Kelder afwerken nieuwbouw

• Tags afwerken kelder nieuwbouw
  • Lid geworden
    2 jun 2024
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    We zouden graag de binnenmuren (en eventueel de buitenmuren) afwerken van onze gegoten kelder met 40cm dikke wanden.
    Hoe doen we dit het beste?
    Kunnen deze gewoon mee gepleisterd worden zoals de gelijkvloers en bovenverdieping wanneer de plekker komt ?
    Of moet in een kelder altijd 'speciale' cement stuc gebruikt worden ?
    Andere mogelijkheden ?

Op gladde beton moet je een hechtingslaag aanbrengen alvorens te bepleisteren. Betokontakt van Knauf is bijvoorbeeld zo een product. En dat aanbrengrn is een werkje dat je perfect zelf kan doen.

Maar jouw stukadoor weet jou dat allemaal perfect te vertellen...

Op gladde beton moet je een hechtingslaag aanbrengen alvorens te bepleisteren. Betokontakt van Knauf is bijvoorbeeld zo een product. En dat aanbrengrn is een werkje dat je perfect zelf kan doen.

Maar jouw stukadoor weet jou dat allemaal perfect te vertellen...
    Het is een gemetselde binnenmuur dus alles behalve glad. De vraag of is eerder of normale stuc mogelijk is in een kelder ivm condens.. ?
    Er is wel ventilatie maar is niet geïsoleerd dus een beetje vocht gaat er altijd zijn vrees ik ?

Wat voor ventilatie is er?

Het betreft een nieuwbouw dus de ventilatie is momenteel nog niet geplaatst. We kunnen een apart ventilatie C systeem plaatsen ofwel aparte ventilatoren per doorvoer met vochtsensor.

Het betreft een nieuwbouw dus de ventilatie is momenteel nog niet geplaatst. We kunnen een apart ventilatie C systeem plaatsen ofwel aparte ventilatoren per doorvoer met vochtsensor.
    Zoveel kosten maken voor een kelder?
    Hoe wil je deze gebruiken
    Waarom niet besproken met arch bij opmaak plannen

Zoveel kosten maken voor een kelder?
    Hoe wil je deze gebruiken
    Waarom niet besproken met arch bij opmaak plannen
    Een deel fitness en een deel werkruimte/fietsatelier.
    Ik wil gewoon ook graag de muren afwerken omdat ik ze zeer lelijk gemetst vind en das een persoonlijke keuze.
    Bij opmaak van de plannen is besproken welk gebruik de kelder zou hebben en ventilatie kost echt niet zoveel (C-systeem zelf plaatsen is slechts €1.200,-)

is deze al geisoleerd? anders kijken om eerst nog isolatie langs binnen te plaatsen.

Je praat over een gegoten kelder en gemetselde muur? hoe is de opbouw juist?

is deze al geisoleerd? anders kijken om eerst nog isolatie langs binnen te plaatsen.

Je praat over een gegoten kelder en gemetselde muur? hoe is de opbouw juist?
    We kunnen zelfs nog isolatie plaatsen langs buiten maar wat is het nut hiervan ?
    We willen er geen verwarmde ruimte van maken.
    De buitenmuren zijn gegoten en de binnenmuren uiteraard gemetseld.
    Het zijn de binnenmuren die we willen pleisteren.

Ik wil gewoon ook graag de muren afwerken omdat ik ze zeer lelijk gemetst vind en das een persoonlijke keuze.
    Bij opmaak van de plannen is besproken welk gebruik de kelder zou hebben en ventilatie kost echt niet zoveel (C-systeem zelf plaatsen is slechts €1.200,-)
    Waarom bij nieuwbouw niet voor gekozen om de kelder aan de buitenkant mee te isoleren (dan heb/had je een mooie doorlopende isolatieschil) en mee aan te sluiten op de ventilatie D van de woning?

Bij ons zit in de kelder o.a. een fitness ruimte en speelkamer voor de kinderen en deze wordt gewoon mee aangesloten op de balansventilatie (480m³/u voor balans)

Wij hebben wel daglicht binnen via patio -1 en plafondhoge ramen i.f.v. fitness/speelkamer. Denk dat het anders niet zo aangenaam vertoeven is in wat er dan uit ziet als een "bunker".

Waarom bij nieuwbouw niet voor gekozen om de kelder aan de buitenkant mee te isoleren (dan heb/had je een mooie doorlopende isolatieschil) en mee aan te sluiten op de ventilatie D van de woning?

Bij ons zit in de kelder o.a. een fitness ruimte en speelkamer voor de kinderen en deze wordt gewoon mee aangesloten op de balansventilatie (480m³/u voor balans)

Wij hebben wel daglicht binnen via patio -1 en plafondhoge ramen i.f.v. fitness/speelkamer. Denk dat het anders niet zo aangenaam vertoeven is in wat er dan uit ziet als een "bunker".
    Omdat het anders ook gezien wordt als leefruimte en dat wouden we niet. Op ventilatie willen we niet mee aansluiten want dan gaan we de kelder mee verwarmen. Isoleren was dus te gek en te duur.
    Het enige dat we willen is het metselwerk voorgoed verbergen, al de rest is al beslist.

De binnenmuren (veronderstel betonblokken) kunnen gewoon mee bepleisterd worden.
    Voor de vlakke betonwanden zal je eerst een product moeten aanbrengen. Als er toch een pleisteraar komt zal hij daar zeker wel een oplossing voor hebben.

Geen C ventilatie gebruiken, want gekrijst mogelijk een condens probleem. Zet dan een kleine D in de kelder die in de kelder balans is.

Omdat het anders ook gezien wordt als leefruimte
    Voor de fiscus primeert afaik het gebruik en niet de afwerking. Afwerking wordt mee in rekenschap gebracht bij bepaling, maar is niet doorslaggevend.

Ter illustratie: onze kelder is geïsoleerd met 10cm XPS, geen natuurlijke ventilatie, wél ventilatie D (zelfde als het huis); staat er gewoon op als bergruimte. Weliswaar niet gepleisterd, want betonblokken zijn gewoon deftig gezet en gevoegd. Als ze komen controleren en ik heb daar een fitness staan, ja, dan is die ruimte natuurlijk fitnessruimte/leefruimte, ook al heb ik daar maar een simpele gepolierde betonvloer, kale muren, geen verwarming noch daglicht en helwit LED-TL.

Maar wel fitness en een (fiets-)atelier? Wil je fitnessen bij 15° C? Zonder isolatie gaat jouw kelder gewoon de grondtemperatuur volgen. Zelfde met de luchtvochtigheid. Voor gereedschap wil je graag een stabiel en droog (!) klimaat. Zonder kan je je snel aan roest verwachten.

Maar wel fitness en een (fiets-)atelier? Wil je fitnessen bij 15° C? Zonder isolatie gaat jouw kelder gewoon de grondtemperatuur volgen. Zelfde met de luchtvochtigheid. Voor gereedschap wil je graag een stabiel en droog (!) klimaat. Zonder kan je je snel aan roest verwachten.
    Ja die temperatuur is voor ons ideaal voor werken/sporten. Normaal gezien gaat het ook wel echt een stabiel en droog klimaat zijn, met gegoten muren van 40cm en geen ingangen langs buiten is dit normaal gesproken geen enkel probleem. Mijn schoonfamilie heeft een gemetste kelder van 1992 en nog nooit roest gehad..

Moest men vrouwtje een fitnessruimte willen dan stook ik die op 23 graden. Doet ze niet teveel kleren aan 🤩. Dus kleine tip 😉😄

Omdat het anders ook gezien wordt als leefruimte
    Voor de fiscus primeert afaik het gebruik en niet de afwerking. Afwerking wordt mee in rekenschap gebracht bij bepaling, maar is niet doorslaggevend.

Ter illustratie: onze kelder is geïsoleerd met 10cm XPS, geen natuurlijke ventilatie, wél ventilatie D (zelfde als het huis); staat er gewoon op als bergruimte. Weliswaar niet gepleisterd, want betonblokken zijn gewoon deftig gezet en gevoegd. Als ze komen controleren en ik heb daar een fitness staan, ja, dan is die ruimte natuurlijk fitnessruimte/leefruimte, ook al heb ik daar maar een simpele gepolierde betonvloer, kale muren, geen verwarming noch daglicht en helwit LED-TL.
    Dit heeft voor veel discussie gezorgd met mijn EPB verslaggeefster, dewelke aanhaalde dat ik mijn zolder had afgewerkt met pleister, laminaat en plinten en alpex buizen had voorzien voor radiatoren. Volgens haar moest ze dit voor die redenen aanrekenen als leefruimte, uiteraard geen genoegen mee genomen en haar uitgelegd dat ik mijn bergruimte gerust netjes mag afwerken en ik niet met mijn sokken op een chappevloer wil lopen. Tevens haar uitgelegd dat voorzieningen voor radiatoren voor de pleisterwerken een stuk eenvoudiger zijn, en indien ik ooit zou beslissen er een leefruimte van te maken deze zodanig ook reeds aanwezig zijn.

Zijn er eigenlijk regeltjes hoe lang na aangifte de fiscus nog controles kan komen doen op deze "niet leefruimtes"?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan