• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kasseien oprit, welke opbouw voorzien

querex

Lid
Lid geworden
19 apr 2017
Waarderingsscore
3
Punten
18
Voor onze nieuwbouw moeten we nog een oprit aanleggen.
Momenteel is deze nog volledig in zavel.
Toekomstig zouden we graag een oprit in kasseien voorzien met porfier kasseien (of misschien wel kandla grey platines)

Graag wou ik alvast (een deel) steenslag voorzien, zodat de ondergrond al hard is (geen modder), waardoor ik al gebruik kan maken van de garage.

Welke opbouw hoogtes raden jullie aan voor een kasseien oprit?
+/- 14 hoogte porfier kassei?
5 cm stabilisee
25 cm gebroken betonpuin
Worteldoek?
Zavel (huidige ondergrond), al 2 jaar aangevuld, goed aangereden en meermaals onderwater gestaan (zware regen)

Kan ik best een worteldoek voorzien tussen de zavel en het gebroken betonpuin? Dit om te voorkomen dat het zand door de jaren toch in het betonpuin trekt (grondwater / regen / druk / ...)

Is het een goed idee om nu alvast 15cm a 20cm gebroken betonpuin te voorzien, om alvast de oprit te kunnen gebruiken?
Zo kan ik later nog betonpuin aanvullen, om tot de exacte / gewenste hoogte te werken, vlak voor we de oprit aanleggen / laten aanleggen.

Alle input / tips zijn welkom!
Bedankt.

Voor onze nieuwbouw moeten we nog een oprit aanleggen.
Momenteel is deze nog volledig in zavel.
Toekomstig zouden we graag een oprit in kasseien voorzien met porfier kasseien (of misschien wel kandla grey platines)
Wel 2 verschillende funderingsopbouw.

Graag wou ik alvast (een deel) steenslag voorzien, zodat de ondergrond al hard is (geen modder), waardoor ik al gebruik kan maken van de garage.
Gebruik betonpuin , is beter dan steenslag.

Welke opbouw hoogtes raden jullie aan voor een kasseien oprit?
+/- 14 hoogte porfier kassei?
5 cm stabilisee
25 cm gebroken betonpuin
Worteldoek?
Zavel (huidige ondergrond), al 2 jaar aangevuld, goed aangereden en meermaals onderwater gestaan (zware regen)
Kassei kan je best NIET/NOOIT in de stabilisé slagen. Doordat kassei wat moeten klikken bij het overrijden om de beweging op te vangen heb je met stabilisé kans dat de kassei daardoor naar boven komt.

Kassei wordt geslagen in ' den zand ' of in breekzand.
Laagdikte MOET minstens 15-20 cm zijn want je stapelt je kassei NIET OP het breekzand maar IN het breekzand.

Worteldoek tussen zavel en puin of tussen puin en breekzand ?
Waarom daar?
In een bedding van 40/50 cm zie ik niet dat onkruiden kunnen opschieten uit de bodem en al zeker niet uit een zavelondergrond.
Bovenliggende onkruiden aangebracht door mens dier en wind gaan wel kiemen in de voegen, dus die zogezegde worteldoek helemaal onderaan gaat dit niet tegenhouden ( gebruik het geschikte voegsel OF wat belangrijker is zorg voor een efficiente verharding die nuttig en frequent gebruikt wordt)

Als de worteldoek daarentegen dient voor wat het eigenlijk ontwikkelt is ; namelijk drukverdeling dan ... zou ik eerder je opbouw van fundering gaan nakijken.
Simpel weg een funderingsopbouw op een rotsbodem ergens in de ardennen zal anders zijn dan een op de moerassen aan de polders.
Kan ik best een worteldoek voorzien tussen de zavel en het gebroken betonpuin? Dit om te voorkomen dat het zand door de jaren toch in het betonpuin trekt (grondwater / regen / druk / ...)
Als er zand kan doordringen in je puin is je puin en breekzand niet aangedrild.
Is het een goed idee om nu alvast 15cm a 20cm gebroken betonpuin te voorzien, om alvast de oprit te kunnen gebruiken?
Ja dit kan.
Houdt wel rekening met de totale opbouw van de fundering.
In de praktijk wordt meestal toch deze funderingslaag opnieuw aangepakt aangepakt
Zo kan ik later nog betonpuin aanvullen, om tot de exacte / gewenste hoogte te werken, vlak voor we de oprit aanleggen / laten aanleggen.

Alle input / tips zijn welkom!
Bedankt.

Ivm dat betonpuin zou ik geen 0-fractie nemen, kwestie van het water er te kunnen in doordringen.

Als je een 4-20 of 8-31 of dergelijke neemt dan blijven er kleine openingen waar dat oppervlaktewater door kan.
Met een nulfractie wordt dat na aantrillen een vrij vaste massa die het water tegenhoudt.

En indien dan geen nulfractie en er komt los materiaal boven zou ik toch een geotextiel voorzien zodat dat los materiaal niet in de openingetjes van het betonpuin raakt.

Zelf heb ik tussen de originele ondergrond en het betonpuin een geotextiel gestoken (van een wat hogere treksterkte), maar dat was enerzijds omdat de tuin naast de oprit wat lager lag (na deels aanvullen met betonpuin de zijkant van dat geotextiel omgeslagen tot in het puin en dan verder aangevuld).
Anderzijds was dat opdat het betonpuin niet zou gaan 'wegzwemmen' in de nogal hydraulische kleemgrond hier.

Laatst bewerkt:
Wat betreft betonpuin nu al leggen, om er later een oprit op te leggen: zorg dat die voldoende diep en voldoende dik ligt. Hier bij ons dezelfde aanpak genomen, en de aannemers uitten toch hun twijfels om verder te werken op werk "van een ander", waarvoor ze uiteraard geen garantie kunnen bieden. Zorg dus dat je heel goed weet wàt er ligt en hoe dik en dat dat correct is voor je latere afwerking.

Toevallig iemand ervaring/advies?
- Hoeveel centimeter ik met gebroken betonpuin best onder de afgewerkte straat laag blijf als we met porfier kasseien gaan werken, 20cm voldoende (bovenkant betonpuin - afgewerkte straat laag)?
- Is het een probleem om zeker diep genoeg te beginnen en meer gebroken betonpuin te gebruiken om uiteindelijk op de juiste hoogte te komen? Meer = stabieler, of klopt dit niet?

Toevallig iemand ervaring/advies?
- Hoeveel centimeter ik met gebroken betonpuin best onder de afgewerkte straat laag blijf als we met porfier kasseien gaan werken, 20cm voldoende (bovenkant betonpuin - afgewerkte straat laag)?
Tot je boerekassei binnen krijgt die 18 dik is.
Je kan beter iets te diep zitten dan te hoog.
Kijk welke kassei je hebt en handel daarnaar.
- Is het een probleem om zeker diep genoeg te beginnen en meer gebroken betonpuin te gebruiken om uiteindelijk op de juiste hoogte te komen? Meer = stabieler, of klopt dit niet?
Moment,
een laag gebroken betonpuin dient enkel en alleen :
- als de ondergrond omgewoeld is
- als er een te hoog hoogteverschil moet overwonnen worden
- als er een slechte regeninfiltratie is ( bv op klei of leem) gronden
anders kan je rechtstreeks de kassei slaan in je zandbed ZONDER dat er een gebroken betonlaag moet gestoken worden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan