• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keitjes ter vervanving van oud gazon : enkele vraagjes

Lid geworden
25 sep 2011
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zouden ons oud gazon (+/- 40 m2) willen afgraven en in de plaats van nieuw gras zouden we keitjes willen plaatsen (oud gazon is vol onkruid gekomen vanwege schaduwkant + ondergraven door woelmuizen (zie andere topic op dit forum)). We zouden het oud gras willen verwijderen + 5 à 8 cm grond afgraven.

Vraagje 1 : als we ter vervanging van die 5 à 8 cm. aarde dan stabilisé invoren + aandammmen met een trilplaat : is dat voldoende ?

Vraagje 2 : op die stabilisé zouden we dan een worteldoek leggen (om onkruid + woelmuizen tegen te houden) : is dat ok ?

Tenslotte : kunnen we op die worteldoek dan direkt de steentjes/keitjes leggen, hoeveel cm. is raadzaam ? (zelf komen we bijna niet op het gazon/keitjes : dient meer als versiering)

Dank voor jullie antwoorden :p :p
 

d_s

Lid
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
134
Waarderingsscore
0
Punten
16
Waarom zou je op stabilisé worteldoek leggen.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als je toch niet geeft om het uitzicht (keitjes??) waarom laat je dan het gras het gras niet zijn zoals het is.

Just wekelijks eens afrijden.
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
d_s wrote:
Waarom zou je op stabilisé worteldoek leggen.



idd, worteldoek op stabiel is niet nodig, koop ook echte "keitjes" en geen dolemiet welke vergruizeld en alsnog onkruid kan in kiemen
 
Lid geworden
25 sep 2011
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
Stabilisé lijkt me niet echt nodig in deze, heeft totaal geen nut.

Wat raad jij mij dan aan : de overgebleven grond aandrillen, hierop een worteldoek aanbrengen (zodat er geen onkruid door de keitjes kan groeien) en dan daarop de keitjes (+/- 5 cm) leggen ?
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
uitgraven, worteldoek en keitjes (min cm of 8). aantrillen hoeft niet eens.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Hou er wel rekening mee dat je na enkele jaren toch last zal hebben van onkruid door het stof en zand die in je grind zal waaien. Ik heb nidagravel en nu groeit daar ook onkruid in die ik nu wel nog gemakkelijk kan verwijderen omdat het er nog maar 1,5 jaar ligt maar mijn leverancier had mij daarvoor gewaarschuwd dat dit na enkele jaren toch hier en daar moeilijker gaat gaan door het opgehoopte stof en zand tussen het grind die dan op de worteldoek blijft liggen. Waarom niet opnieuw zaaien maar dan het juiste zaad gebruiken, schaduwgras e.t.c. er is tegenwoordig van alles op de markt.
 
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
413
Waarderingsscore
1
Punten
0
Die stabilisé is ook volgens mij helemaal niet van doen. Ikzelf heb gewoon worteldoek gelegd en daarboven een laagje van 4-5 cm dolomiet keitjes. Ligt er al 6.5 jaar en komt helemaal geen onkruid in.



Met dolomiet is het zaak om echte keitjes te nemen waar geen fijn gruis tussen zit. Anders kiemt inderdaad het onkruid in die fijne stukjes.



@Hoow ik denk niet dat gras een optie is hier, ze gebruiken de tuin niet dus gras afrijden zal geen optie zijn. Maar misschien zijn vaste planten (bloeiende) wel iets. Is mooier om naar te kijken en voor die oppervlake geen werk.
 
Lid geworden
25 sep 2011
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
aBart wrote:
Die stabilisé is ook volgens mij helemaal niet van doen. Ikzelf heb gewoon worteldoek gelegd en daarboven een laagje van 4-5 cm dolomiet keitjes. Ligt er al 6.5 jaar en komt helemaal geen onkruid in.



Met dolomiet is het zaak om echte keitjes te nemen waar geen fijn gruis tussen zit. Anders kiemt inderdaad het onkruid in die fijne stukjes.



@Hoow ik denk niet dat gras een optie is hier, ze gebruiken de tuin niet dus gras afrijden zal geen optie zijn. Maar misschien zijn vaste planten (bloeiende) wel iets. Is mooier om naar te kijken en voor die oppervlake geen werk.



:) ondertussen is het oude gras verwijderd, volgende week wordt er een worteldoek aangebracht met daarop 6 à 7 cm keitjes.



Bedankt voor jullie reacties :D
 

dirkp

Lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
255
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hier heb ik de wortel doek over de oude gazon gedaan en daar 7 cm kleine kiezelsteentjes op.

Ik heb kift genomen dit zijn kiezels die ze normaal in de beton ook gebruiken en hebben een diamater van 5 tot 8 mm.

Is vergelijkbaar met japans split maar veel goedkoper.



Heb er ook een paar grote stenen opgelegd samen met een paar planten (siergrassen) en heb zo een japans ogende tuin gamaakt waar geen onderhoud meer aan is.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
ieder zijn smaak natuurlijk. onder Japanse tuin versta ik eerder zoiets:

4074946860_a5b9bf0986.jpg
 
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
ieder zijn smaak natuurlijk. onder Japanse tuin versta ik eerder zoiets:

4074946860_a5b9bf0986.jpg





Japanners hebben de gave om met wat grind en enkele stenen iets heel moois te maken, zelfs zonder planten. Kunnen wij dat ook?
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Quote:
janvanlandeghem wrote:
ieder zijn smaak natuurlijk. onder Japanse tuin versta ik eerder zoiets:

4074946860_a5b9bf0986.jpg





Japanners hebben de gave om met wat grind en enkele stenen iets heel moois te maken, zelfs zonder planten. Kunnen wij dat ook?



In alle eerlijkheid: nog maar heel weinig moois gezien van een niet-Japanner. Meestal eindigt het in een desolate steenvlakte zonder charme of aantrekkingskracht.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan