Kandla grey en waterdoorlaatbaarheid

• Tags buitenleven tuin tuinaanleg verharding water
  • Lid geworden
    5 jun 2023
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Wij zouden binnenkort willen beginnen met de aanleg van de oprit, in Kandla Grey. Nu wordt er tegenwoordig overal verplicht om opritten en dergelijke waterdoorlatend aan te leggen.
    Laat dit eigenlijk nog mogelijkheden over om bv. een volledige oprit in Kandla Grey aan te leggen, aangezien deze van zichzelf niet waterdoorlatend zijn? De enige mogelijkheid lijkt me dan nog om aan te tonen dat de voegen waterdoorlatend zullen zijn (dus bv. gewoon opgevoegd met wit zand) maar dan zit je natuurlijk met het probleem van heel veel onkruid dat in de voegen zal groeien.

Zie ik hier iets over het hoofd en zijn er eventueel andere oplossingen om toch oprit te kunnen aanleggen met bv. kasseien of Kandla Grey én te voldoen aan de waterdoorlaatbaarheidseisen?

Volgens regenintensiteit voor verhardingen , moet het water infiltrerend vermogen uitkomen op 194.4 liter per vierkante meter per uur. Oftewel 270 liter water per seconde per hectare .
    :oops: :oops: :oops:

Voor bodem rekenen ze voor een waterdoorlatende grond ( vergiet) met meer dan 30 liter water per uur per vierkante meter.

Plaats dus na plaatsing een dam op je verharding in de vorm van een vierkant met 1 meter zijde , vul deze met 30 liter water en meet na 1 uur hoeveel water er doordringt.
    Dit is de enigste manier om een ambtenaar te overtuigen dat je voldoet aan de wetgeving... maar ik geef je weinig slaagkans.

Het is niet alleen de verharding die telt maar ook de voeg opbouw. En daar nog eens bovenop de fundering.
    Je kan dus GEEN waterdoorlatende verharding hebben als je kassei of kandla bv ligt op een betonpuinfundering van granulaat 0/20. De nul fractie zorgt ervoor dat het water blijft hangen.

Iemand ervaring met kandla grey en Sopro Solitair F20 als voegmiddel? Zou waterdoorlatend zijn én onkruidwerend..?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan