• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kelder onder tuinhuis: waterdichting

Gebruiker.Stijn

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Waarderingsscore
13
Punten
8
Beste bouwers,

Wij starten begin mei met de bouw van ons tuinhuis (10m op 4m, bijbouw als fietsenstalling + toekomstige studio).
Wij onderkelderen deze met een enkele steen van 19 breed, dit omdat de belasting niet erg groot zal zijn.
De opbouw is:
- Dek 22cm dubbel gewapend - eerste laag 8mm, 2de laag 5mm)
- Holle steen 19x29x39
- Welfsels 14cm
- Betondek met droogbeton 5cm
- Porotherm lijmsteen 14cm
- 8cm isolatie
- Houten buitenafwerking
- Houten dak + isolatie + EPDM

Wij hadden als idee om de naad tussen de eerste 3 blokken en de betondek dicht te branden met roofing. Nadien zouden we de overblijvende muur interen en over de volledige muur (zowel gebrand als geteerd deel) noppenfolie plaatsen.

Is dit overkill qua waterdichting?
We zitten in vrij droge grond op een van de hoogste locaties in onze stad. Qua grondwater dus amper tot geen problemen.

We doen alles zelf dus vooral het branden van de roofing is iets waar ik tegenop zie, maar alles voor het water toch te keren.

Ook iemand ervaring met goede teer?
Ik kom online zoveel verschillende merken tegen die erg verschillende liters per vierkante meter tellen waardoor de prijzen ook sterk uiteenlopen..

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
Je hebt ook deltathene folie die je kan kleven.

Of remmers 2k

Gebruiker.Stijn

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Waarderingsscore
13
Punten
8
Je hebt ook deltathene folie die je kan kleven.

Of remmers 2k
Deltathene ziet er wel echt interessant uit! Dit Kleef je dan meteen op de betonstenen vermoed ik?
Zou het project opeens pak simpeler maken in combinatie met de noppenfolie.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
Hetzelfde, maar een pak goedkoper. Er zijn er die nog goedkoper zijn maar deltathene hebben ze bij de meeste bouwhandels.

Is hetzelfde als roofing branden maar zonder het risico op flamigel.

Deltathene raadt een primer aan. Maar tegen je op het einde zit kan je beginnen kleven dus dat is geen tijdsverlies.

als het koud/vochtig is is het wel moeilijker om die te kleven.

Gebruiker.Stijn

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Waarderingsscore
13
Punten
8
Hetzelfde, maar een pak goedkoper. Er zijn er die nog goedkoper zijn maar deltathene hebben ze bij de meeste bouwhandels.

Is hetzelfde als roofing branden maar zonder het risico op flamigel.

Deltathene raadt een primer aan. Maar tegen je op het einde zit kan je beginnen kleven dus dat is geen tijdsverlies.

als het koud/vochtig is is het wel moeilijker om die te kleven.
Van Deltathene vind ik wel prijzen, maar van Pec 3000 precies niet zo snel.
Het is inderdaad vooral de hitte en het risico op verbranding dat vervelend is + het gewicht van die roofing..

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.084
Punten
113
Sika heeft ook veel produkten in hun gamma die hiervoor kunnen dienen.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
Gewoon de lokale bouwhandel eens bellen.

Zo’n rol weegt ook nog veel hoor, maar je snijdt daar dan toch stroken van.

Ik vind het persoonlijk handig en je ziet het meer en meer.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
349
Punten
63
inderdaad, zo'n rol is typisch 100cm breed, je snijdt dan stukken af in de lengte van boven naar beneden dat je wilt plakken; zo plak je dan telkens stukken van 1m breed naast mekaar met 10cm (?) overlap.

Als je er even de haardroger of verfbrander op zet om het spul warm te maken (niet verbranden!) plakt het eens zo goed, of is toch mijn ervaring. Waarschijnlijk niet officieel onderschreven door de fabrikant, maar het werkt wel. Het spul wordt dan ook wat soepeler zodat je het makkelijker kan vormen in hoeken.

De verkoper van PEC3000 (die kwam leveren aan mijn aannemer) ging er prat op dat zij enkel werken met "professionelen" en zo hun "kwaliteit" kunenn garanderen. Kheb die later eens gebeld om prijs te vragen en niet expliciet gemeld dat ik een particulier was: (op 25/05/2022) €26 (ex BTW) per m², rollen van 20m² (inc. primer & toebehoren). Vanaf 6 rollen is het nog iets goedkoper.

Daarentegen Delta Thene, aangekocht in maart 2021: €180 ex btw / 20m² = €9 ex btw / m². Primer nog eens €25 per pot van 5L

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
714
Punten
113
Ter info: ik betaalde als particulier zo’n 300 EUR per rol van 20m PEC3000 in 2021, komt dus op 15 EUR/m2.

Mijn lokale bouwhandel kon SikaBit leveren aan 190 EUR per rol van 20m, of zo’n 9,5 EUR/m2.

Gebruiker.Stijn

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Waarderingsscore
13
Punten
8
inderdaad, zo'n rol is typisch 100cm breed, je snijdt dan stukken af in de lengte van boven naar beneden dat je wilt plakken; zo plak je dan telkens stukken van 1m breed naast mekaar met 10cm (?) overlap.

Als je er even de haardroger of verfbrander op zet om het spul warm te maken (niet verbranden!) plakt het eens zo goed, of is toch mijn ervaring. Waarschijnlijk niet officieel onderschreven door de fabrikant, maar het werkt wel. Het spul wordt dan ook wat soepeler zodat je het makkelijker kan vormen in hoeken.

De verkoper van PEC3000 (die kwam leveren aan mijn aannemer) ging er prat op dat zij enkel werken met "professionelen" en zo hun "kwaliteit" kunenn garanderen. Kheb die later eens gebeld om prijs te vragen en niet expliciet gemeld dat ik een particulier was: (op 25/05/2022) €26 (ex BTW) per m², rollen van 20m² (inc. primer & toebehoren). Vanaf 6 rollen is het nog iets goedkoper.

Daarentegen Delta Thene, aangekocht in maart 2021: €180 ex btw / 20m² = €9 ex btw / m². Primer nog eens €25 per pot van 5L
Vandaag eens mailen naar Deschacht, daar hebben ze Deltathene! Lijkt me dan prijsgewijs wel interessant. Deltathene heeft wel primer nodig, is dat me de andere ook?

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
349
Punten
63
Deltathene heeft wel primer nodig, is dat me de andere ook?
ja, PEC3000 is ook met primer. Je hebt die in de vorm van vloeistof in emmer om aan te brengen met borstel en ook op drukvat dat je spuit (moet je natuurlijk pistool hiervoor hebben). Delta thene heeft sowieso ook de borstel-versie primer, niet zeker of ze ook de drukvaatjes hebben om te spuiten, eigenlijk toch niet relevant voor particulier aangezien die meestal niet dat pistool hebben.

Gebruiker.Stijn

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Waarderingsscore
13
Punten
8
Deltathene heeft wel primer nodig, is dat me de andere ook?
ja, PEC3000 is ook met primer. Je hebt die in de vorm van vloeistof in emmer om aan te brengen met borstel en ook op drukvat dat je spuit (moet je natuurlijk pistool hiervoor hebben). Delta thene heeft sowieso ook de borstel-versie primer, niet zeker of ze ook de drukvaatjes hebben om te spuiten, eigenlijk toch niet relevant voor particulier aangezien die meestal niet dat pistool hebben.
Merci voor de info!
Dan ga ik eens achter de info van vooral Deltha Thene aan!

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan