• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kast verven primer hecht niet

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Beste,

Ik heb een witte laminaat (?) Kasten. We kregen als tip het te verven met levis universele primer en dan pas met lak van de verkoper.

Na opschuren en ontvetten blijk dat de primer niet hecht. Ik kan het heel makkelijk afkrabben met mijn nagels met weinig druk. Hoe komt dit? Is wel vervelend want ik heb hele kast geverfd.

Groeten
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Wat heb je gebruikt om te ontvetten?
Hoe lang heb je gewacht tussen het schilderen met je primer en het krassen met je nagel?
Je hebt een universele primer gebruikt die zowel binnen als buiten kan gebruikt worden.
Dan gaat er bij mij al alarmbellen af.
Een primer die voor alles dient en zowel buiten als binnen met uitzondering van geen metaal buiten...... :unsure:.


Wat je nodig hebt is een hechtingsprimer en deze moet zich "etsen" op je gladde en niet doorlaatbare ondergrond.
Deze drogen max in 6H en ik verkies nog altijd om een nacht tussen te laten.

Hopelijk heb je ontvet met een product zoals MC of dan toch tenminste met wasbenzine.
Liefst heb ik dat je wast met een schuurspons en MC en dan naspoelt en afdroogt om dan met een vod en wasbenzine nog eens te ontvetten.

Voor nu vrees ik dat ik een nachtje zou wachten en dan nog eens kijken of de hechting beter is.
Zo niet alles schuren tot het weer weg is.
voorbereiding --- zie hierboven
1 laag Primer universal extrme hydro van Classidur
nachtje laten drogen
afwerken met een PU lak in 2 lagen
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Wat heb je gebruikt om te ontvetten?
Hoe lang heb je gewacht tussen het schilderen met je primer en het krassen met je nagel?
Je hebt een universele primer gebruikt die zowel binnen als buiten kan gebruikt worden.
Dan gaat er bij mij al alarmbellen af.
Een primer die voor alles dient en zowel buiten als binnen met uitzondering van geen metaal buiten...... :unsure:.


Wat je nodig hebt is een hechtingsprimer en deze moet zich "etsen" op je gladde en niet doorlaatbare ondergrond.
Deze drogen max in 6H en ik verkies nog altijd om een n
Acetone voor ontvetten. En krassen na 12 uur. Ze hebben juist dat primer aangeraden. Kast goed geverfd mooi resultaat maar blijft niet.. ik zie zelfs op internet die primer als tip voor laminaat melanine kasten. En wat verkiest u. Uw zin is niet af.
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Wat heb je gebruikt om te ontvetten?
Hoe lang heb je gewacht tussen het schilderen met je primer en het krassen met je nagel?
Je hebt een universele primer gebruikt die zowel binnen als buiten kan gebruikt worden.
Dan gaat er bij mij al alarmbellen af.
Een primer die voor alles dient en zowel buiten als binnen met uitzondering van geen metaal buiten...... :unsure:.


Wat je nodig hebt is een hechtingsprimer en deze moet zich "etsen" op je gladde en niet doorlaatbare ondergrond.
Deze drogen max in 6H en ik verkies nog altijd om een nacht tussen te laten.

Hopelijk heb je ontvet met een product zoals MC of dan toch tenminste met wasbenzine.
Liefst heb ik dat je wast met een schuurspons en MC en dan naspoelt en afdroogt om dan met een vod en wasbenzine nog eens te ontvetten.

Voor nu vrees ik dat ik een nachtje zou wachten en dan nog eens kijken of de hechting beter is.
Zo niet alles schuren tot het weer weg is.
voorbereiding --- zie hierboven
1 laag Primer universal extrme hydro van Classidur
nachtje laten drogen
afwerken met een PU lak in 2 lagen
Volgens mij hebben ze dus verkeerde primer verkocht. Levis zou ook lakprimer voor gladde ondergronden zoals melanine hebben.. nou heel fijn is dat..
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Uw voorbereiding is niet helemaal juist.
Door die kast te gebruiken zijn er vetten aanwezig en deze moest je eerst weg wassen met een reinigingsproduct, bv. Formule MC zoals collega Deco1966 aangeeft en die je terugvindt bij uw lokale Colora winkel.
Andere reinigingsproducten zijn ook geschikt bv. ammoniak, St Marc, solarine, enz...
Dit doe je eerst omdat je nadien de laminaat gaat schuren/ mat maken.
Dat laminaat moet bekrast worden ofwel door schuurpapier P180 - P220 ofwel door tijdens het afwassen te werken met een scotch-brite en het reinigingsproduct.
Dan alles goed naspoelen, afdrogen en in feite wacht je tot morgen om de grondlaag aan te brengen.

De Levis Expert Universele Primer die u heeft is geschikt, dat is een hechtingsprimer.
Door Deco1966 en mijzelf reeds vele malen geschreven, bij dergelijke toepassingen moet men de tijd geven aan de primer om zijn te hechten.
In uw starterstopic schreef u schuren en verder heb je enkel de kast afgekuist met acetone en verder geen info welk schuurwerk u juist gedaan heeft.

Door te schuren worden er microkrassen gemaakt in de laminaat en het is daar dat de verf nog niet voldoende gehecht is met uw krassen na uw 6 uren. Mijn advies daarover is steeds, effectief 24 of meer uren laten drogen, het is beter de primer ne dag meer zijn ding te laten doen dan er te snel op te springen.
De bovenlaag van de verf voelt droog aan en vele laten zich daaraan misleiden.

Misschien hier even meegeven welke andere type verf u gaat gebruiken voor de verder afwerking.
De hechtingsprimer van collega Deco1966 is van het merk Classidur.
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Schuren zoals je beschreven heb ik gedaan.
De kasten waren heel wat doffer geworden. Enige is het niet ontvetten met ammoniak maar acetone.
Ik heb alles schoon ontstoft, ontvet en gedroogd. Dus enige reden dat het niet pakt is het niet ontvetten met ammoniak of MC?
Lijkt mij vreemd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
We gaan opnieuw beginnen vanaf het begin.
U geeft ons de chronologische stappen die u gedaan hebt, u geeft ons de gebruikte producten.
Wat is de toestand vandaag met de primer en als je erover krast met de nagel en van welke vinger.

Het is niet vreemd! Indien u een vetvlek bent vergeten te reinigen en/of er langs geweest bent met de acetone.
Dan kan het dat jij met het schuren dan wel die vetvlek hebt geraakt waardoor u het vet in de laminaat hebt geschuurd.
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
We gaan opnieuw beginnen vanaf het begin.
U geeft ons de chronologische stappen die u gedaan hebt, u geeft ons de gebruikte producten.
Wat is de toestand vandaag met de primer en als je erover krast met de nagel en van welke vinger.

Het is niet vreemd! Indien u een vetvlek bent vergeten te reinigen en/of er langs geweest bent met de acetone.
Dan kan het dat jij met het schuren dan wel die vetvlek hebt geraakt waardoor u het vet in de laminaat hebt geschuurd.
Eerst geschuurd met 80 heel lichtjes. Dan intensiever met 180 korrel. Dan ontstoft. Dan ontvet met acetone en afgedroogd met een droge doek. Het voelde doffer dan eerst aan. Dan primer er op. Primer meer dan 12 uur gedrogen en het komt er toch nog van af wanneer ik het lichtjes krab.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Wat gebeurd er als je erop schuurt met een P180?
Als je het eraf schuurt, zal het nooit meer hechten.
Doen een vlak met Primer non-ferro van trimetal https://www.trimetal.be/nl-be/steloxine-primer-non-ferro
Laat een nacht drogen.
Opletten is een synthetische verf en je borstel uitspoelen met thinner en niet white-spirit of water. Je lakrol is meestal maar 1 keer bruikbaar.
Schuur dan lichtjes met een versleten P180 zodat je de verf matteerd en ontstof met een vod en wasbenzine.
Werk nu af met je watergedragen PU lak in 2 lagen of je kan ook synthetisch gaan afwerken.
Maar ik zei watergedragen omdat ik dacht te lezen dat je de eindlagen ook al gekocht had.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan