• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kelder geluidsdicht maken

Reaction score
0
Dag iedereen.

Ik heb een zeer groote kelder waar geen gebruik van wordt gemaakt. Ik zou heel graag een "mancave" ervan maken. Alleen vraag ik mij af of het mogelijk is en indien ja, wat zal het kosten... om mijn kelder zo goed mogelijk te isoleren zodat er zo weinig mogelijk lawaai overlast is op het hoogere verdiepingen van mijn huis. Het gaat hier ook over een rijwoning dus ik zou er zo goed mogelijk voor willen zorgen dat zo veel de buren als mijn huisgenoot er geen last van zouden hebben indien er wat muziek werd gespeld en wat mensen aanwezig zouden zijn. Graag hoor ik jullie ideen of eventueele voorstelen. Alvast bedankt! Grtz Tom

Alé het is zover, ze doen de discotheken dicht en dan maken we thuis maar eentje :p:LOL:

Hoe is je kelder nu opgebouwd? welke materialen voor muren, vloer, plafond? Al last van vocht gehad? Leidingen die erin lopen?
Hebben je buren ook een kelder? tegenaan gebouwd of volledig los van elkaar gebouwd?

Een box maken in je kelder: voorzetwanden en plafond en isoleren met wol.
ben je dan niet beter om te isoleren met echte akoestische isolatie?
Zo'n isolatie die je in geluidsstudio's tegenkomt? Is zeker beter maar wat mag het kosten? En welk uitzicht wil de TS hebben?

Hey allemaal merci alvast voor jullie reacties.
Idd als wij niet in uitgang mogen, laat uitgang maar thuis binnen ;) ik zou het graag binnen een reddelijk budget houden. Ik begrijp dat er veel verschilende factoren een rol spelen bij zo een project. Maar het is niet de bedoeling om hier 50 man te ontvangen. Maximaal 6 vrienden om samen te poolen/darten.... niet meer. Maar aamgezien ik een vrouw en kind heb die 2 verdiepingen hooger slaapen zou ik het hier gewoon wat stil kunnen houden. Ook langs beide kanten (rijwoning) heb ik buren met wie ik liefst verder zonder conflicten naast elkaar kan leven ;). Een "box" lijkt mij een reddelijk idee idd. Hoe zit het met brandverzekering in geval van zo een aanpassing aan een kelder?

Het kan perfect. Kameraad heeft een heavy metal band en die repeteren in zijne kelder. Die heeft die echt geluidsdicht gemaakt. Was niet goedkoop, maar als die mannen beginnen zijn ze ook niet de meest stille bende. Ben hem laatst gaan helpen om een intercom te installeren want gsm ontvangst is nogal minimaal. Soms kan het handig zijn als vrouw of kindjes papa toch kunnen bereiken.

Als ze aan t repeteren zijn mag de deur ook niet zomaar open gedaan worden, dan moet ge op de bel duwen (dan gaat er een lamp branden) zodat zeker alle overlast beperkt blijft;

Wat zou een brandverzekering daar mee te maken hebben? Als het met vrienden is en je er geen openbare gelegenheid van maakt speelt dat geen rol imho. Misschien toch eens kijken naar echte akoestische isolatie die ze gebruiken in studios en dergelijke. Denk dat zo een wand maken ook veel geld kost, en waarschijnlijk niet zo goed isoleert akoestisch als echte studio isolatie. Die komt in heel veel kleuren, vormen en maten. Om dat echt goed uit te werken zal je toch tijd moeten steken in het uittekenen, onderzoeken van huidige opbouw en informeren.

Als het niet is om een heavy metalband te laten repeteren denk ik dat je met "basis" akoestische ingrepen al een eindje komt. Pas op, akoestiek is niet eenvoudig en kost wel een centje. Vrienden van ons hebben een appartementsgebouwtje (3 appartementen) gerenoveerd, en hebben akoestische isolatie gebruikt van ik dacht recticel tegen de muur tussen de gang & de keuken op het gelijlkvloers. Op de eerste verdieping vonden ze dat niet nodig, dus daar hebben ze het niet meer gedaan. Awel, op het gelijkvloers hoorde je niemand binnenkomen, terwijl wanneer de buitendeur openging je het op de eerste verdieping wel hoorde.

Dus of je echt naar "studio" isolatie moet gaan weet ik niet, maar als je die kelder goed "inpakt" denk ik wel dat je véél geluid kunt dempen.

edit: deze was het die ze gebruikt hebben: https://www.recticelinsulation.com/be-nl/simfofit

Eierkartons voor 30 stuks
Tegen plafond en wanden plaatsen.
in mijn apejaren in een rockband gespeeld en kregen na veel zagen en slijmen en ambras eindelijk de toestemming om met ons 4 te repeteren in onze grote kelder .
Versterkers, electrische gitaren, drumstel en dan nog wat ander grappig spul zoals wawa 's en boosters.
Repetitie dag 1 heeft juist geteld 5 minuten geduurd en toen stond vader al beneden na eerst boven de plong uitgetrokken te hebben :ROFLMAO:
Ofwel buiten met de handel ofwel isoleren.
Omdat we nogal dicht bij een kippeboer zaten daar voor een 500frank ( 12.50€ voor de jongeren onder ons) daar een hoop kartons gaan halen en dat tegen plafond, muren en deuren gekleefd .
nagenoeg geen last meer en daar konden we dan like a huricane jammen.

Wat zou een brandverzekering daar mee te maken hebben?
Het kan wel dat je dat moet doorgeven aan de verzekeraar als je er een leefruimte van maakt. Dat is zeker niet zo bij alle verzekeraars, maar het is wel mogelijk.

kan ieders zo luid zetten als hij wil. geen overlast voor een ander ;-)silent disco.jpeg

Zeker ook de luchtlekken naar andere kamers beperken. Langs daar komt er redelijk wat geluid door.

Eierkartons voor 30 stuks
Tegen plafond en wanden plaatsen.
in mijn apejaren in een rockband gespeeld en kregen na veel zagen en slijmen en ambras eindelijk de toestemming om met ons 4 te repeteren in onze grote kelder .
Versterkers, electrische gitaren, drumstel en dan nog wat ander grappig spul zoals wawa 's en boosters.
Repetitie dag 1 heeft juist geteld 5 minuten geduurd en toen stond vader al beneden na eerst boven de plong uitgetrokken te hebben :ROFLMAO:
Ofwel buiten met de handel ofwel isoleren.
Omdat we nogal dicht bij een kippeboer zaten daar voor een 500frank ( 12.50€ voor de jongeren onder ons) daar een hoop kartons gaan halen en dat tegen plafond, muren en deuren gekleefd .
nagenoeg geen last meer en daar konden we dan like a huricane jammen.
Akoustiek en isolatie is iets helemaal anders.

Voor isolatie zou ik naar het massa-veer-massa principe kijken (voorzetwanden, plafond en vloer) en goede luchtdichting en ontkoppeling -let vooral op voor de deur, plaats waar je dartbord komt-. Hoeft daarom niet met dure materialen maar wel met veel aandacht.

Om het akoestisch goed te maken hangt alles van de ruimte af. Maar daar kunnen de 'eierkartons', tapijten of absorptiepanelen wonderen doen.

Daarna klonk het gewoon beregoed
en ons vader hoorde ons niet meer vals kwelen
dus zowel akoestiek als isolatie was er vooruitgang
de rest laten we buiten beschouwing
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief