• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kelder onder garage

Gebruiker.Stijn

Nieuw Lid
Reaction score
13
Beste bouwers,

We starten begin mei met de bouw van onze garage. Omdat we een aflopende tuin hebben, beslisten we om er een kelder onder te steken.

Nu zijn we even aan het oriënteren hoe we de kelder juist gaan opmetsen. Prefak onderzocht, beetje duur voor het project wat het maar is..

De kelder zal 9m op 5m worden, 2m20 hoog. Met enkele metsers gesproken te hebben, zijn de mogelijkheden heel divers.

1. Blok van 29-19-19 die dwars gezet wordt waardoor de muur 29cm dik is.

2. Blok van 39-19-14 waarbij 14 de dikte is, deze in 2 rijen tegen elkaar (28cm totaal)

3. Blok van 39-19-19 waarbij 19 de dikte van de muur wordt, enkel gezet.

Kies je beter voor holle of volle blokken?
De bovenbouw wordt dallen - Porotherm snelbouw - houten dak + roofing.

Optie 2 zou handig zijn omdat we de bovengrondse stukken dan enkel in de binnenste steen zetten zodat de isolatie van de bovenbouw erop kan leunen een de gevelafwerking kan doorlopen.

Qua zijwaartse druk valt het best mee, het kavel langs ons ligt 80cm lager, de achterkant zal 60cm uitsteken dus enkel de voorkant en 1 zijkant zijn volledig aangevuld tot muurhoogte.

Waterdichting
Interen + noppenfolie ondergrondse stukken.

Wat zijn jullie meningen/ervaringen met een kelder onder de garage?

Alvast bedankt!

ik zou de volle 29*19*14 nemen, en die plat leggen, heb je een muur van 20cm dik. maar is ter plaatse storten niet een optie?

ik zou de volle 29*19*14 nemen, en die plat leggen, heb je een muur van 20cm dik. maar is ter plaatse storten niet een optie?
Ahja dat is nog een optie, die plat leggen! Straks eens uittekenen hoe dat eruit ziet.

Over het ter plaatse storten nog niet echt nagedacht, zou eens een prijsofferte hiervoor moeten opzoeken maar met prijzen van ongeveer €150/m3 beton zal het toch ook stevig uitkomen..
Heb nu geteld dat ik voor een kleine €3.000 materialen nodig heb voor de kelder te metsen (geen werkuren uiteraard)

Stepoc-blokken-> de 1ste rij wordt mooi pas gezet in alle richtingen en daarna: stapelen, wapening erin steken en volgieten met beton.
De blokken zijn verkrijgbaar in breedtes: 15, 19, 24, 30 en zelfs 40cm breed

Ahja dat is nog een optie, die plat leggen! Straks eens uittekenen hoe dat eruit ziet.

Over het ter plaatse storten nog niet echt nagedacht, zou eens een prijsofferte hiervoor moeten opzoeken maar met prijzen van ongeveer €150/m3 beton zal het toch ook stevig uitkomen..
Heb nu geteld dat ik voor een kleine €3.000 materialen nodig heb voor de kelder te metsen (geen werkuren uiteraard)
betonblokken kruipt wel nog wat tijd in om te metselen. Die volle blokken werden veel gebruikt om mestkelders te maken op boerderijen. Kleinere stukken of niet te diep, steen recht zetten (14dik) grotere putten plat (20cm) of zelfs kops (30cm). Werden wel telkens volledig bezet met cementmortel

Je gaat de dikte toch moeten bepalen ifv een aantal parameters waarbij de mogelijke zijdelings druk een belangrijke is?

Voor zo'n projectje zijn stapelblokken misschien een idee. Daar kan makkelijk nog horizontale en verticale wapening in.

Stepoc-blokken-> de 1ste rij wordt mooi pas gezet in alle richtingen en daarna: stapelen, wapening erin steken en volgieten met beton.
De blokken zijn verkrijgbaar in breedtes: 15, 19, 24, 30 en zelfs 40cm breed
Merci voor de tip, dat ook eens onderzoeken! Heb je een idee waar een geschatte m2 prijs hiervan te vinden is?

Ter referentie: ons tuinhuis is onderkelderd, 8x4m buitenmaten met dek in beton + bovenbouw in holle betonblokken + plat dak in beton + hellingschape (voor idee qua belasting te hebben). Kelder is uitgevoerd in holle betonblokken van 35x19x19, dwars gezet (dus muurdikte is 35 cm). Prijs (in 2021) was toen €0.645/blok en ik had er pakweg 1500 nodig. In de bovenste helft om de 2 lagen een strook muurwapening toegevoegd in de lange stukken. 2x gecementeerd + opgeruwd met toevoeging van hydrofuge, daarna 2x "geteerd" met plastimul fluide. Vergeet de ventilatiedoorvoeren niet in te metsen, andere afvoeren eventueel ook al.

Het meeste werk kroop in de lange voegen volledig opvullen met mortel, naast het elke dag droogzuigen om niet in de plassen regenwater te moeten werken (gezet in periode dec-feb).

Aangezien je het bovengrondse gedeelte als garage wilt gebruiken (?), moet je misschien toch laten narekenen hoeveel beton, wapening/welfsels je nodig hebt? Opnieuw ter referentie: :
  • Bij ons was eerst voorgesteld voor een belasting van 2.5kN/m² (permanent) + 2.0kN/m² (veranderlijk): enkel net van Ø5/150/150, holle welfsels van 13cm + druklaag van 4cm
  • op mijn vraag gewijzigd naar 2.0kN/m² (permanent) + 10.0kN/m² (veranderlijk, voor zware machinerie op te kunnen zetten): enkel net van Ø6/150/150, holle welfsels van 16cm + druklaag van 5cm

Last edited:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief