kalkuitbloei op keramische terrastegel

Lid geworden
5 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Zaterdag heb ik een keramische tegel op mijn terras gelegd, na het proper maken zag ik dat elke tegel witte kringen had en ik kreeg ze niet proper.

Na opzoekwerk is dit kalkuitbloei.

Heeft iemand tips hoe dit het beste aan te pakken ? (kalkuitbloeiverwijderaar, azijn, andere producten , ..)

zal dit 100% nog verdwijnen ?

Foto kan ik nog toevoegen maar het is typische kalkuibloei

groeten,

Jarno

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
383
Punten
83
Een keramische tegel bloeit niet uit.

foto dus :)

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
496
Punten
83
Trek toch maar eens wat foto's vooraleer er besloten wordt dat het kalkuitbloei is. 

Lid geworden
5 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hierbij een foto direct na het plaatsen.

Bijlagen

• terras.jpg
    terras.jpg
    149,8 KB · Weergaven: 2

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
496
Punten
83
Tis moeilijk te zien omwille van de afstand, maar di lijkt mij helemaal geen kalkuitbloei te zijn.  Trouwens, dat is eerder een probleem van bepaalde mortels en stenen, geen tegels. 

Patrico

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
196
Punten
63
Is dat cementsluier? Hoe heb je die tegels gelegd?

Kalkuitbloei op een keramische tegel, nooit van gehoord.

Lid geworden
5 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vloertegel is rechtstreeks op stabilise gelegd, heb dit niet zelf gedaan.

een combinatie van tegellijm, cement en compactuna dacht ik.

Hierbij een duidelijkere foto... 

Bijlagen

• vloer_vlekken.jpg
    vloer_vlekken.jpg
    105,3 KB · Weergaven: 2

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
496
Punten
83
Voor mij zijn dit vlekken komende van "boven", en niet vanuit de tegel. Al eens met cementsluier product een stukje geprobeerd te reinigen ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
1.692
Punten
113
jarnovs zei:
Vloertegel is rechtstreeks op stabilise gelegd, heb dit niet zelf gedaan.

een combinatie van tegellijm, cement en compactuna dacht ik.

Hierbij een duidelijkere foto... 

Een keramische tegel op stabilisé lijmen is niet goed. Je lijm gaat vervuilen door de loskomende stabilisé. Daarom moet er een onderlaag van chape worden gestoken, die is afgespaand.

Combinatie van tegellijm, cement en compaktuna doet me denken aan iemand die niet goed weet met wat hem bezig is. Tegellijm en cment combineren met compaktuna is net zoals diezel, gas en benzine in een benzinemotor kappen, 1 van de 3 zal wel werekn. Niet dus. 

Ik denk dat je tegels zijn geleverd op palletten met daarrond krimplastiek. In de volle zon gezet en dan natuurlijk condens erop. Plastiek neit losgesneden om het vocht te laten verdampen en nu is al het vocht op die tegels geslagen. Zaterdag ... was het dan ook nog niet aan het regenen ?

Ik vermoed dat het dus een combinatie is van condens in de verpakking en water . O , wacht mortel dus hebben jullie water gebruikt om het terras, tegels, proper te maken of de  mortel te draaien. Toevalling regenwater gebruikt?

Lid geworden
5 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tegels zaten in karton en niet in plastic, tijdens het leggen en na het leggen heeft het geen druppel geregend pas later op de avond is begonnen met regenen. 

Het is pas begonnen toen we de tegels hebben gekuist met water om de cementresten te verwijderen.

Weet niet waarom die combinatie is gekozen, als ik het zelf wist en kon had ik het natuurlijk niet laten uitvoeren door iemand anders.

Lid geworden
5 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook na het plaatsen van de tegels alle cementresten netjes verwijderd tegel per tegel met water en keramische tegelruiniger, de vlekken kwamen echt nadat er water was gebruikt om ze te reinigen en zijn echt wit, vandaar ik aan kalk denk.

cementsluier vrees ik voor maar kan het proberen 

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
215
Punten
63
En heb je 2 (of zelfs 3) emmers gebruikt om te kuisen? Of continu de dweil in dezelfde emmer gedompeld?

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
652
Punten
113
jarnovs zei:
de vlekken ... zijn echt wit, vandaar ik aan kalk denk.

Test dan eens op een tegel of je de witte aanslag kan verwijderen met wat azijn. 

Patrico

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
196
Punten
63
jarnovs schreef:

Weet niet waarom die combinatie is gekozen, als ik het zelf wist en kon had ik het natuurlijk niet laten uitvoeren door iemand anders.

Je startte nochtans met "Zaterdag heb ik een keramische tegel op mijn terras gelegd" ?

Op de foto 'na het plaatsen' zie je de vlekken al. Hij is toch niet met de heel vreemde mengeling van tegellijm, cement en compaktuna onder zijn schoenen over de tegels gaan lopen?

Je hebt geluk, aangezien je het door iemand anders  hebt  laten leggen kan je hem ter verantwoording roepen.

Lid geworden
5 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
De persoon die het terras heeft gelegt kan hier niets aan doen, hij legt elke week terrassen aan en gaat heel zorgvuldig te werk, ieder werkt op zijn manier !

Correctie: Ik heb zaterdag de tegels laten leggen, wie het gedaan heeft lijkt me nu wel buiten de kwestie, het topic is wie heeft er deze vlekken ook gehad en wat is er aan te doen ?

Alle cementresten zijn verwijderd het zijn echt witte kringen die kamen na het kuisen met water.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
383
Punten
83
Kalkuitbloei uit een keramische tegel kan niet. De voegen daar nog aan toe, maar dan is oorzaak vaak dat er te snel is ingevoegd.

Het is dus iets anders, dat staat vast.

Cementsluier is meest voor de handliggende.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
1.692
Punten
113
jarnovs zei:
De persoon die het terras heeft gelegt kan hier niets aan doen, hij legt elke week terrassen aan en gaat heel zorgvuldig te werk, ieder werkt op zijn manier !

Ik ben ervan overtuigd dat dit door een vakman is gebeurt.

Zeker de combinatie van tegellijm, mortel en compactuna en dan nog eens werken rechtstreeks op de stabilisé..... sorry maar dit zijn voor mij al enkele flaters die echt niet aanvaard worden in de wereld van bouw en tuin.
Correctie: Ik heb zaterdag de tegels laten leggen, wie het gedaan heeft lijkt me nu wel buiten de kwestie, het topic is wie heeft er deze vlekken ook gehad en wat is er aan te doen ?

Eigenlijk is het wel van belang wie dit heeft gelegd.... verantwoordelijkheid zie je.

En ja wij hebben deze vlekken ook al gehad. Dit door condens in de pakken door de plastiekverpakking. Maar kan ook voorvallen bij karton ...niet elk karton is vocht aan het opnemen hoor 
Alle cementresten zijn verwijderd het zijn echt witte kringen die kamen na het kuisen met water.

Na het kuisen van water ... met welk water heb je gekuist?

Leidingwater kan zeer hard zijn en dus rijk aan kalk.

Regenwater getrokken uit de regenput kan ook teveel kalk hebben ... en ja iedereen spreekt over zure regen maar volgens de metingen die wij doen is dit toch al een 10 tal jaar voorbij hoor.

Putwater ... ook zoiets , meeste gronden zijn veel te veel kalkrijk ( iedereen smijt maar kalk op zenne gazon die verzuipt van de kalk) en dat spoelt door naar de put.

Dus ja , ik kan wel zeggen dat ik in die 35 jaar terrassen wel wat kalk op de tegels hebt gezien. Meeste kalkaanslag wordt er uit gelopen door het gebruik. Soms helpt het strooien met wit zand en dan veel op het terras bewegen. Soms komt het uit de steen en dan moet je opletten maar principieel is een keramische tegel GEEN kalkgesteente maar klei. 

Of een goedkope keramische tegel gekocht , waar kalk in zit? Kijk fiche na .

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
652
Punten
113
Keon zei:
jarnovs zei:
de vlekken ... zijn echt wit, vandaar ik aan kalk denk.

Test dan eens op een tegel of je de witte aanslag kan verwijderen met wat azijn. 

En wat was het resultaat van de azijn-test?

Patrico

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
196
Punten
63
Welk merk van tegel was het? Je kan toch ook eens navragen waar je ze gekocht hebt?

Bovenaan