• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kachel binnenwand barsten

Lid geworden
6 feb 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
In ons huis van 1900 en over de decennia heen verschillende keren grondig verbouwd, hebben we in 1 van onze haarden een (gietijzeren?) houtkachel staan waarvan de binnenwand gebarsten is.

Iemand een idee over welk materiaal dit gaat en of dit te vervangen valt?

Alvast bedankt om mee te denken.

IMG_6788.jpegIMG_6787.jpegIMG_6786.jpeg

Dat is volgens mij een vuurvaste steen, kun je in theorie gewoon kopen en op maat (laten) maken

Wss een plaat uit vermiculiet, barst doorheen de jaren

Barst opvullen met een hittebestendige reparatiemortel of kit ? Zal de gemakkelijkste oplossing zijn. Een nieuwe plaat gaat op termijn ook barsten.
Als de barst niet groot genoeg is voor de korrel in de cement, de barst zelfs wat groter maken en dan dichtsmeren. Met een vuurvaste kit (tot 1250°C) kan je waarschijnlijk de barst zo opvullen.
Volgens mij zou het beter zijn als er een minimale speling zit tussen achterwand en zijwanden of een vuurvaste dunne afdichtingskoord in de voegen. Bij een open voegje komt er weer assen tussen en zit alles weer vast.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan