Keerwand, goedkope opties, uitzicht niet belangrijk

• Tags bouwmaterialen grondwerken keermuur tuin zelfbouw
  • klaus

Lid
    Lid geworden
    23 aug 2009
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    18
    Hallo,

Wij dienen over een lengte van +- 40 meter een keerwand zetten als we wensen dat onze tuin waterpas loopt. De gladde L wanden zijn wel mooi maar ook duur door de mooie afwerking. Het gaat van 40 cm naar +- 90 cm.

Voor ons is dat nu wel niet van tel, want het zit zowiezo niet in ons zicht, maar ook niet bij andere privé buren, enkel naar 2 parkings aan de achterzijde van onze woning.

Zijn er alternatieven die goedkoper zijn?

Steppox blokken, houten palen? (allicht niet hoog genoeg?)

Dat is dus een helling van 1,25cm per lopende meter?

Perfect voor afwatering, waarom heb je dan nog een keermuur nodig?

Kan je perfect met borduurs

Of zie ik iets over het hoofd?

luk

Dag luk, ik merkte in vorige topics al je expertise op :)

Onze grond loopt voornamelijk naar achter toe sterk af, dus daar zitten we op -1 meter tov onze waterkering (niveau van onze tuin/terras die we graag wensen)

Kzie niet in hoe we daar borduren zouden kunnen zetten :-) Die borduren kan je toch maar max 20 of mss 40 cm mee keren als je van die H palen zet en eventueel 2 betonpanelen inschuiven?

Zie foto :

screen%20shot%202011-11-29%20at%2011.46.33.png

mm, met borduurkes gaat dat inderdaad niet snor komen,

dus

ff wat huiswerk geven,

Meet de afstand in het verlengte van de 3zijden van het terras naar de verschillendeperceelsgrenzen , doe dit ook vanuit de woning naar de grenzen.

Deze afstand in belangrijk om te bepalen welk niveau je ga moeten aanhouden.De kortste afstand ( terras naar bovengrens cc 5meter?) is bepalend voor het afschot van de tuin.

Neem hoogte terras = -2cm onder de waterkering ( gelijk kan, maar ik doe dit zelden)

hoogte terras tov hoogte gazon = -2 cm of zoiets.

Dan ga je dus van -4cm naar -x over 5meter?

Met gazon ga je 2 à 3cm afschot zonder problemen kunnen aanhouden

Dus 2.5cm (helling) x 5 meter ( nameten!) = -10cm

+ die 4cm van terras naar waterkering = -14cm

Keermuur bovenzijde zit dus op -14cm

Links GS (grondslag) op -75 +-14 = -60cm hoogte keermuur zonder fundering.

Keermuur uit metselwerk betonblokken 39x14x19 of 39x19x19 of L - betonelementen met zicht hoogte van 60 cm.

Hellingen voor terrassen die gesloten verharding zijn ( tegels, ingewassen) kan je aanhouden op 1 à1´,5 cm per lopende meter

Hellingen voor half- en open verharding ( kassei, grind, klinkers... ) kan rond de 2%, meer kan, maar dan moet je op andere factoren letten.

luk

Bedankt luc, ik zal het eens moeten nakijken.

Zowiezo zit ik dan wel met een licht aflopend gazon, of valt dit in de praktijk echt niet op? Een keerwand van 60 cm buiten ene van 1 meter zal natuurlijk in prijs wel schelen.

Mss moet ik met een niveauverschil in m'n tuin werken, een verschil die te overbruggen valt met bijv panelen & palen waartegen dan een haag (buxus) is gepland om visueel niets te zien.

Kom er dus nog op terug :)

wij hebben een keermuur in azobe hout geplaatst:

- om de 50cm een paal van 6x6cm azobe (1/3 bovengronds,2/3 ondergronds); je kan die gemakkelijk kloppen met een palenstamper (te huur + compressor en een paar boterhammekes smorgens meer)

- dan azobe strips van 2.5cmx 10cm op 3-4m

- vastvijzen met inox vijzen

en dat staat zeer stevig. Niet boven de 80cm gaan of anders in 2 niveaus werken.

achteraf kan je ervoor/erop iets van aanplanting doen zodat het de buren niet te veel stoort.

vrij goedkoop (zelf) te plaatsen.

cimg0254.jpg

en vergeten te zeggen: een bouwvergunning is noodzakelijk!! ik hoorde van verschillende mensen dat ze heel de boel mogen afbreken hebben omdat de buren protest aangeschreven hadden.

Even het topic weer wat leven inblazen. Ondertussen heb ik een plan opgesteld met niveau's en dienen we een keermuur van max +- 80 cm te voorzien. Door wat te spelen met niveau's terrassen en borduren zou ik toch graag het gazon quasi volledig vlak houden.

Prijzen gekregen voor zowel L-profielen als van die holle betonblokken die volgegoten worden, maar beide te duur.

Alternatieven zijn er in de vorm van steenschotten op hardhoutenpalen, alsook het gebruik van 2x40 cm betonpanelen in H gleuven die 80 cm diep in de grond zitten. Beide zijn volgens de leveranciers erg geschikt voor het keren van de 80 cm die we nodig hebben.

Grondwerker zei dat drainage aan de keermuur van 80 cm niet noodzakelijk was, stedenbouw vind van wel. Vergunning is ondertussen aangevraagd (openbaar onderzoek bij buren lopende) maar ze adviseren mij toch dit te doen en vragen zowiezo een doorsnede van keermuur waar ook drainage op te zien is.

Zowiezo zitten we nog met een stukje oprit waar de auto zal draaien ter hoogte van de keermuur die 40 cm is. Zal de druk daar niet hoger zijn door het draaien van de auto? Houden die panelen of steenschotten dat dan nog?

Screen Shot 2012-04-11 at 17.43.09.png

HandyMan;1681196 wrote:
    je kan die gemakkelijk kloppen met een palenstamper (te huur + compressor en een paar boterhammekes smorgens meer)

Die palen heb je dus niet vastgezet met stabilisé of droog beton? Hoe is de toestand nu, alles in orde, geen verzakkingen?

Ik lig nu voor 56 m keermuur met betonpanelen of combinatie steenschotten en palen aan +- 1300 euro materiaal, exclusief droge beton of stabilisé.

Voor hardhouten afsluiting, L-profielen of Steppoc blokken, lig ik minstens aan 4000 euro.

Ik ga dan toch een keermuur bouwen adhv stapelblokken die gewapend zijn en opgevuld worden met beton.

Volgende vraagjes :

- 80 cm grond te keren, kan ik dan fundering van de keermuur daarin rekenen? of dien ik dan nog dieper te graven en 4 rijen van 20 cm hoge stapelblokken op de fundering te plaatsen?

- Van de waterdienst van stad dien ik drainage aan te leggen. Leg ik die volledig aan de voet van de keermuur?

- Fundering zou een 3,4 m3 beton zijn, de blokken zo'n 4 m3. Zelf draaien of laten komen?

- Kan je die stapelblokken vullen zonder pomp, dus met kruiwagens en dan uitscheppen en ingieten?

ps : als ik zo op het net surf zie ik vaak vijvers voorbijkomen die dieper zijn dan die 80 cm en die zijn gewoon gemaakt van gemetste (volle) betonblokken op een vloerplaat. Is dat dan niet overdreven wat wij moeten doen voor die 80 cm grond te keren? Op die grond komt enkel een tuintje, dus geen zware krachten van rijdende auto's... Of is dat een risico, met volle betonblokken metsen?

Thx :-)

klaus;1744325 wrote:
    Ik ga dan toch een keermuur bouwen adhv stapelblokken die gewapend zijn en opgevuld worden met beton.

Volgende vraagjes :

- 80 cm grond te keren, kan ik dan fundering van de keermuur daarin rekenen? of dien ik dan nog dieper te graven en 4 rijen van 20 cm hoge stapelblokken op de fundering te plaatsen?

- Van de waterdienst van stad dien ik drainage aan te leggen. Leg ik die volledig aan de voet van de keermuur?

- Fundering zou een 3,4 m3 beton zijn, de blokken zo'n 4 m3. Zelf draaien of laten komen?

- Kan je die stapelblokken vullen zonder pomp, dus met kruiwagens en dan uitscheppen en ingieten?

ps : als ik zo op het net surf zie ik vaak vijvers voorbijkomen die dieper zijn dan die 80 cm en die zijn gewoon gemaakt van gemetste (volle) betonblokken op een vloerplaat. Is dat dan niet overdreven wat wij moeten doen voor die 80 cm grond te keren? Op die grond komt enkel een tuintje, dus geen zware krachten van rijdende auto's... Of is dat een risico, met volle betonblokken metsen?

Thx :-)

- 80 cm grondkering. Wat is de hoogte van de zichtkant? Wat blijft er bovengronds? 80 cm? Plaats je funderingszool ONDER , dus 80 cm metselwerk + 25/30cm betonfundering.

- drainagebuis, ligt cc op -60cm (bij hoogte 80 cm) en wordt in een keizelbed geplaatst. Drainage is hier van toepassing om de waterdruk (zijdelings ) op te vangen en om te beletten dat de fundering wordt onderspoelt.

- laten komen en pompen zal qua kostprijs hoger liggen maar qua snelheid en werkdruk gemakkelijker zijn. Moeilijk hierover te oordelen

-kan gevuld worden met kruiwagens, maar is een kliederboel naderhand, dus opkuiswerk !

_ kan inderdaad perfect uitgevoerd worden in metselwerk met volle betonblokken. Neem de maat 39/19/19 en zorg voor muurnetten in de langsvoegen.

persoonlijk zou ik het op deze wijze uitvoeren.

Als je dan als betonfundering (magere beton) een zool neemt van 25/30 diep en 50 cm breed. Mets dan je eerste laag betonblokken op 39 cm breed, de volgende 3 lagen op 19, zodat je een van brede basis naar smal gaat. De drainage komt dan op -60.

luk

Bedankt lukanar,

Het zal niet overal 80 cm zijn die zichtbaar blijft vanaf de buren. Gaat ong van 80 naar 40.

Beton ga ik zowiezo niet zelf draaien maar kga zien adhv hoeveel helpers of het pomp of kruiwagen wordt.

De betonblokken metsen zal dan allicht nog wel een goedkopere optie zijn, goed te horen dat dit ook voldoende steun zou geven voor het keren van de grond.

Wat bedoel je juist met muurnetten in de langsvoegen? Vind niet meteen iets terug op het net daarover.

Kvraag me wel af in hoeverre het metsen van zo'n blokken goed gaat gaan met iemand die op zich weinig ervaring heeft in metsen. Daarom zijn die stapelblokken wel een makkelijke oplossing voor de doe het zelver.

Trouwens : mager beton, is dat gelijk aan stabilisé, of is de verhouding cement groter? Heb gelezen dat dit makkelijk verwerkbaar is want is niet nat, verder is afreien ook wel iets die ik zelf zou kunnen doen.

Moet de 1e laag betonstenen dan in de mortel, of mag dat gewoon op de volledig vlak getrokken magere beton rusten?

update : je bedoelt murfor wapening in de horizontale voegen allicht. http://www.gedimatdegroote.be/1/nl/22/bouwmaterialen/murfor.aspx

Schetsen :

keermuur_1.png

keermuur_2.png

Eerste stap (fundering en wachtijzer) is klaar. Nu stenen stapelen en hopelijk zonder mortel voor 1e rij pas te krijgen.

img_5843.jpg

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan