• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kelder cementeren of anders afwerken

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
10
Punten
18
Hallo,

heb mijn kelder afgebikt, er hing van alles op de muren.

de zijmuren zijn gedeeld met de buren, de voor en achtergevel staat tegen de grond aan.

de muren zijn niet nat, maar ook niet droog. ze zijn gewoon gemetst tot op de harde, en geen betonnen voet en geen waterkering. die zit pas op het gelijkvloers.

ik zou deze muren willen cementeren, maar dan sluit ik ze alvast langs 1 kant volledig af om vocht te verdampen.

met kaleien zou ik de dampopenheid bewaren, maar dan blijft je vochtigheid in de kelder hebben. bestaat er een kalei of een verf, die er niet afbladert na een aantal jaar; wat ik van kalei gezien heb is dat schilfert na een aantal jaar, en dat wil ik absoluut niet.

iemand ervaring met deze zaken.
dank

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Kalei is natuurlijk wel een product dat regelmatig onderhoud nodig heeft, dat is gewoon zo. Om de paar jaar komt daar een extra laag bovenop. Dat was zo een beetje het hele concept van de oeroude kalei. De stukken die loshingen werden door de rest en de dikte van al die verschillende lagen samen gehouden.

Of je de keldermuren moet laten uitdampen naar binnen als je de rlv binnen bruikbare perken wil houden, dat is nog een andere vraag.
Die zijn indertijd wellicht gezet geweest met het doel van cementering, daar is geen enkele andere voorbereiding of voorzorg genomen.

Bevriezen doet het daar toch niet, en na al die decennia cementering zijn de stenen wellicht nog altijd in perfecte staat.

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
10
Punten
18
heel erg bedankt voor je bijdrage DIY. het zal cementeren worden. vriezen doet het daar inderdaad niet.

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
10
Punten
18
samenstelling: 1cbr + 3 rijnzand ? of een andere samenstelling ? kan er ook putzuna HY opzetten.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Het enige wat eventueel wel kan spelen is de aanwezigheid van een kalk-gebonden mortel in het keldermetselwerk.
Aan de binnenkant en onder maaiveld is dat normaal niet echt een probleem. Daar gaan wel ettelijke liters compaktuna in gaan.

Of misschien staat hier iets nuttigs in: https://www.cultureelerfgoed.nl/publicaties/publicaties/2003/01/01/het-gebruik-van-kalkmortel

Kalkmortel is natuurlijk niet waterdicht zoals een cementmortel. Geen idee of daar compaktuna in kan, of een andere toeslagstof.
Het verschil met kalei wordt dan wel klein.

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
826
Punten
113
Kaleien zou ik niet doen ondergronds tegen een muur die in contact staat met de grond en nooit volledig droog wordt. In deze context zou ik kiezen voor "cementeren", maar dan geen cement gebruiken als bindmiddel, maar wel hydraulische kalk. Zo heb je een dampopen "gecementeerde" afwerking op je muur. Het vocht dat doorkomt zal verdampen, zonder dat er water uitloopt. Stel dat je dit met cement zou doen, dan maak je je muur helemaal dicht en zoekt het vocht zich verder een weg door de muur waardoor je op het gelijkvloers schade kan oplopen als er geen vochtkering aanwezig zou zijn. Geen compaktuna er bij in, dan grijp je in in de dampdoorlaadbaarheid van je systeem.
Let op dat je je kelder voorziet van een goede verluchting, of de aanwezige verluchtingsopeningen niet dicht maakt.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan