• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kelder van binnen of buiten isoleren. Wat is economisch rendabeler.

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Op dit moment ben ik bezig een huis te ontwerpen. Ik heb daar nog geen architect en constructeur opgezet omdat ik zelf zo veel mogelijk uitzoekwerk wil doen zodat ik tenminste met een duidelijke opdracht de rest van het ontwerp kan uitbesteden. In dat kader wil ik graag een idee toetsen over de opbouw van een geïsoleerde kelder.



Normaal gesproken wordt een kelder van buiten geïsoleerd met XPS vanwege drukvastheid en geringe vochtopname. Aangezien bij een hoge Rc waarde de kosten van isolatie behoorlijk oplopen met een volledig onderkelderde woning dacht ik, dat kan slimmer en goedkoper. In Nederland is een RC van 5 verplicht voor de geïsoleerde schil vanaf 2015 en er is vooralsnog geen onderscheid gemaakt tussen dak, wand en vloer isolatie. Normaliter zou je voor een kelder niet voor RC=5 gaan. Zie daar het kostenprobleem aangaande XPS isolatie.



In de bijlage heb ik een detaillering opgenomen hoe een mogelijke opbouw er uit zou kunnen zien.

In de detaillering is te zien dat ik gebruik maak van een spouwmuur in de kelder. Tussen de kelderwand en de kalkzandsteen muur zit EPS100 als isolatie. Ik ga uit van EPS isolatie aan de binnenzijde omdat dat relatief goedkoop is. Kalkzandsteen is ook goedkoop als binnenmuur en wanneer er grote blokken worden gebruikt dan zullen de plaatsingskosten ook wel meevallen. Op de kalkzandsteen muur rust de beganegrondvloer.



Voordeel van deze constructie is dat er geen koudebruggen zijn en dat ik geen extra rand aan de buitenwand van de keldermuur hoeft te laten storten vanwege de nogal brede spouwmuur voor het bovengrondse werk (30cm t.b.v. glaswol isolatie). Ook de aansluiting op de bovengrondse spouwmuurisolatie is beter.



Nadeel is dat het vermoedelijk arbeidsintensiever is.



De vragen die ik heb zijn de volgende:

* is naar jullie idee deze opzet goedkoper dan van buitenaf isoleren vanwege het kunnen toepassen van goedkopere isolatie. Hierbij de extra arbeidskosten meegerekend.

* Wanneer ik onder de kalkzandsteenmuur een fundering toepas van 15cm beton, rustende op EPS200, is dat drukvast genoeg? Of moet ik dan cellenglas gaan toepassen waardoor het prijsvoordeel van goedkopere isolatie gedeeltelijk geniet wordt gedaan?

* Kan het gebruik van spouwankers beperkt worden tot een minimum omdat er geen windbelasting is (spouwmuur onder de grond)

* Volgens U-werth slaat de damp neer op de betonnen muur, is dat rampzalig wanneer de EPS verlijmd wordt op de beton en er eventueel een dampscherm tussen de kalkzandsteen en de EPS isolatie geplaatst wordt?

* Kan een waterdichte afsluiting aan de buitenzijde achterwege blijven aangezien beton van 35cm dik uit zichzelf al waterdicht is.
 

Bijlagen

  • detail keldermuur.jpg
    detail keldermuur.jpg
    6 KB · Weergaven: 6

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Dus, je gaat eerst een kelder gieten van 35 cm dik, en dan vervolgens een binnenmuur metsen met EPS als spouwisolatie, en volgens jouw berekening is dat metsen van de binnenmuur plus de spouwmuurisolatie goedkoper dan gewoon aan de buitenkant je muur isoleren met XPS? Dan komt daar aan de binnenkant nog eens een geïsoleerde vloer bij die je op je keldervloer plaatst, die vergeet ik dan nog mee te rekenen.

Dat lijkt me toch wel straf, om niet te zeggen, moeilijk te geloven.



Je moet ook rekening houden met het enorme plaatsverlies dat je aan de binnenkant tot stand brengt met deze overbodige constructie.

Ik zou het niet doen, maar direct het goed doen, nl. isoleren aan de buitenkant.
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Volgens mij is het moeilijk om van binnen je isolatie uit te voeren zodat ze als een jas de woning omhult.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
VVS;1826102 wrote:
Dus, je gaat eerst een kelder gieten van 35 cm dik, en dan vervolgens een binnenmuur metsen met EPS als spouwisolatie, en volgens jouw berekening is dat metsen van de binnenmuur plus de spouwmuurisolatie goedkoper dan gewoon aan de buitenkant je muur isoleren met XPS?

Dat lijkt me toch wel straf.



Je moet ook rekening houden met het enorme plaatsverlies dat je aan de binnenkant tot stand brengt met deze overbodige constructie.

Ik zou het niet doen, maar direct het goed doen, nl. isoleren aan de buitenkant.



Vandaar ook de vraag ;)



Plaatsverlies is geen probleem, het gaat om een vrijstaande woning met een kelder van 150m2.



Edit: 350m2 oppervlak. Per m2 aan isolatie kost dat 40 euro. Totaal 14.000 excl arbeid. Bij EPS kan ik voor 13 euro dezelfde isolatiewaarde halen. Verschil 27 euro per m2.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
MarcMarc;1826105 wrote:
VVS;1826102 wrote:
Dus, je gaat eerst een kelder gieten van 35 cm dik, en dan vervolgens een binnenmuur metsen met EPS als spouwisolatie, en volgens jouw berekening is dat metsen van de binnenmuur plus de spouwmuurisolatie goedkoper dan gewoon aan de buitenkant je muur isoleren met XPS?

Dat lijkt me toch wel straf.



Je moet ook rekening houden met het enorme plaatsverlies dat je aan de binnenkant tot stand brengt met deze overbodige constructie.

Ik zou het niet doen, maar direct het goed doen, nl. isoleren aan de buitenkant.



Vandaar ook de vraag ;)



Plaatsverlies is geen probleem, het gaat om een vrijstaande woning met een kelder van 150m2.



Dan nog is het plaatsverlies dat volledig overbodig is, plus m.i. zeker niet goedkoper.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heb je dan geen koudebrug, aan de aansluiting met de gelijkvloers?
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Deze alternatieve methode heeft ook als nadeel dat de meeste lasten door de kalkzandsteen opgenomen moeten worden. De buitenwand houdt enkel nog maar de facadesteen en de gronddruk tegen.



Volgens mij is de voorgestelde methode zeker duurder dan isolatie langs de buitenzijde.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
2x14 cm betonblokken, met 4 cm Xps en 4cm spouw ertussen kan ook.

Dan is er nergens (buiten de keldervloerplaat op -2.5m) een koudebrug.

Dan heb je 36cm, genoeg voor 14cm snelbouw, 10cm isolatie en 12 cm gevelsteen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan