Kachel laten branden met luchttoevoer toe

• Tags brandbeveiliging haard rookgasafvoer veiligheid verwarming
  • Lid geworden
    17 sep 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste

Gisteren bij het gaan slapen gaan dacht mijn vriendin dat het vuur niet meer brandde en heeft ze de zuurstoftoevoer gesloten.
    Deze morgen opgestaan met brandlucht in het huis, het vuur gloeide dus nog en heeft het de hele nacht zitten smeulen. Bij nadere zicht heeft zich een houtskool-achtige substantie gevorm rond de schouwbuis waar deze aangesloten is op de haard, zie bijgevoegde foto. Vermoedelijk creosoot door onvolledige verbranding.

Ik vraag mij af wat de gevolgen hier zijn voor de schouw. De schouw is gereinigd in oktober met attest maar gezien er aanslag gevormd is buiten de schouw vraag ik mij af hoe het er binnen uit ziet. Het lijkt mij een goed idee dit opnieuw te laten inspecteren. Ook vraag ik me af of het uberhaupt normaal is dat er iets kan "ontsnappen" buiten de schouw.

Alvast bedankt

Bijlagen

• IMG_8970.jpg
      IMG_8970.jpg
      153,4 KB · Weergaven: 57
    • IMG_8969.jpg
      IMG_8969.jpg
      107,3 KB · Weergaven: 57
    Ik vind het wat zorgelijk dat je de luchttoevoer als zodanig fel kan sluiten dat dit gebeurt.

De kachel die ik vroeger in mijn ouderlijk huis stookte, had ook 2 regelbare luchtoevoeren (een grof en een fijn regeling). Maar zelfs in de "laagste" standen van beide regelingen was er altijd nog méér dan voldoende luchttoevoer voor een normale gezonde stoichometrische verbranding op nominaal vermogen van de kachel. Dit zou niet mogelijk geweest zijn.

Deze kachel (heta vision) heeft ook twee luchttoevoeren, primair en secundair. Als deze toe staan kan er wel praktisch geen lucht meer door.

Ik denk dat je zowiezo een probleem hebt met de aansluiting van de schoorsteenbuis op de kachel. Ook bij een volledig 'gesmoorde' verbranding mogen daar geen verbrandingsgassen lekken.
    Bij normale verbranding zal je er wellicht veel minder last van hebben, omdat er een aanzuigeffect in de schoorsteen ontstaat door het opstijgen van de warme verbrandingsgassen, zodat er niks lekt, maar bij het aanmaken (vooral als er inversie buiten is) zou je dit toch ook wat moeten merken.

Dit is een gevaarlijke situatie. voor CO vergiftiging. Laat de aansluiting controleren door een vakman.

Het al dan niet 'smoren' van de toevoerlucht is een andere discussie, en dient ook vermeden te worden, je kan hem beter gewoon bij normaal regime laten uitdoven.

Bij uitdoven heb je alleen nog CO2 en CO en geen roetvorming meer en al zeker geen creosoot, je hebt enkel nog houtskool waarvan alle vluchtige stoffen al zijn verbrand of gedroogd tijden de normale stook .

Creosoot wordt bij een schoorsteenreiniging niet verwijderd, het is een teerachtige blinkende stof die niet met een borstel kan verwijderd worden en mag niet verward worden met roet .

Brand alleen droog kwaliteits-brandhout en <<<nooit>>> rotzooi . Ga ook na of je met hard, zacht of een mengsel van beide je kachel het best brand . Als het goed gaat zie je de schoorsteen nooit roken, behalve bij het ontsteken of herladen .

Als bijverwarming zal je meer hout verstoken dan als hoofdverwarming . Een kachel die goed heet wordt gestookt heeft een veel groter rendement dan wanneer het op een laag pitje brandt en alleen maar rook produceert en alles door de schoorsteen verdwijnt . Mijn ervaring, 10 tot 12 m^3 als bijverwarming, en 3 tot 4 m^3 als hoofdverwarming + productie van sanitair warm water omdat de zonneboiler in de winter niets doet . Voorheen lukte het zelfs niet om een boiler op te warmen .

Hier wordt ik diep triest van. Uw kachel smoor je niet als ze brand! Smoren resulteert in te weinig lucht --> te weinig zuurstof --> de verbranding verminderd --> er ontstaan onverbrande kankerverwekkende PAK's. De roetvorming stijgt en slaat neer in uw schouwkanaal.

Als je een kachel hebt is stoken werken, je moet inschatten wanneer je gaat slapen en of het nog de moeite is om hout bij te leggen ja dan nee.

Door deze actie krijgen houtstokers meer en meer tegenstand en nog terecht ook. Mensen die op deze mannier stoken mogen wat mij betreft allemaal worden beboet en eruit worden gehaald.

En dit is geschreven door een collega hout-vergasser. Mijn buren hebben geen last van de rook (want die is er niet, als in niet), mijn buren hebben geen last van de stank (want die is er niet, als in niet) en ja ik heb het comfort met mijn vergasser dat dit alles volautomatisch gebeurt.
    En voor de criticasters, ja ik stoot nog steeds fijn stof uit wel 100 keer minder als de strengste Belgische norm maar nog steeds fijn stof. Trouwens volledig op te vangen met een fijnstof filter op mijn rookkanaal.

Dus druk uw vriendin op het hart dat ze dit nooit meer doet en zorg ervoor dat je een hevig vuur hebt zodat de verbranding optimaal is. De rookgeneratie en overlast wordt hierdoor tot een minimum beperkt.

Beste

Gisteren bij het gaan slapen gaan dacht mijn vriendin dat het vuur niet meer brandde en heeft ze de zuurstoftoevoer gesloten.
    Ik hoop voor u dat uw vriendin uw keel niet dichtknijpt als er ooit wat minder vuur bij u aanwezig is :p
    Sommigen hebben dat graag.

(heb ik me laten vertellen...)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan