Kalei recept

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
74
Punten
28
Binnenkort wil ik mijn gevel gaan kaleien, maar ik ben nog op zoek naar een goed kaleirecept.
Iemand die mij kan helpen hiermee ?

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Buiten de kant en klare kaleimortels kan je zelf een boel eigen samenstellingen maken naargelang de struktuur en de kleur die je wenst.

Maar simpel gezegd komt het hier op neer: twee tot drie delen zand, één deel kalk en netzo veel water als de mortel vraagt om gemakkelijk te verwerken met bijvoorbeeld een blokborstel.

Zand: grijs rivierzand of wit zand of gele zavel of een mengeling van de soorten zand naargelang welke kleur je in de massa wilt bekomen.

Kalk: liefst hydraulische kalk voor buiten.

Je kan witte kalk nemen om bijvoorbeeld samen met wit zand een vuil witte kalei te verkrijgen of samen met zavel een okerkleurige kalei te verkrijgen.

Je kan ook de grijze trasskalk nemen samen met rivierzand om een iets hardere kalei te verkrijgen die dan wel grijs in de massa is maar die je met een kalkverf een kleur naar keuze kunt geven.

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
74
Punten
28
Waar kun je die trasskalk kopen ?
Is metserskalk hiervoor ook geschikt ?

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Trasskalk (geen trasscement!) kan je volgens mij in elke gewone bouwhandel kopen (geen DHZ).

Je kan hem zeker kopen in de ecologische bouwhandels, daar zal je ook de natuurlijke witte hydraulische kalk kunnen vinden.

Ik weet niet wat je bedoeld met metserskalk, wellicht is dat dan trasskalk want soms wordt dat ook gebruikt om er, al dan niet gemengd met cement, een metselmortel van te maken.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
bertarna zei:
http://www.knauf.be/nl/product/kalk Zoiets ?

Eerlijk gezegd ken ik die kalk niet en vind ik er weinig informatie over.  Er zijn vele type's van kalk met elk hun specifieke eigenschappen. Het grootste onderscheid is die tussen luchtkalk en hydraulische kalk .

In de allermeeste gevallen wordt voor buitenwerk best hydraulische of natuurlijke hydraulische kalk gebruikt.

Het zou kunnen dat die van Knauf een luchtkalk is. Dat gaat ook maar die is minder weersbestendig.

Klik eens op" Ecomat kalk" en je gaat hierover veel  informatie vinden.

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
Wij hebben deze man onze achtergevel laten doen:
http://www.stuc-and-staff.be

We zijn nu een paar jaar verder en dat ziet er nog als nieuw uit. Ik weet niet of hij nog zelf kaleit, maar je kan er je grondstoffen zeker kopen.

Lid geworden
20 aug 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Het is ook mogelijk om een kant-en-klare kaleimortel te kopen die gebruikt wordt voor de restauratie van gebouwen en monumenten. Kalei Liscio van Rewah bijvoorbeeld is een fijne witte kaleimortel samengesteld uit natuurlijke hydraulische kalk en uit fijne minerale vulstoffen.

http://www.rewah.com/nl/producten/rewah-paint/decoratietechnieken/

De mortel kan door middel van natuurpigmenten ook in de massa worden gekleurd, daarvoor is er een kleurkaart beschikbaar. Dan ontstaat er een oppervlak dat kleurnuances vertoont en dat flink donkerder kan worden als het regent. Als je daar niet van houdt dan kan je de kalei overschilderen met Tensiocoat TQ, een mineraalmatte dampdoorlaatbare verf die nog altijd je kalei laat hydrateren en carbonateren. Maar met deze behandeling zal je kalei ook zeer lang proper blijven.

Je kan natuurlijk ook Renochaux NHL3.5 kopen van Socli bij dezelfde verfgroothandels, maar dan wel op bestelling. Daarmee kan je dan zelf gaan samenstellen, maar weet dat je dan ook risico's neemt. De zandsoorten die vergrijkbaar zijn in de handel hebben niet noodzakelijk de juiste granulometrie om een mooi effect te bekomen zonder risico op barsten. Bij Kalei Liscio heb je een uitermate volledige technische fiche die helpt om het onbekende terrein goed te verkennen en verrassingen uit te sluiten, toch de onaangename.

Dit zijn de groothandels waar je deze restauratieproducten kan kopen:

http://www.rewah.com/docs/verfdistributeurs_rewah_paint_antw_limb.pdf

http://www.rewah.com/docs/verfdistributeurs_rewah_paint_westvl_oostvl.pdf

Succes

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
74
Punten
28
De goedkoopste kalei in poedervorm die ik tot nu toe gevonden heb is 55 euro voor 25 kg.
Als ik hem zelf maak zit ik met moeite aan 10 euro voor 25 kg.
Risico op hier en daar een barstje wil ik er dan wel bijnemen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
780
Punten
113
Dan vergelijk je appelen met peren of nog erger.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Een kaleimortel is niets anders dan zand, kalk en water. Ook de kant en klaar voorgemengde kaleimortels zijn niet meer dan dat. Vergelijk het met de kant en klare metselmortels, gemakkelijk , duurder, maar niet beter.

Het gebruikte type van zand of van kalk bepalen mee het uitzicht en niet persé de degelijkheid of het al of niet barsten.

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
407
Punten
83
Deze gevel ben ik nu bezig met kalei F van Reynchemie.

voor

erna

Bijlagen

• img_20180327_101651_-_kopie.jpg
    img_20180327_101651_-_kopie.jpg
    226,1 KB · Weergaven: 1
  • img_20180420_090353_copy.jpg
    img_20180420_090353_copy.jpg
    234,8 KB · Weergaven: 0

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
74
Punten
28
Maar waar zit dan het prijsverschil tussen de kalei dat je zelf maakt of die dat je kant en klaar koopt ?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.773
Punten
113
Dat verschil zit hetzelfde bij bv kant en klare mortel. Zakjes, mengmachine, loonkost, .....

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
74
Punten
28
Nog een vraagje, eens uitgesmeerd en opgedroogd op de muur, zal de kalei dan nog hetzelfde kleur hebben als wanneer vers aangemaakt ?

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
bertarna zei:
Nog een vraagje, eens uitgesmeerd en opgedroogd op de muur, zal de kalei dan nog hetzelfde kleur hebben als wanneer vers aangemaakt ?

Neen, die wordt lichter bij het opdrogen. 

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
74
Punten
28
En bij het aanbrengen moet de muur dan vochtig zijn of mag die droog zijn ? Na aanbrengen het wat vochtig houden of gewoon laten drogen ?

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
bertarna zei:
En bij het aanbrengen moet de muur dan vochtig zijn of mag die droog zijn ? Na aanbrengen het wat vochtig houden of gewoon laten drogen ?

Je doet dit best bij overtrokken weer, niet bij te warme zonnige dagen.

De muren eerst licht besproeien met water zodat ze handvochtig zijn.

Na het aanbrengen van de kaleimortel moet je een beetje in het oog houden dat het niet te snel droogt. Vooraleer het helemaal droog is ga je nog eens een tweede maal met een natte blokborstel over de kalei om hem wat gladder uit te smeren, om de te grove borstelsporen te verzachten en om de kleine beginnende droogscheurtjes terug dicht te strijken.

Droogt het daarna nog te snel dan kan je dit nog eens herhalen.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
bertarna zei:
https://www.bricodepot.fr/bailleul/chaux-blanche**-25-kg/prod11502/ Is deze kalk geschikt ?

Deze kalk is van het type NHL 5. De aanduiding NHL wil zeggen dat het een natuurlijke hydraulische kalk is, prima dus. De aanduiding 5 slaat op de hardheid en slijtvastheid en die is bij 5 maximaal en te vergelijken met een trasskalk. Deze kalk is minder dampopen dan de lagere nummering maar in de meeste gevallen nog ruim voldoende en in ieder geval veel dampopener nog dan cement.

De nummering gaat van 2 tot 5. Voor restauratiewerken wordt meestal een kalk van het type NHL 3,5 voorgeschreven. Een compomis tussen eventueel te zacht en eventueel te hard.

Bovenaan