Keermuur terras

• Tags betonblok fundering gevelsteen keermuur
  • Timmy 269

Lid
    Lid geworden
    11 feb 2010
    Waarderingsscore
    13
    Punten
    18
    Ik dacht in eerste instantie het hoogteverschil van 50 cm tussen terras en tuin op te vangen met L-elementen (terras ligt lager) maar omdat ik nog genoeg gevelsteen heb ik liggen ben ik er toch over aan het twijfelen om de keermuur te metsen. Heb de bijbouwen garage ook zelf gemetst dus dat zal ook wel lukken.

Welke breedte van betonblok moet ik achter de gevelsteen metsen?

Komt de gevelsteen direct tegen de betonmuur erachter of moet hier afstand bewaard worden of moet deze aan mekaar gemetst worden of met spouwankers bevestigd worden?

Moet er tussen fundering en steen(gevelsteen en betonblok) roofing gebrand worden?
    Moet er een dpc folie geplaatst worden in de gevelsteen of betonmuur erachter?

Hoe diep moet de fundering onder de nul-lijn?

Ik dacht in eerste instantie het hoogteverschil van 50 cm tussen terras en tuin op te vangen met L-elementen (terras ligt lager) maar omdat ik nog genoeg gevelsteen heb ik liggen ben ik er toch over aan het twijfelen om de keermuur te metsen. Heb de bijbouwen garage ook zelf gemetst dus dat zal ook wel lukken.

Welke breedte van betonblok moet ik achter de gevelsteen metsen?
    module 39x19x14 ( breed)
    Komt de gevelsteen direct tegen de betonmuur erachter of moet hier afstand bewaard worden of moet deze aan mekaar gemetst worden of met spouwankers bevestigd worden?
    met een gevelsteen toch best een spouw laten.
    best ankers voorzien
    Maar veel werk is dat niet : hoogteverschil van 50 cm zijn dus 3 lagen betonblok .
    met daaronder een fundering in mager beton van minimum 30x30 x lengte
    Wel je tredes voorzien
    Moet er tussen fundering en steen(gevelsteen en betonblok) roofing gebrand worden?
    Ja maar je kan hier beter een epdm plaatsen, ga sneller werken.
    Vergeet niet je platte S ook te steken !
    Moet er een dpc folie geplaatst worden in de gevelsteen of betonmuur erachter?
    Nee
    Hoe diep moet de fundering onder de nul-lijn?
    zie boven
    Achter de betonblok plaats je een drainbuis in keizelbed die het hangwater van de hoger gelegen grond kan afvoeren .
    Best behandel je deze grondzijde met een bitumenlaag tegen waterdoordringing.
    In de gevelsteen voorzie je zeker openstaande stootvoegen voor lucht en voor vochtafvoer.
    Vergeet je deksteen niet mee in de berekening te houden van dieptes en passen.

Bedankt lukanar,

Die module 39x19x14 is toch 14cm breed of 19cm? Sorry, sommigen vermelde eerste de breedte en dan de hoogte.

Spowankers heb ik ook nog liggen van den bouw, das ook al goed. Hoeveel cm moet de spouwmuur zijn?

Moeten de spouwankers naar de betongmuur aflopen gaan of aflopen naar de gevelsteenmuur?

Wat is platte S?

Als er geen dpc geplaats wordt in de betonblok en gevelsteen wil het dus zeggen dat de stootvoegen open moeten blijven ter hoogt van de terrasvloer?

Op welke hoogte moet die drainagebuis komen achter de muur, is dit op niveau fundering, of mag dat iets hoger zijn?

Naar deksteen ben ik nog aan het kijken of alternatieven in aluminium, pvc, ….

Hieronder een schets, laat maar weten wat er aangepast moet worden.
    terrasmuur.jpg

Onze terrastegel wordt bluestone light 90x90. zou ik deze ook kunnen gebruiken als afdeksteen door die op de juist breedte te zagen?
    De tuinmuur komt in Nelissen Ferro wv50
    Voorstellen voor afdeksteen?

Is de opbouw zoals ik in mijn schets hierboven getekend heb goed of moet er iets aangepast worden?

Bedankt lukanar,

Die module 39x19x14 is toch 14cm breed of 19cm? Sorry, sommigen vermelde eerste de breedte en dan de hoogte.
    de norm voor stenen is eigenlijk L x B x H (al maakt dat voor volle betonblokken niet veel uit)
    PS : gemakkelijk te onthouden als je denkt aan een vrouw .......BH ;)

Bedankt lukanar,

14 cm breed , was te snel aan het denke
    Spowankers heb ik ook nog liggen van den bouw, das ook al goed. Hoeveel cm moet de spouwmuur zijn?
    4- 5 cm
    Moeten de spouwankers naar de betongmuur aflopen gaan of aflopen naar de gevelsteenmuur?
    Best naar betonmuur
    Wat is platte S?
    Een waterkering die in de gevelsteen muur horizontaal en de lange voeg zit , maar in de spouw schuin oploopt naar de lange voeg in de betonblokken en daar hoger steekt .
    Als er geen dpc geplaats wordt in de betonblok en gevelsteen wil het dus zeggen dat de stootvoegen open moeten blijven ter hoogt van de terrasvloer?
    best
    Op welke hoogte moet die drainagebuis komen achter de muur, is dit op niveau fundering, of mag dat iets hoger zijn?

Naar deksteen ben ik nog aan het kijken of alternatieven in aluminium, pvc, ….

Hieronder een schets, laat maar weten wat er aangepast moet worden.
    Bekijk bijlage 103271
    hoogte drainbuis is de eerste laag betonblok , mag wat hoger liggen, mag wat lager liggen.
    Er zijn hier doorsnedes van te vinden op t forum

Afdeksteen... alles kan dienen als afdeksteen als er maar afwatering zit op die deksteen/plaat
    Wij hebben al cortenstaal gebruikt, bangelijk en zeker omdat dit doorliep in de afdeksteen voor een zwemvijver
    Maar ook al hout omdat 45 cm boven de laagste grondslag , dit juist de zithoogte is . Wel tropisch hardhout
    En ..
    Maar dan zijn we aan t ontwerpen en das al iets anders dan ff vragen , hoe mets ik een keermuur.

Oke dus toch een waterkerende dpc folie in de gevelsteen die naar de betonblokken erachter gaat zoals bij een woning. Niet zoals op de schets dan.

Als tussen de fundering en betonblokken epdm/roofing zit, hebben de betonblokken dan nog genoeg stevigheid om de massa aarde tegen te houden want deze betonblokken is dan toch niet gemetst op funderingstrook en kunnen op de dpc folie misschien naar voor geduwd worden?
    Of ik moet alleen het strookje waar de gevelsteen op komt voorzien van epdm/roofing en de betonblok op de rechtstreeks op de fundering metsen zonder iets tussen?

Is roofing genoeg betonblok en grond of dient er ook nog noppenfolie geplaatst te worden?

In hoeverre wil ge vochtdoorslag en of mossen en of varentjes op die muur hebben ?

Wij zetten keerwanden in beton waar geen milliter water doorkomt en mos geen kans heeft
    wij zetten keermuren zo dat we tussen de stenen , klavertjes, muur, mos, varens en orchid en steenbrekers planten.

Wil je een glad afgestreken afgeborstelde tuin of een tuin met kleur of leven in.

Liefst geen vochtdoorslag van de tuin uit, daarom die roofing maar ik weet niet of de noppenfolie dan ook nog ertegen moet geplaatst worden?

Op de hogerop gelegen tuin komt, aan beide zeiden van de trap, eerst een stukje met beplanting, boomschors en dan pas het gazongras.

Draineerbuis van kokos van 50mm voldoende?

Door medische omstandigheden ben ik er nog niet aan toegekomen om de muur beginnen te mesten maar nu dat alles terug oké is kan ik starten.
    Toch nog een vraagje, op de foto zie je metselwerk van een binnenhoek, is dit de correct manier van metselen (steenverband)?
    De DPC folie komt in de voeg (gevelsteen) die het eerst boven de grond uitkomt, maar hoe wordt dit gedaan in de korte muurtjes waar de trap komt?

IMG-20241106-WA0003.jpg

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan