Kelder onder water na regenval

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Waarderingsscore
5
Punten
8
Hallo

Een courant topic, maar wellicht niet steeds dezelfde oorzaak.

Kort geschetst:
We wonen in een huis van 1955 met een gemetste kelder. Deze komt 10cm onder water te staan na (hevige regenval).
We wonen naast een weide, waarbij vroeger een soort van geul/gracht werd gegraven aan onze muur om dit probleem te vermijden.

Nu wordt dit niet meer gedaan en de geul is vervaagd door passage van tractoren, grondbewerking, ... etc.
Nu hang ik liever niet af van een (gewillige) landbouwer, en wens ik mijn muur zelf waterwerend te maken.

De keldermuur aan de weide-zijde/buitenmuur voelt licht vochtig aan.
De keldermuur onder een binnenmuur voelt heel licht vochtig aan (maar nu zuigend effect van metselwerk/fundering op huidige waterstand in de kelder?)

Ik zou het probleem tweevoudig willen aanpakken.

1) Enerzijds de keldermuren, die buitenmuren ondersteunen, te behandelen met waterwerende mortel. (bv compactuna pro toevoeging(?)). Tot een zekere overlap tussen keldermuur en -vloer. Vermoedelijk meest kans dat hier water kan doorsijpelen? Momenteel is deze buitenmuur al gemorteld (binnenmuur niet). 

2) Anderzijds door een drainage buis in te graven (thv  vloerpas keldervloer ?) aan de buitenzijde.

Dit zou mijn onervaren aanpak zijn, vandaar ik toch graag pols bij de experts...
Hartelijk dank voor feedback
Mikail

Bovenaan