bv. Centylon gedicht wordt? Want ik wil vermijden dat wanneer er een externe kracht op de buis in de muur komt, de dichting het begeeft...
Ik zou eigenlijk altijd eerst het buizenstel aanleggen. Je hebt dan de flexibiliteit om de buis in de doorvoer te bewegen. Daarna kan je dan afdichten.

Idd eerst de buizen erin monteren, alles vast zetten en daarna de afdichting aanbrengen.
Die Centylon is een vloeibare afdichting? Ik zou toch voor de tangit gaan...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief