• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kattestaarten verdelgen

Lid geworden
27 nov 2006
Berichten
81
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemand ervaring met het verwijderen van kattestaarten (amaranthus)?

Een tuinman zei mij om hormonen te gebruiken. (meer info nodig)

Thx :eek:
 

d_s

Lid
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
134
Waarderingsscore
0
Punten
16
SvenVD wrote:
'k Heb de indruk dat de benaming 'kattetaart' voor verschillende soorten onkruid gebruikt wordt. Bij ons wordt daar heermoes mee bedoeld...



Is niet kapot te krijgen met producten, uittrekken en blijven uittrekken. Zodat de plant geen zuurstof meer krijgt.



Jawel :wink:
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
hoow wrote:
int dialecht zeggen wij ook kattenstaart tegen heermoes.

maar kattenstaart is idd de officiële naam van een heel ander plantje.



Vandaar dan de verwarring...
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
kattenstaart:
kattenstaart.jpg


Is een inheemse oeverplant die de meeste mensen wel in hun tuin willen omdat het zo mooi bloeit. Er zijn dan ook veel kweekvormen en kruisingen die als sierplant gebruikt worden.





heermoes:
heermoes_1.jpg


is een hardnekkig kruid uit de paardestaart familie (ook wel eens akkerpaardestaart genoemd)
 
Lid geworden
17 apr 2007
Berichten
72
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de verhelderende uitleg, maar is mijn geplande remedie : uitkappen en kalk strooien een oplossing om het goedje wat onder controle te houden tot we deze grond aanleggen in gazon ?



Of zijn er betere remedies ?
 
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
331
Waarderingsscore
0
Punten
0
nesten wrote:
Bedankt voor de verhelderende uitleg, maar is mijn geplande remedie : uitkappen en kalk strooien een oplossing om het goedje wat onder controle te houden tot we deze grond aanleggen in gazon ?



Of zijn er betere remedies ?



Boeren gebruiken DAMEX voor op het land.

Heb zo eens een aantal liter gehad en het helpt heel goed.

Enig probleem, eraan geraken...
 
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het bestrijden van kattestaarten (allee, ik bedoel dus heermoes eigenlijk) kan wel met chemische middelen normaal gezien maar het klopt dat deze na verloop van tijd wel zullen terugkomen als je verder niets doet.



Eerste methode, uitgraven met wortel en al, zeer tijdrovende bezigheid en in de praktijk zelden te doen. Vooral als het gaat om een groot stuk grond. Verder is het ook niet altijd mogelijk om die helemaal uit te graven (zoals reeds gezegd kunnen die wortels zeer diep zitten, bovendien gaan die zich als een tak verder zetten en kunnen dus meerdere planten (boven de grond) dezelfde wortel hebben.

Een betere methode is dan gewoon weg hakken. De wortel blijft dan intact in de grond en na een tijdje zullen er dan gewoon nieuwe plantjes opschieten. Het is dus zaak om te blijven hakken, liefst nog voor de nieuwe staarten boven de grond uitkomen ze reeds stuk hakken. Op die manier kan de plant niet meer aan fotosynthese doen en gaat de wortel zichzelf compleet uitputten zodat die nadien afsterft.

Dit is een tijdrovende klus en vergt moeite én doorzettingsvermogen maar het is goedkoop. (en het andere onkruid heeft ook geen kans)

Dit is eigenlijk ook een reden waarom die staarten "uitsterven" in regelmatig gemaaid gazon.



Dat uitputten van de wortel is eigenlijk hetzelfde principe als wat de chemische bestrijdingsmiddelen tegen 2 zaadlobbigen (niet-grassen) gebuiken. Dit zijn eigenlijk groeihormonen en putten op die manier de wortel uit. Dit werkt voor 2 zaadlobbigen maar niet voor 1 zaadlobbigen waardoor deze perfect geschikt zijn om te gebruiken op het gazon.



Bofix zou kunnen helpen tegen heermoes.





PS : wat ik las dat je dat niet op de mesthoop mag gooien klopt niet. Die plant wordt gewoon mee gecomposteerd. Waar je wél moet mee opletten is "onkruid" dat reeds zaaddragend is, in een optimale composthoop kan dit wel omdat de temperaturen daar hooggenoeg zijn om het zaad te doden maar in onze "amateur-composthopen" bereiken we die temperaturen misschien niet of niet lang genoeg dus dat kan je best niet zelf composteren. Als die industriëel gecomposteerd worden is er in principe geen probleem. Dit geldt trouwens voor alle (on)kruiden in't zaad. ( www.vlaco.be )
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
heermoes zou ook meer van ongeroerde grond (vb de strook onder de sparren waar je niet veel aankomt) dan van geroerde grond ( het bloemperk waar je regelmatig wat harkt en rommelt) houden
 
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
heermoes zou ook meer van ongeroerde grond (vb de strook onder de sparren waar je niet veel aankomt) dan van geroerde grond ( het bloemperk waar je regelmatig wat harkt en rommelt) houden

Zou kunnen, nu moet ik zeggen dat het bij ons ook wel wat voorkomt aan de kant van onze grond. Achter betonnengrond platen. Af en toe ga ik daar eens met de schoffel of 3-tand door en bij ons blijft dat eigenlijk goed weg. Bij de buur onder zijn haag (waar nooit iets gebeurd van onderhoud) is het wel erger maar niet zo erg als wat ik hier al gelezen heb. Bij sommigen is dat blijkbaar echt een plaag!



We zijn nu trouwens begonnen met achter die betonplaten en tussen de draad van de buur, houtsnippers te strooien. Een dikke laag, ze zijn gratis af te halen op't containerpark. Ik zal zien of dat iets helpt.
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kleine wrote:
We zijn nu trouwens begonnen met achter die betonplaten en tussen de draad van de buur, houtsnippers te strooien.Een dikke laag, ze zijn gratis af te halen op't containerpark. Ik zal zien of dat iets helpt.



Wat voor vuiligheid denk je dat daar tussen zit?



Dat is gewoon het afval wat men naar het containerpark brengt dat ze bewerken.

Ik heb vorig jaar ook van dat spul gebruikt, op een jaar is dat zo goed als weg.

Best is om echt schors te gebruiken voor dat werk, kost wel iets, maar je hebt er wat aan.
 

Hert

Lid
Lid geworden
9 nov 2008
Berichten
386
Waarderingsscore
1
Punten
18
thieu'ke wrote:
Kleine wrote:
We zijn nu trouwens begonnen met achter die betonplaten en tussen de draad van de buur, houtsnippers te strooien.Een dikke laag, ze zijn gratis af te halen op't containerpark. Ik zal zien of dat iets helpt.



Wat voor vuiligheid denk je dat daar tussen zit?



Dat is gewoon het afval wat men naar het containerpark brengt dat ze bewerken.

Toevallig gisteren nog over gelezen.

Zitten vaak ook zaden van vanalles en nog wat tussen.

Als er veel verhakseld hout van bepaalde soorten tussenzit kan het je grond ernstig verzuren (vooral gevaarlijk op natuurlijk zure gronden zoals kempische zandgrond).

Er kunnen ook doorns van bv Meidoorn tussenzitten wat soms ook wel een onaangename verrassing kan opleveren.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Normaal gezien kan je dat enkel meekrijgen van het containerpark voor composteer doeleinden. Ze moeten je er normal op wijzen dat je dit niet mag gebruiken om uit te strooien over je bloemenperk.
 
Lid geworden
25 aug 2008
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb het kunnen oplossen door kippen te houden. Waar het vroeger vol stond met paardestaarten, staat er nu niets meer van onkruid!
 
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Marburg wrote:
Normaal gezien kan je dat enkel meekrijgen van het containerpark voor composteer doeleinden. Ze moeten je er normal op wijzen dat je dit niet mag gebruiken om uit te strooien over je bloemenperk.

Huh?

Dit is gewoon verhakseld snoeihout. Dat daar af en toe al eens iets tussen zit wat er niet in thuishoort dat weet je op voorhand.

http://www.ecowerf.be/nl/getpage.asp?i=36
 
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
thieu'ke wrote:
Kleine wrote:
We zijn nu trouwens begonnen met achter die betonplaten en tussen de draad van de buur, houtsnippers te strooien.Een dikke laag, ze zijn gratis af te halen op't containerpark. Ik zal zien of dat iets helpt.



Wat voor vuiligheid denk je dat daar tussen zit?



Dat is gewoon het afval wat men naar het containerpark brengt dat ze bewerken.

Ik heb vorig jaar ook van dat spul gebruikt, op een jaar is dat zo goed als weg.

Best is om echt schors te gebruiken voor dat werk, kost wel iets, maar je hebt er wat aan.

Dat is normaal dat dat na een jaar, of na 2 jaar, afhandelijk hoe dik je ze gestrooid hebt, weg is. Hout composteert nu eenmaal.
 
Lid geworden
1 aug 2016
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik hoorde op de radio dat het zal van kattestaarten gebruikt word om onkruid te verdelgen
 
Lid geworden
5 aug 2016
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik schreef er vorig jaar beroepsmatig nog over. 

Heermoes (Equisetum Arvense) is een hardnekkig onkruid dat in de volksmond ook wel kattestaart, paardestaart, vossenstaart, akkerpest en koevergif wordt genoemd.

De herkenbare plant blijkt resistent tegen de meeste chemische bestrijdingsmiddelen en het handmatig verwijderen blijkt een frustrerende zaak. De wortels van Heermoes zitten namelijk diep onder de grond en wanneer men scheuten probeert te trekken, breekt de wortel steeds weer af. In geen tijd groeit het onkruid dus terug.

Is Heermoes bestrijden dan onbegonnen werk? Helemaal niet!

Heermoes groeit namelijk het liefst op grond met een tekort aan mineralen, maar deze mineralen kan je zelf eenvoudig aanvullen door er lavazand (fractie 0/3) over te strooien. Lava is namelijk een heel goede bodemverbeteraar. De heermoes zal na verloop van tijd verdwijnen en de bodemtekorten worden ineens ook aangevuld.

Twee vliegen in één klap!

Het is geen wondermiddel, maar het werkt wel degelijk. Hopelijk ben je hiermee verder geholpen.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Had ik dat 7 jaar geleden geweten :)

Nuja, we hebben het ook overwonnen, door systematisch het zonlicht af te pakken, jaar na jaar (plukken, andere bodembedekker, ...). Duurt alleen f* lang :)
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
 

op de blog natuurlijke moestuin heb ik dat ook al gelezen.
maar heb je ook echt zelf een stuk gezien dat vol stond.
en dat na twee jaar vrij was ?

want vroeger moest je kalk strooien tegen het mos.

ik heb verschillende soorten gras gezaaid.
en gezien dat daar heel veel verschil in is.

zou het bv. niet kunnen dat veel handelaars gras verkopen dat kalk minnend is.
zo dat het gras dan mooi lijkt als het een dosis kalk krijgt.
maar wegkwijnt en verslagen word door mos als het geen kalk krijgt ? 
het zou natuurlijk mooi zijn als je een groot probleem zo simpel weg krijgt.
maar dichtgeslagen bodem en uitputting weg met een beetje lava strooien klinkt wel heel simpel.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan