• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kalei en Tensiocoat binnenmuur kelder

Lid geworden
26 feb 2023
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik ben al enige jaren mijn 1920 huis aan het renoveren en inmiddels dusdanig ver gevorderd dat zowaar de kelder aan de beurt is. :)
Het is een behoorlijke kelder (70m2 meerdere kleine ruimtes) waar het grootste deel van de muren oude kalei opzit. (Naast structuur en de ouderdom lijkt de reactie op zoutzuur te bevestigen dat het kalei moet zijn).
De kelder is verrassend droog en ik heb op 1 muurtje na (tegen de tuin, onder grond hoogte) totaal geen vocht of schimmel. (Dit muurtje heeft some schimmel, is onbehandeld cement) Bij lichte afbraakwerken in kelder zowaar nog kranten uit 1952 gevonden die goed te lezen waren, dus al tijdje niet extreem vochtig geweest blijkbaar :)

Ondanks dat ik geen probelemen heb met vocht, maak ik me geen illusies en wil ik het zo houden uiteraard, dus been ik op zoek naar zeer dampopen oplossingen om de muur op te knappen.

Voor het grootste deel wil ik over de oude kalei opnieuw kaleien, en hier wil ik Rewah Liscio 2 voor gebruiken, waar ik al enige ervaring mee heb. Er zijn echter aantal muren waar de staat van kalei nog goed is en 2 muren waar vlekken (gok nitraten oid) inzitten die zeer waarschijnlijk ook door de nieuwe kalei heen zullen komen. Voor deze muren zat ik te denken om er nog een laag verf overheen te doen en zat hierbij te denken aan de Rewah Tensiocoat.

Ik lees nu alleen verschillende reacties hierop en welk effect dit heeft op de ademing. Ik dacht zelf dat met de SD waarde van Tensiocoat het wel goed zou zitten, maar ik hoor ook geluiden die zeggen dat dit alsnog de vochthuishouding zal benadelen. Ik heb dan ook met aandacht de discussie tussen @deco1966 en @Keon gevolgd.
(https://www.bouwinfo.be/bouwforum/t...i-welke-basissteen.394620/page-3#post-5405209)

Dus nu twijfel ik:
- Tensiocoat over nieuwe en oude kalei zal vlekken wegwerken en netter maken, maar tast het vochthuishouding te veel negatief aan?
- Alternatief is een kalfverf oid maar gok dat deze de vlekken niet zal wegwerken.

Dank voor jullie adviezen!

Gr.
Joost
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Tensiocoat gaat geen vlekken verwijderen en/of tegen houden.
Ook geen zouten.
Wil wel voor je informeren bij Rewah hiervoor.
Maar foto's en eventueel adres zou handig zijn.
 
Lid geworden
26 feb 2023
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dank voor de snelle reactie!

Ah, ik dacht dat de tensiocoat vlekken wel wat tegen zou gaan.

Heb wat van de foto’s toegevoegd. Op de foto met het gat en de gasbuis die er boven loopt, heb ik als test een laag kalei op gedaan, en daar zie je na 24 uur al wat vlekken doorkomen.

Ik dacht dat deze wat verder weg te werken zijn met tensiocoat, maar begrijp dat ik dus misschien te optimistisch ben.

Op sommige muren is de staat van de kalei wel ok, dus dacht ik dat een coat ms zal volstaan.

Dank!
 

Bijlagen

  • B54BB5B4-655A-4FE2-9E28-C1AA28B26849.jpeg
    B54BB5B4-655A-4FE2-9E28-C1AA28B26849.jpeg
    131,5 KB · Weergaven: 19
  • A8989BFE-B627-4E60-A4DD-279A3282EB58.jpeg
    A8989BFE-B627-4E60-A4DD-279A3282EB58.jpeg
    198,6 KB · Weergaven: 18
  • 2D4C987B-18FC-4737-A99A-799613F4052A.jpeg
    2D4C987B-18FC-4737-A99A-799613F4052A.jpeg
    121,2 KB · Weergaven: 18
  • 683A7FB6-03FB-495A-B7CD-DAEB050D4BC8.jpeg
    683A7FB6-03FB-495A-B7CD-DAEB050D4BC8.jpeg
    167,8 KB · Weergaven: 18
Lid geworden
26 feb 2023
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
3
Geen verdere ervaringen met tensiocoat om vlekken op kalei weg te werken?

Het lijkt me ademend genoeg, maar als het vlekken niet wegwerkt heeft het weinig zin.

Dank voor eventuele reacties!
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Je dient een zoutneutralisator te gebruiken. de zouten worden dan verglaasd (SiO2) waardoor ze niet meer kunnen getransporteerd worden door het vocht aldaar.
nadien kan je erover kaleien.
dient nat in nat aangebracht te worden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan