• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kasseien oprit opvoegen na verwijderen onkruid? Wat gebruiken?

Lid geworden
30 okt 2016
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Iedereen,
Een aantal jaar terug kocht ik een huis met een grote oprit gemaakt van kasseien. Nu schiet er aan alle kanten gras en onkruid tussen de kasseien en wil ik dit graag proper maken zodat dit er als nieuw uitziet.
de voeg bestaat momenteel uit zand/aarde en ik heb geen idee wat de ondergrond is waarin de kasseien geplaatst zijn. Deze voeg zou ik dus willen uitspuiten met een hogedrukreiniger, maar wat erna? Waarmee kan ik dit best opvullen zodat er zo weinig mogelijk onkruid en gras doorgroeit?
Iemand raad?
Alvast bedankt!
 
Oppassen met die HD reiniger , je zal zomaar te hard spuiten en je stenen worden nog sneller vuil en ook meer kans op groenvorming.
Wat je vraag betreft : in kijk uit naar het antwoord van @ lukanar 😎
 
Oppassen met die HD reiniger , je zal zomaar te hard spuiten en je stenen worden nog sneller vuil en ook meer kans op groenvorming.
Wat je vraag betreft : in kijk uit naar het antwoord van @ lukanar 😎

Bedankt voor je reactie! Enig probleem is dat de vorige eigenaar dit dus voor wij het kochten reeds gedaan heeft en dus opgevuld heeft met zand en aarde. De stenen zien er wel mooi uit na 4 jaar, geen groen op, alleen schiet het onkruid en gras er nu wel langs alle kanten uit… Vandaar dat ik het nu opnieuw wil doen op een goede en duurzame manier 🙂
 
Dat probleem van de hoge drukreiniger speelt op kasseien niet, die toplaag is harder als bij betonstraatstenen, daar zal je in tegenstelling tot kassei de toplaag beschadigen waardoor er zich in de poriën nog makkelijker vuil kan nestelen.

Voor de voegen is het ofwel inwassen (als de volledige opbouw het toelaat) en anders er mee leren leven, wat groen tussen de voegen dat is ook de charme van kasseien...
 
Dat probleem van de hoge drukreiniger speelt op kasseien niet, die toplaag is harder als bij betonstraatstenen, daar zal je in tegenstelling tot kassei de toplaag beschadigen waardoor er zich in de poriën nog makkelijker vuil kan nestelen.

Voor de voegen is het ofwel inwassen (als de volledige opbouw het toelaat) en anders er mee leren leven, wat groen tussen de voegen dat is ook de charme van kasseien...
Sorry, ik ben echt een leek hierin, wat bedoel je met inwassen 😅
 
foto zou veel verduidelijken.
Kassei is inderdaad hard maar ze zeggen tegen zandsteen ( kandla ) nu ook al kassei.

Inwassen is cement 1 deel mengen met 2 delen wit zand, veel water en in trekken met aftrekker.... maar als je fundering zavel of breekzand of zand is , dan kun je geen sterke voeg gebruiken.
Misschien dat je dan beter polymeerzand gebruikt.. kostelijke affaire
 
Bij deze een foto ter verduidelijking 🙂
Misschien om te vervolledigen: oprit 2 weken geleden met de brander aangepakt om alle onkruid (even) weg te krijgen…

IMG_1129.jpegIMG_1130.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je kan ze (laten) opvoegen met een voegsel zoals Flowjoint of Flowpoint. Een heel werkje, maar het resultaat is wel mooi, en effectief stevig (ook wanneer je er met de wagen over rijdt). Het laat wel geen water door, dus zorgen dat je geen putten hebt, want dan heb je plassen …
 
dat is dus wel degelijk kassei
maar ik zie vosse, grez en zelfs hier en daar een zweed tussen de graniet.
Schoon materiaal

Alleen
armzalig gelegd.
In de zelfde rij zie ik brede en smalle stenen liggen en de rij zwalpt alle kanten uit met een wegdraai naar rechts.

Is de foto genomen mee met de rijrichting of dwars op de rijrichting.
De rijen dwars op de rijrichting is volgens de regels der kunst.
Rijen evenwijdig met de rijrichting is miserie. Door de druk van de wagen en door het voorwaarts in lijn verplaatsen van deze belasting krijg je een golfbeweging in de kasseilaag en fundering en dit wordt nu slecht opgevangen.

Je moet weten met welke fundering te maken hebt want deze golfbeweging in de kassei moet je opvangen met een elastische waterdichte voeg ... en als je fundering een zandbed is , lukt dit niet goed.

Mijn advies
Uitbreken en kassei herleggen dwars op de rijrichting in een stabilisébed en daarna inwassen met elastisch polymeer zand.

Opletten .
Je hebt NU een waterdoorlatende verharding , alle bedoel je kasseibed is waterdoorlatend, je fundering zeg je niets over.
Als deze in zand/zavel of breekzand is , is deze ook waterdoorlatend !!
Met het invoegen met een NIET- WATERLATENDE voeg verander je naar een niet waterdoorlatende verharding en moet je kijken naar de waterafvoer, het opvangen van dit water en het laten infiltreren in eigen bodem.
 
dat is dus wel degelijk kassei
maar ik zie vosse, grez en zelfs hier en daar een zweed tussen de graniet.
Schoon materiaal

Alleen
armzalig gelegd.
In de zelfde rij zie ik brede en smalle stenen liggen en de rij zwalpt alle kanten uit met een wegdraai naar rechts.

Is de foto genomen mee met de rijrichting of dwars op de rijrichting.
De rijen dwars op de rijrichting is volgens de regels der kunst.
Rijen evenwijdig met de rijrichting is miserie. Door de druk van de wagen en door het voorwaarts in lijn verplaatsen van deze belasting krijg je een golfbeweging in de kasseilaag en fundering en dit wordt nu slecht opgevangen.

Je moet weten met welke fundering te maken hebt want deze golfbeweging in de kassei moet je opvangen met een elastische waterdichte voeg ... en als je fundering een zandbed is , lukt dit niet goed.

Mijn advies
Uitbreken en kassei herleggen dwars op de rijrichting in een stabilisébed en daarna inwassen met elastisch polymeer zand.

Opletten .
Je hebt NU een waterdoorlatende verharding , alle bedoel je kasseibed is waterdoorlatend, je fundering zeg je niets over.
Als deze in zand/zavel of breekzand is , is deze ook waterdoorlatend !!
Met het invoegen met een NIET- WATERLATENDE voeg verander je naar een niet waterdoorlatende verharding en moet je kijken naar de waterafvoer, het opvangen van dit water en het laten infiltreren in eigen bodem.
Bedankt voor je reactie,
De kasseien liggen wel degelijk dwars op de rijrichting. Als ik het goed heb liggen deze in een zand - of zavelbed, allesinds een waterdoorlatend bed.
Ik wil op dit moment de boel niet gaan uitbreken, de vraag is dus: waarmee de voeg opvullen zodat deze waterdoorlatend is en er toch beter uitziet voor de komende jaren? Op zich heb ik er geen erg in dat er wat groen tussen de kasseien zit, maar op dit moment is het me toch wat teveel 😅
Ik las op andere fora:
- stabilisé
- voegsplit (gemalen kassei)
- (wit) zand
- dolomiet

of dus inwassen zoals hierboven geschreven maar als ik het goed begrijp is dit weinig waterdoorlatend en dus geen optie?

Ik weet niet of er nog andere opties zijn of wat jullie mij zouden aanraden?
 
Laatst bewerkt:
Stabilisé is NIET waterdoorlatend als voegmiddel .... trouwens je wil echt geen cementsluier op je kassei bij de eerste regen.
Voegsplit op in het jargonpoche is fijn genoeg en wordt hard maar laat water nog iet of wat door ( opletten als je veel 0 fractie hebt - stof dus- , dan wordt het waterondoorlatend)
Zand , wit zand is eigenlijk het enigste wat zeker waterdoorlaat maar dus ook meer onkruiden .
Dolomiet zal bepaalde onkruiden weghouden omdat dolomiet kalkrijk is. MAAR je krijgt andere onkruiden dan zoals mossen.

Als je last hebt van onkruiden moet je eerst en vooral is nagaan waar je onkruid hebt staan:
- Als dit voornamelijk aan de randen is, dan wil dat zeggen dat je oprit zo breed is dat er nagenoeg nooit verkeer over die rand gaat. Neem een oprit van 2 meter breed en ene van 4 meter breed . Bij die van 2 meter ga je aan de rand geen onkruiden zien want de wagen is cc 1.80 breed. Oprit van 4 meter heb je 2 maal 90 cm een strook met meer onkruidgroei.
- Vergeten hoeken. Juist hetzelfde. Een pad dat maar 1 keer in de maand wordt gebruikt of een pad dat elke dag 10 keer wordt gebruikt gaat er anders uitzien doordat het onkruid meer of weinig kans maakt.
- hoogte van de grondslag en daardoor uitspoeling van grond op de verharding. Teelaarde in de voeg is voedingsbodem voor ... onkruiden.
- Omgeving, veel planten boven en naast de verharding geeft schaduw maar ook bladafval ( zaden, vruchten .... ) op de verharding. Hoe meer je dit weghaalt , hoe minder kans op onkruidgroei.
- bolrond straten . stom I know en al die jonge gasten of doe het zelvers horen het nu donderden in Keulen en Timboektoe . Maar bij bolrond straten vloeit het water naar de zijkanten en er blijft NIETS staan op de kassei of IN de voeg. Stilstaand water is geladen met 1000den ( alle het zal wat minder zijn ) sporen van mossen, varens en schimmels maar ook met stof dat de regen mee heeft opgepikt uit de lucht bij het vallen.
Dat geladen druppeltje valt op je kassei en blijft liggen. Water verdampt en je houdt sporen en zandpartikels over, beetje zon, beetje warmte , beetje schaduw en de optimale voedingsbodem is aanwezig om te groeien .
Als dat nu bolrond is gestraat dan zal 80% van die regendruppels wegvloeien naar de zijkanten en daar verdampen.
 
Stabilisé is NIET waterdoorlatend als voegmiddel .... trouwens je wil echt geen cementsluier op je kassei bij de eerste regen.
Voegsplit op in het jargonpoche is fijn genoeg en wordt hard maar laat water nog iet of wat door ( opletten als je veel 0 fractie hebt - stof dus- , dan wordt het waterondoorlatend)
Zand , wit zand is eigenlijk het enigste wat zeker waterdoorlaat maar dus ook meer onkruiden .
Dolomiet zal bepaalde onkruiden weghouden omdat dolomiet kalkrijk is. MAAR je krijgt andere onkruiden dan zoals mossen.

Als je last hebt van onkruiden moet je eerst en vooral is nagaan waar je onkruid hebt staan:
- Als dit voornamelijk aan de randen is, dan wil dat zeggen dat je oprit zo breed is dat er nagenoeg nooit verkeer over die rand gaat. Neem een oprit van 2 meter breed en ene van 4 meter breed . Bij die van 2 meter ga je aan de rand geen onkruiden zien want de wagen is cc 1.80 breed. Oprit van 4 meter heb je 2 maal 90 cm een strook met meer onkruidgroei.
- Vergeten hoeken. Juist hetzelfde. Een pad dat maar 1 keer in de maand wordt gebruikt of een pad dat elke dag 10 keer wordt gebruikt gaat er anders uitzien doordat het onkruid meer of weinig kans maakt.
- hoogte van de grondslag en daardoor uitspoeling van grond op de verharding. Teelaarde in de voeg is voedingsbodem voor ... onkruiden.
- Omgeving, veel planten boven en naast de verharding geeft schaduw maar ook bladafval ( zaden, vruchten .... ) op de verharding. Hoe meer je dit weghaalt , hoe minder kans op onkruidgroei.
- bolrond straten . stom I know en al die jonge gasten of doe het zelvers horen het nu donderden in Keulen en Timboektoe . Maar bij bolrond straten vloeit het water naar de zijkanten en er blijft NIETS staan op de kassei of IN de voeg. Stilstaand water is geladen met 1000den ( alle het zal wat minder zijn ) sporen van mossen, varens en schimmels maar ook met stof dat de regen mee heeft opgepikt uit de lucht bij het vallen.
Dat geladen druppeltje valt op je kassei en blijft liggen. Water verdampt en je houdt sporen en zandpartikels over, beetje zon, beetje warmte , beetje schaduw en de optimale voedingsbodem is aanwezig om te groeien .
Als dat nu bolrond is gestraat dan zal 80% van die regendruppels wegvloeien naar de zijkanten en daar verdampen.
Top, bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Het is inderdaad zo dat het meeste onkruid aanwezig is op plaatsen waar weinig gereden of gewandeld wordt. Verder is er enkel gras in onze voortuin maar ik denk dat er wel wat uitspoeling is van grond.
Op zich vind ik mos tussen de kasseien niet erg, het zijn vooral de paardebloemen en andere die mij storen. Dolomiet lijkt me dus de beste optie 🙂
Bedankt aan iedereen voor de reacties!
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan