Kelder komt omhoog

• Tags kelder stabiliteit ventilatie vocht
  • Lid geworden
    17 jun 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Ik ben vandaag naar een oud herenhuis gaan kijken dat te koop staat. In de inkomhal waren er 2 behoorlijke "golven" in de vloer. Het gevolg van het uitzetten van de gewelven in de kelder. Er is wel wat schimmelvorming en vocht in de kelder, maar niet in zo'n extreme mate. Zie hieronder een foto van het plafond van de kelder. Zou het enkel vocht en gebrek aan verluchting kunnen zijn? Ik denk er sowieso aan om bij een (eventueel) tweede bezoek een stabiliteitsingenieur mee te vragen... Iemand hier ervaring mee?
    Thanks
    Kelder.png

Meer dan wss die poutrels die ook bovenaan aan het roesten zijn en de vloer naar boven duwen...hier ook in mindere mate het geval....

Best alles afbreken en opnieuw opbouwen met bv potten en balken of zwaluwstaartplaat.

Kostprijs? Als je dit zelf kan/wil doen dan zal de prijs meevallen anders hopen dat een aannemer tegen een schappelijke prijs dit "kleine" werkje wil doen...

Vloer op zavel ?

Met deze opbouw van de keldergewelven was het gebruikelijk dat OP de welven een zavellaag werd uitgespreid en verdicht.
    Hierop kwamen dan in een mortelbed de tegels te liggen.

Vloer op zavel ?
    Je bedoelt dan de keldervloer neem ik aan. Neen, ik kan niet onder de beton kijken, maar ik ga er niet vanuit dat dit zavel is.
    nee, de vloer in de gang boven de kelder
    Daar heb ik niet in detail naar gekeken. Maar het zou best wel kunnen. Wat zou daarvan dan gevolg kunnen zijn? Thx
    dat de vloer misschien daardoor golft.
    Want zie je verzakkingen in de keldergewelven ? Op foto is dat niet te zien

Meestal kan je die vloer en zavel vlot verwijdere, dan eventueel de stalen delen zandstralen/schuren en behandelen tegen roest.

Het klopt dat van onderuit niets te zien is. Maar het zijn echt wel 2 grote (en stevige) vloerverhogingen. Ik heb een fotootje toegevoegd, ik weet niet of je hiermee iets bent. Maar ik heb wel de indruk dat die verhoging er komt doordat de druk in de vloer is gestegen. Door roest in de poutrels (zoals eerste reactie hier vermeldt) zou dat idd wel kunnen begrijp ik.

Bijlagen

• Vloer.png
      Vloer.png
      1,3 MB · Weergaven: 46
    leidingen die er onder liggen ?
    Lek
    Roest ...
    Maar om dit allemaal uit te vissen zal je toch ff moeten breken om te zoeken wat de oorzaak kan zijn.
    Meeste verkopers zijn daar niet scheutig voor, lijken die uit de kast vallen snap je ?

Aan de andere kant,
    je kan je bod natuurlijk daardoor wel scherp stellen:
    Ja ik weet niet wat de oorzaak is van die welven in de vloer , dus mijn bod is zoveel lager.
    Als ik een tegel mag wegnemen en zien hoe de rest er uit ziet , dan kan ik mijn bod verhogen als er geen lijk uitkomt.

Hier ook gedaan met de aankoop van mijn woning. Maar dan de andere weg uit.
    Stond al een jaar leeg want iedereen zei : dat is een nat kot.
    Oke,
    Maar met een accuboormachine toch stiekem een paar klein gaatjes geboord in de ' natte ' muren... Perfect droog boorsel.
    Dus al zeker geen opstijgend vocht.
    Onderhandeling:
    Waarom de woning al meer dan een jaar leeg staat ?
    Antwoord eigenaar : Ja de muren staan nat ,oud huis he, meer dan 100 jaar oud , je weet hoe ze toen bouwden .
    ( beter dan nu) maar omdat hij er zelf over begon, daar op verder gegaan.
    Ja als dat optrekkend vocht is , zijn dat wel serieuze extra kosten , mijn bod is daarom toch een xxx minder dan de vraagprijs.
    Bod aanvaard

Bedankt voor je tips. Ja, daar zal ik uiteraard rekening mee houden in mijn bod.

Mag ik vragen hoe oud het huis is? Puur uit interesse.

Het klopt dat van onderuit niets te zien is. Maar het zijn echt wel 2 grote (en stevige) vloerverhogingen. Ik heb een fotootje toegevoegd, ik weet niet of je hiermee iets bent. Maar ik heb wel de indruk dat die verhoging er komt doordat de druk in de vloer is gestegen. Door roest in de poutrels (zoals eerste reactie hier vermeldt) zou dat idd wel kunnen begrijp ik.
    Kan ook gewoon door het zetten zo naar boven gekomenzijn. tegels die vast tegen elkaar liggen hebben niet veel nodig om onder de druk los te komen

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan