• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kelder verluchtingsgaten dichtmaken met zandzakje of buis ?

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Had al de regen van Luik boven Antwerpen blijven hangen hadden we hier ook wel problemen gehad vandaar dat ik nu al nadenk om dit te voorkomen.
Huis is volledig onderkelderd en heeft een 10tal verluchtingsgaten die een 7tal cm boven de klinkers bovenuit steken.
Huis staat ook 60 cm boven de weg maar bij extreme langdurige stortregen zou het water op de klinkers wel eens kunnen stijgen ehttps://www.bouwkampioen.be/nl/pvc-stop-dia-160.htmln tenslotte de verluchtingsgaten beginnen binnen lopen. De kans dat dit gebeurt is extreem klein maar zeg nooit nooit. De investering om dit te voorkomen is niet groot dus ik zou deze oplossing eventueel ergens klaarleggen indien het er toch ooit van komt.
IK zie zelf twee opties als het ooit zover zou komen.
1. ik leg tijdens de extreme regenval gewoon op elk keldergat een zandzak en dit is zo gebeurd.
Stel dat je een zandzak op zo een keldergatbuis legt en die zak komt tenslotte onder water te staan, houdt dit dan nog water tegen of zou het water zo door de zak doordringen dat het tenslotte in de kelder gaat lopen ?

2. ik kan op de bestande buis van 160 die 7cm boven de klinkers uitsteekt snel een verlengstuk op stukken van bv 30cm zodat er ook geen water in de buis kan lopen.

3. ik voorzie pvc stoppen van 160 die indien nodig snel kunnen worden ingebracht in de bovenkant van de kelderverluchting. Vraag is of dit voldoende waterdicht is of kan men hier eventueel rubbers voor voorzien zodat deze waterdicht gemaakt kunnen worden ?

Wat zou de beste oplossing zijn hiervoor ?

P.S :ander probleem dat ik hier al op het forum las is wanneer het water langs onder zou komen. Maar daar de kelder al 60cm boven de weg uitsteekt zie ik het grondwater nooit zo hoog komen dat het de verluchtingsgaten gaat kunnen bereiken langs de onderkant. Indien wel zou ik er op dat moment langs de binnenkant een soort van stop van 160 snel moeten kunnen insteken. En kan dergelijke pvc stop langs de binnenkant water tegenhouden ?https://www.bouwkampioen.be/nl/pvc-stop-dia-160.html

Laatst bewerkt:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Mof erop, dan deksel in de Mof. Dag gaat dicht zijn.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
Veel kans dat die buizen met een open T-stuk (eventueel opgevuld met grind) op de kelder aangesloten zijn zodat regen niet in de kelder loopt maar in de ondergrond dringt. Bij dergelijk extreem weer zal het water dus van langs onder de buis instromen.
Maar het zal alvast veel minder zijn, of veel later, als je de bovenkant afsluit.

Het stuk dat je toont is bedoeld voor in de manchet (verbreding) van buizen met een rubberdichting. Voor een verluchtingsbuis zal dat wellicht niet zo boven komen. In dat geval heb je dus -zoals hierboven vermeld- eerst een mof met twee rubbers nodig, en die kan je dan met de ene kant over de buis schuiven en in de andere kant dat stopsel.

Een andere optie is een speciedeksel dat je ondersteboven er op zet. Maar of dat lang zal blijven zitten op die manier, dat durf ik niet zeggen. Is niet bedoeld voor grote krachten.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Bij hevige regenval de verluchingsgaten dichten heeft weinig zin.
De grond is opzo'n moment al verzadigd met water en kan niets meer slikken , dus het water komt langs onder in je verluchtingsbuis en schiet zo de kelder in.
Meer nog, als de druk hoog genoeg is dan vliegen die deksel meters de lucht in.
Paar jaar terug in Ittre bij mijn zus wateroverlast. Hadden ook het luminieuze om deksels op het verluchting te plaatsen, 1 deksel vond ik terug boven op het dak van de garage, stond een paar meter verder.

Als je zorgt dat je tuin het meeste water kan opvangen dan ben je al een pak verder dan de meeste onder ons.
Ik denk aan weinig of zeer functionele verharding waarbij het infiltrerend vermogen van die verharding hoog is.
Ik denk aan het aanleggen van wadi's , het terug open gooien van grachten en zeker niet beginnen met deze recht te trekken en al zeker niet met de wanden verstevigen met azobematten of nog erger met beton of kasseiwandje. En zorgt voor bodem, blote grond , onkruiden , struiken, bomen.
Dit draagt allemaal bij to een textuur verbetering van je bodem waardoor deze meer water kan stockeren maar ook meer water kan laten doordringen in de diepe ondergrond.

Gisteren nog aan tafel gezeten met een bespreking. regenput hoeveel en hoe aansluiten op de riolering ? Als we die nu eens aansluiten op een grachtje in de tuin, een wadi ?
En nee geen megatuin, een 700-800 meterke, zoals we hier zeggen

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Sowieso gaat de bezorgdheid volgens mij niet over het weg laten trekken van water bij hevige regenval maar over overstromingen zoals we die nu hebben gezien. Privé grondbewerkingen, afwateringen of opvang gaan hierbij niets helpen.
Ik vraag me af hoe groot de noodzaak is om hierop voorbereid te zijn en wat het uiteindelijk kan helpen. Het enige wat je kan doen is die verluchtingsgaten nog wat verhogen tot het niveau van de binnenvloer. Stoppen zijn dan niet nodig want als het water nog hoger zou komen dan komt het ook via tal van andere openingen binnen en sroomt het alsnog via de keldertrap naar de kelder.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.971
Punten
113
Sowieso gaat de bezorgdheid volgens mij niet over het weg laten trekken van water bij hevige regenval maar over overstromingen zoals we die nu hebben gezien. Privé grondbewerkingen, afwateringen of opvang gaan hierbij niets helpen.
Ik vraag me af hoe groot de noodzaak is om hierop voorbereid te zijn en wat het uiteindelijk kan helpen. Het enige wat je kan doen is die verluchtingsgaten nog wat verhogen tot het niveau van de binnenvloer. Stoppen zijn dan niet nodig want als het water nog hoger zou komen dan komt het ook via tal van andere openingen binnen en sroomt het alsnog via de keldertrap naar de kelder.

Wat Charel zegt dus(y). En denk maar niet dat je bij een plotse stormvloed die oude zandzakken nog gaat kunnen of willen leggen.

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Overstromingen zoals in Luik zullen hier nu niet direct voorkomen wegen geen rivieren in de omgeving.
Wat eventueel wel zou kunnen zoals hierboven al gezegd is dat bij extreem hevige en langdurige regenval het water wegens al de verhardingen niet op tijd weggeraakt en dan zou een stuk buis van een halve meter die ik aan de buitenkant op de bestaande verluchtingsbuis kan zetten eventueel een oplossing zijn.
Dan heb je natuurlijk nog wel het opstijgende grondwater waardoor het water eventueel langs de onderkant van de verluchtingsbuis zou kunnen binnendringen. Ik zou hiervoor zoals ook hierboven beschreven een stop met dichtingen rond langs binnen in de kelder in de gaten kunnen steken. De vraag blijft of dergelijke stop met ring rond voldoende weerstand zou bieden wanneer de gaten vol zouden staan.

Tegen de gevallen zoals in Luik is niets opgewassen natuurlijk.

Bijlagen

• IMG_20210718_204602.jpg
    IMG_20210718_204602.jpg
    401 KB · Weergaven: 33

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Ik zeg niet dat je je oprit moet gaan uitbreken,
ik geef alleen maar effe aan dat je eens bewuster moet nadenken over de vierkante meters verharding dat je hebt.

Voorbeeld : telefoon, heb je iets om het onkruid te bespuiten op mijn steentjes want dat spul in de winkel werkt niet.
Toch maar eerst even gaan zien want als daar gras op staat moet ik al iets heel anders gebruiken dan voor varkensgras of voor herderstasje /braam/netels/japanse duizendknoop..
Zijn stuk verharding werd simpelweg NOOIT gebruikt !
Ze hebben die betonklinkers uitgebroken en vervangen door struikjes en bodembedekkers.

Gelijkaardige situatie waarbij via de verluchting steeds wat water binnenkwam . Niet veel maar genoeg om de keldermuur te ontsieren en terug die plas op te kuisen. Oppervlakte verharding was al zeer bewust ontworpen en toch kregen we in die tuin water binnen. Domme pech, wind stond wat verkeerd en we hadden het vlaggen. Alles geprobeerd tot we op het idee kwamen op binnen in de kelder , op die buis een verlengstuk te zetten met een bocht van 45° . De hoeveelheid water die door de wind toch binnenkwam werd even tijdelijk gestockeerd in een buis van cc 50 cm met elleboog op.

Stadstuin in Antwerpen. Volledig verhard met een gesloten verharding , perfect uitgewerkt qua afschot en afwaterend in een linegoot aangesloten op de regenwaterput. Ontwerpvoorstel , werken met OP de bestaande tegels met een houten terrasbeplanking zo dat binnen pas gelijk komt met buiten. Alles uitgetekend , klanten hebben dit laten uitvoeren en zitten nu met .... waterproblemen. De uitvoerende aannemer zei dat het bestaand tegelterras volledig uitgebroken moest worden want anders had hij 3 cm te weinig voor zen balken. Tsja water kan nu niet meer snel genoeg infiltreren in de ondergrond. Ondergrond is steenpuin, betonpuin, stabilise en chape. En niet van een 30 jaar oud maar van 100den jaren , Alle het huis is van 1835 .

Vandaar mijn opmerking, gebaseerd op ervaring met verharding en water. Minder verharding kan helpen hoor.
Of zoals die klant die een wadi heeft, nog nooit nodig gehad tot de leste week, staat nu vol.
Misschien moet je eens alles wat ruime zien en andere inzichten loslaten op een mogelijk probleem.

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Begrijp jouw redenering. Wij wonen op een stuk grond van 14 are en het enige dat verhard is is de oprit vooraan voor de garage en een pad klinkers rechts naast het huis van 3 meter om naar de garage achteraan te rijden. Verder voor en opzij het huis een pad van 1 meter breed bestaande uit arduin. Verder is alles gras achteraan en vooraan een goed doordringbare kiezel. Als ik het opnieuw zou doen zou ik wel een tweede regenput van 10.000 liter voorzien.

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Waarderingsscore
42
Punten
28
Bij hevige regenval de verluchingsgaten dichten heeft weinig zin.
De grond is opzo'n moment al verzadigd met water en kan niets meer slikken , dus het water komt langs onder in je verluchtingsbuis en schiet zo de kelder in.
Meer nog, als de druk hoog genoeg is dan vliegen die deksel meters de lucht in.
Paar jaar terug in Ittre bij mijn zus wateroverlast. Hadden ook het luminieuze om deksels op het verluchting te plaatsen, 1 deksel vond ik terug boven op het dak van de garage, stond een paar meter verder.

Als je zorgt dat je tuin het meeste water kan opvangen dan ben je al een pak verder dan de meeste onder ons.
Ik denk aan weinig of zeer functionele verharding waarbij het infiltrerend vermogen van die verharding hoog is.
Ik denk aan het aanleggen van wadi's , het terug open gooien van grachten en zeker niet beginnen met deze recht te trekken en al zeker niet met de wanden verstevigen met azobematten of nog erger met beton of kasseiwandje. En zorgt voor bodem, blote grond , onkruiden , struiken, bomen.
Dit draagt allemaal bij to een textuur verbetering van je bodem waardoor deze meer water kan stockeren maar ook meer water kan laten doordringen in de diepe ondergrond.

Gisteren nog aan tafel gezeten met een bespreking. regenput hoeveel en hoe aansluiten op de riolering ? Als we die nu eens aansluiten op een grachtje in de tuin, een wadi ?
En nee geen megatuin, een 700-800 meterke, zoals we hier zeggen
Ik zit met zelfde probleem als ts qua verluchting heb nu kolenkelder en verluchtingsgat waar veel water in binnenkomt bij stevige regen. Is altijd water scheppen. Verluchtingspijp lijkt me idd aangeraden. Dichtgooien met beton die gaten en 2 x 160 pijpje steken. En het makkelijkst is de buis een klinker boven de andere klinkers te laten komen denk ik dan. Dan heb je daar een verhoging maar goed... komt er wel niet zo gek veel water binnen. Bij veel regen komt het wel in de buis, vele kleine druppels maken een plasje... hoe dat dan oplossen, met zo een mof en deksel?

Qua wadi in de tuin. Zit ook met een verloop van regenwaterput. Men pa zei iets van een buis over de lengte naar de tuin vanachter sturen met een soort geperforeerde buis... waar vind je die? Op deze manier kan er wel stuk meer water in je tuin komen en moet je 4 dagen na zware droogte mss niet direct water uit je put gaan halen om het bij te sproeien? Of klopt die redenering niet?

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Waarderingsscore
42
Punten
28
1 oplossing
Minder verhardingen
Mijn klinkers gaan opbreken en een zandweg leggen lijkt me nu ook niet echt een oplossing voor dit.
Waarom geen netjes en kiezels met daartussen stepping stones? Je hebt lang niet ene hele pad nodig om goed te kunnen stappen van de straat naar de voordeur of van de achtertuin naar de achterkant tuin.

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
We hebben nog nooit wateroverlast gehad vandaar nog geen drastische maatregelen. En zelfs leg ik overal gras zal bij extreme regenval water door de gaten komen. Langs de buitenkant kan niet meer als ik de buis dan tijdelijk verhoog met een opzetstuk enkel wanneer het langs onder komt moet ik nog eens bekijken en dan lijkt me zo een stop met dichtingen wel een aardige oplossing.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Als het regenwater niet door een grasveld doordringt , langere tijd hierop blijft staan , dan heeft je gras last van verdichtingsproblemen in de toplaag.
Toplaag is de bovenste 5 cm van de bodem.

Oorzaak kan zijn :
- verdichting door het gebruik van zware machines op het grasveld bij regenachtig weer ( ook een zitmaaier bv)
- maaien met een robotmaaier en te weinig of zelfs niet meer verticuteren van het grasoppevlak
- oververzadiging van meststofgift en kalkgift zonder rekening te houden met bodemanalyse en grondsoort wat zorgt voor verzilting van de bodem en het uitharden van de zouten.
- veel te weinig organisch materiaal IN de bodem.

Ik zou bij wateroverlast van het gras deze grondig verticuteren , bruin zetten in het jargon en eens een bodemanalyse laten uitvoeren.

Als je nog nooit wateroverlast hebt gehad , waarom vrees je dan voor waterinstroming via de verluchting?

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Als je nog nooit wateroverlast hebt gehad , waarom vrees je dan voor waterinstroming via de verluchting?

Als hetzelfde van Luik zich boven Antwerpen zou voordoen dan denk ik dat ik een probleem zou kunnen hebben, vandaar.

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Waarderingsscore
42
Punten
28

Als hetzelfde van Luik zich boven Antwerpen zou voordoen dan denk ik dat ik een probleem zou kunnen hebben, vandaar.
Ik snap je bezorgdheid wel. Zit hier ook met het idee... een ventilatiegat, daar kan ook regen binnenkomen en hoe gaat dat vocht in de buis er weer uit dan? Is werken met een verhoog de enige optie. Dat oogt niet altijd even mooi vind ik persoonlijk.

karine01

Lid
Lid geworden
14 okt 2010
Waarderingsscore
18
Punten
18
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan