Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Karrenspoor organisch patroon

• Tags DIY tuin tuinaanleg verharding
  • Tb2025

Lid
    Lid geworden
    12 apr 2011
    Waarderingsscore
    11
    Punten
    18
    Dag iedereen,

Onze renovatie zit er zo goed als op, tijd om de (voor)tuin onder handen te nemen.

Mijn vriendin wil graag een karrenspoor oprit. Op zich geen probleem, maar ze wil graag een 'niet te strak' karrenspoor. Zie de foto's voor enkele voorbeelden. De kasseien/stenen vloeien als het ware over naar gras.

Normaal zou ik een karrenspoor oprit over de volledige breedte uitgraven, betonpuin leggen, aantrillen, boordstenen langs de sporen, stabilise tussen de boorstenen, aantrillen, en dan de kasseien leggen . Maar indien we een niet te strak karrenspoor willen kan ik dus niet werken met boordstenen, en zullen niet alle kasseien volledig in de stabilise liggen (of ik moet de stabilise op 1 of andere manier organisch laten meevloeien met de kasseien).

Ik heb schrik dat na verloop van tijd, de kasseien zullen beginnen 'drijven' en er van een karrenspoor niet veel meer zal overschieten.

Wat denken jullie?

WhatsApp Image 2025-05-08 at 21.50.48.jpeg

WhatsApp Image 2025-05-08 at 21.51.10.jpeg

Flexibele boordsteen van Wirtz 2-3cm onder het maaiveld?

Aansmeren met mortel.
    Betonband langs storten.

Een karrespoor heeft NOOIT een opsluiting met boordstenen ! Noch de gewone of de wirtz plaatjes.
    De opsluiting wordt uitgevoerd met boordkassei ( die zijn iets langer en breder)
    Echter je wil een organisch karrespoor waarbij de overgang tussen kassei en gazon/bodembedekker niet afgelijnd is.

Wat ik zie op de foto's is dat de voegen zijn ingepalmd door gras of kruipende plantjes en als je dat effect wil krijgen ga je al zeker geen stabilisé mogen gebruiken als fundering.
    Je slaat je kassei ( met bredere voeg ) in een fundering van breekzand , gemengd met lava ( tegen de verdichting) en met goede teelaarde.
    De onderlaag ( waar je betonbetonpuin nu voor voorziet) kan in gebroken betonpuin maar hier opnieuw mengen met lava en teelaarde.
    De onderfundering wordt aangedrild
    De bovenfundering wordt los gestort , uitgevlakt en dan wordt de kassei hierin GESLAGEN circa 5-8 cm diep , afhankelijk van de dikte van kassei. ( cc 1/2 is zowat standart)

Boordkassei, veldborduurs of iets gelijkaardigs zou ik zeker neit gebruiken , het aansmeren van de buitenste kassei met een mortel voor extra steun zou je kunnen overwegen.
    Dan plaats je beter de kassei die tegen plantvakken komen in een mortelbed.

Daarna borstel je de voegen in met bovenstaand mengsel EN doe er ineens graszaad of bloemenweidezaad er bij.

Als een kasseiwerk of een ander verharding begint te 'drijven ' dan is dat omdat je fundering NIET waterdoorlatend is .
    Vandaar meer en meer het gebruik van betonpuin mt 6/20 , lava of breekzand gemengd met rijnzand.
    Kijk ook naar de bodem, is dit een klei-leemgrond dan moet je bedding tonrond worden gestraat. Bij zandgrond is dit minder van tel.

Let ook op : een karrespoor moet lengte hebben om effect te hebben en sfeer
    Een spore van 6 meter lang heeft bijlange niet het effect zoals een sporre van 30 meter.
    Ook even kijken naar de rest van de tuin. Past een karrespoor in gans het tuin/huis verhaal

Is een tuinpadmal geen oplossing (google er maar eens op): dat werkt snel en het resultaat mag er toch zijn. Maar ik heb er wel zelf geen ervaring mee.

Terug
Bovenaan