• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kan je ventilatie systeem D combineren met systeem C?

bib

Lid geworden
22 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo

Ik heb een heel specifieke vraag.

Situatieschets: rijhuis met 3 bouwlagen en een zolder, op het gelijkvloers is er een uitbouw voor de keuken. De woning is niet luchtdicht.
Er is geen ventilatie.

Doel is om in het hele huis een gecontroleerde ventilatie op te zetten, met zoveel mogelijk recuperatie van warmte. Het idee is om systeem D te installeren dat, ondanks de geringe luchtdichtheid, toch energie efficiënter zal werken dan een systeem C dat koude lucht aantrekt.

Het probleem is de uitbouw met de keuken. De extractie in de keuken kan niet aangesloten worden op een systeem D. Het is fysisch onmogelijk: er is geen ruimte om waar dan ook een kanaal aan te sluiten op het systeem.

Daarom dacht ik dat de beste optie zou zijn dat systeem D de badkamers ontlucht en de slaapkamers voorziet van verse lucht + dat er een kanaal tot in de leefruimte gaat en daar verse lucht binnenbrengt.

De afzuiging van de lucht zou dan via de open keuken gebeuren, via extractie (waarop ook de wc zal werken) door het dak

Is dat doenbaar of compleet onnozel en niet in balans te brengen?

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.242
Punten
113
Heb je een decentrale D bekeken?

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
553
Punten
113
Geïsoleerde leidingen over het plat dak van de uitbouw voor de extractie van de keuken? Systeem D wordt ook balansventilatie genoemd en daarom lijkt het mij praktisch zeer moeilijk om D en C te combineren. Decentrale ventilatie gaat ook een moeilijke oefening zijn. Of je moet voor elke ruimte appart een unit kopen. combineren van gewoon een gewone D en 1 decentrale unit lijkt me ook zeer moeilijk toepasbaar. Tenzij de keuken volledig afsluitbaar is met een deur dan zou het eventueel wel kunnen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
als het een open keuken is en de rest van de woning is geventileerd, dan zal dat stukje toch geen probleem vormen.
Als er een gewone dampkap is, gaat er al zowizo telkens heel wat lucht ververst worden.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Ventilatie systeem D zal amper energie recupereren in een tochtend huis
is luchtdichtheid aanpakken

bib

Lid geworden
22 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Best geen combinatie dus, dat begrijp ik.

Ik begrijp ook dat een systeem D niet optimaal is, omdat de woning niet luchtdicht is. Maar we moeten ook niet overdrijven in de redenering dat enkel luchtdichte woningen baat hebben bij D. Ze hebben zeker meer baat, maar ook bij minder luchtdichte woningen heeft de extractie-lucht de temperatuur van de ruimte en kan dus voor een stuk gerecupereerd worden. Het klopt wel dat er meer energie nodig is om de geventileerde ruimtes even warm te houden als bij luchtdichte woningen. Ik ben echter van mening dat de hoeveelheid nodige energie wel lager zal zijn dan wanneer er een ventilatiesysteem C zou draaien.

Kanaal over het dak en dan tegen de gevel zou een nood oplossing kunnen zijn, al geraak ik dan nog niet helemaal waar ik zijn moet :) maar goed, even de gedachten over laten gaan.

Ik zou kunnen opteren om op de verdiepingen een 'systeem' D te laten werken (pulsie kamers, extractie badkamers) en op het gelijkvloerse een systeem C voor de leefruimte. Twee 'gescheiden' systemen dus...
Bij systeem C heb ik wat schrik dat er te veel koude lucht ingevoerd wordt in de zithoek (die aan de straatgevel zit) om afgevoerd te worden in de keuken.

Creatief denkende: misschien kan ik op het gelijkvloerse de hal als tussenmedium gebruiken: aanvoer via straatgevel naar hal, daar wordt de lucht al wat opgewarmd alvorens binnen getrokken te worden in de leefruimte.
Negatief punt is alvast dat de hal op het 1ste en 2de verdiep gebruikt wordt in het systeem D...

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Ik volg wat Mario_ zegt.
Open keuken --> voldoende spoeling met aansluitende woonruimte.
Geen ventilatie voorzien in keuken.
Eventueel in de aansluitende woonruimte, naast pulsie, ook wat extractie.

Geen C, enkel D.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan