• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kast voor Loxone installatie

ToonVA

Lid
Lid geworden
7 mrt 2017
Waarderingsscore
12
Punten
18
Hoi,

Ik ben op zoek naar een kast om mijn Loxone materiaal in onder te brengen.
Door de onhandige afmetingen van de molues, 9 posties en 2 posities komen het meest voor, is een normale kast niet echt handig.
Omdat je te veel plaats verliest die je niet kan opvullen.
Op andere fora kwam ik een kast tegen van Hager die ik wel interessant vond omdat deze breder is dan de gewone kasten.
Deze is per rail 36 modules wat neer komt op bv. de miniserver en 3 extenties, extentie, relay of dimmer.
Ook moeten hier al de UTP kabels op binnenkomen van de drukknoppen op rijgklemmen.
Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat als ik deze kast kies de afdekplaten intern niet kan gebruiken, aangezien deze dan in de weg zitten om weer de hele breedte van de rail te gebruiken met extenties.

Ik veronderstel dat ik deze verplicht moet laten zitten voor de keuring en niet zomaar achterwegen mag laten?
Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Heeft iemand een kast met afmetingen die ook ideaal zijn voor een Loxone configuratie?
Bedankt,

Ikzelf heb mijn verdeelkast laten bekabelen bij firma die Loxone verkoopt en deze werkt met de kasten van Eaton. Heb er zelf één met 144 modules(6x24) maar je hebt ook modelen van 210 modules (6x35)

http://www.zelektro.be/eaton-metalen-verdeelkast-6-rijen-210-modules.html

Hierin zitten bij mij een Loxone miniserver, 2 extensies en en relais extensie + voeding op 2 rijen. Bovenste rij volledig wago rijg en etageklemmen. en onderste 3 rijen de zekeringen.  Kast is ook 25 cm diep met mogelijkheid om achterliggend nog een extra dinrail te plaatsen dus in principe ruimte genoeg.

Kan je hier een foto van online zetten (als het niet te veel is gevraagd) met en zonder plastieken beschermkap.

Hierbij foto van de kast en één zonder de afdekplaten.Zijn wel van metaal in dit geval...

Bijlagen

• 557c4f8d-2ae0-46f2-bb0b-b2bd200d8897.jpeg
    557c4f8d-2ae0-46f2-bb0b-b2bd200d8897.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 127
  • 605e1899-d568-4d8f-afc8-e62262ffde4a.jpeg
    605e1899-d568-4d8f-afc8-e62262ffde4a.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 132
Ik heb ondertussen nog verder gezocht en vond nog een interessante website van een Duitse integrator die zerken met Hager. Deze kasten zijn zo opgedeeld dat je een kort en lange rail hebt waarop 3 loxone extenties naast elkaar geplaatst kunnen worden en dan heb kan je bv. op de korte je voedingen plaatsen.

Foto1, Foto2Foto3, Foto4, Foto5

Ik heb reeds geprobeerd contact met hen op te nemen maar ze willen enkel helpen als er €€€ worden overgemaakt. 375€ voor een designtekening en materiaallijst lijkt me toch vrij veel.

Op de belgische website heb ik dit niet teruggevonden en het lijk ook een ander gamma als je de Duitse variant opend.

Nu was de vraag of iemand hier ervaring mee heeft? Ik vind het vooral interessant dat je een kast hebt van 27 modules per rij (ongeveer 3x 9 modules van de loxone extenties) die je mooi kan wegstoppen achter de plastieken plaat en daarnaast nog een gewone rij van 12 modules hebt. Dit is in mijn ogen het optimaal gebruiken van de ruimte met de vervelende afmetingen van Loxone.

Ondertussen heb ik ook gezien dat Legrand en EATON ook kasten heeft van 36Modules per rij zodat er vier naast elkaar kunnen maar ik zou toch willen achterhalen hoe dat van Hager in elkaar zit.

Dit zou voor mij beter uitkomen omdat alleen al de kast 2 deuren heeft en de ruimte waar ze bij mij moet komen nogal smal is. Door de 2 deuren kan alles open en dit kan niet met een gewone kast (deur is te breed voor de ruimte).

Er zijn ook goedkopere alternatieven, kijk maar eens naar Eldon (www.eldon.nl). Ik heb daar zelf kasten van en ik ben daar best tevreden van. Een goedkoper alternatief voor de rittal-, hager-, legrand-kasten.

Willemke zei:
Hierbij foto van de kast en één zonder de afdekplaten.Zijn wel van metaal in dit geval...

Zeer mooie kast. Heb een PM gestuurd want ik ben ook op zoek om mijn kast te laten voorkabelen.

Op de belgische website heb ik dit niet teruggevonden en het lijk ook een ander gamma als je de Duitse variant opend.

Hager univers, super degelijke kasten, wel duur.

Heb er vroeger veel mee gewerkt maar nu plaats ik meer de vega D. Hierin komt het niet perfect uit voor Loxone modules. 

Hoi ToonVA,

Uiteindelijk een kast gekozen? (En aan welke prijs?)

Persoonlijk ben ik naar exact hetzelfde aan het kijken dus uw feedback/bevindingen zijn welkom.

Ik denk aan de Legrand Wandkast XL³ 160.

Bestaat in meerde versies maar de 7 rijen * 36 modules per rij komt online toch ook al snel aan een kleine 500EUR (excl. deur...).

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan