Kamerplanten verpotten

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Waarderingsscore
15
Punten
18
Hey, geen zuivere tuinvraag, maar wel voor de groene vingers:
Als jullie kamerplanten verpotten, zet je die dan eerst in zo'n plastic kweekpotten waarin ze in tuincentra verkocht worden of rechtstreeks in de sierpotten?
Mijn sierpotten hebben geen afwateringsgaatjes > best hydrokorrels op de bodem leggen?

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
491
Punten
63
Ik heb geen groene vingers, maar als ik mijn madam dat zie doen: inderdaad in zo'n plastieken potten voor ze in de sierpotten gaan. En dan op de bodem wat gravé, steenbroken, of een nutella deskel ofzo zodat de plastieken pot zeker op nen cm van de bodem staat.

Moesten de sierpotten gaatjes hebben ik denk dat er nen plakker op zou moeten komen: "organisatie is niet verantwoordelijk voor vlekken door het gebruik van deze potten" :p

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.359
Punten
113
Hier staat alles rechtstreeks in de sierpot. Gewoon zorgen dat je niet teveel water geeft. Het water moet in de grond zitten, niet op de bodem

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Waarderingsscore
15
Punten
18
Ik heb meerdere grote planten, voornamelijk calathea en schefflera die ik wil verpotten.
Van die kleine plastic pottekes heb ik er meer dan voldoende, maar die grote niet.
Geen idee of ze dat verkopen in de tuincentra

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
708
Punten
113
Ik heb honderden potten liggen in maten die ik niet meer nodig heb ... ooit heb ik er eens enkele meegenomen naar een rommelmarkt, was direct weg. Dat doet er mij aan denken, dat, wanneer dat ooit weer mag, ik dat opnieuw moet doen.

Altijd aparte pot en dan in de cache-pot (dat heet niet voor niets cache-pot).
Nutella deksels? dat is niet nodig, die kweekpotten hebben een randje onderaan voor drainage. Tenzij je de pot wat hoger wil in de cache-pot.
Water dat in de cache-pot blijft staan is voor de meeste planten niet goed. Voor sommige planten kan je wat drainage onderaan in de binnenpot voorzien (potscherven, kiezel, ...) maar ook dat is eigenlijk niet nodig.

Goed punt of ze die potten in het tuincentrum verkopen, zal van het tuincentrum afhangen. Meestal hebben ze wel terracotta potten (met gat onderaan) en schaaltje er onder. Zo kan je wel de plant in de zichtbare pot zetten of die kan ook weer in een cache-pot. En eigenlijk staan planten het best in een terracotta pot.

Het is beter om niet van een kleine pot naar een veel grotere pot gaan, maar per maat te vergroten.

invis

Gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Waarderingsscore
491
Punten
63
Klopt, nutealla deksel, of iets anders, is meestal om de pot tov de "cache-pot" op het goede niveau te zetten. Dat is soms wat puzzelen als ik ze zo bezig zie.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan