• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kabels uitmeten mogelijk?

Lid geworden
3 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hello,

3 jaar geleden hebben we bij onze verbouwing voorlopige 3 flexkabels van de zekeringkast aan ons terras gelegd dewelke nu buiten opgerold liggen. Dit om in latere fase veranda aan te bouwen.

Onze toenmalige electricieker had deze 3 kabels voorzien voor 2 lichtpunten en 1 voor stopcontacten. Maar het probleem is nu dat ik niet meer weet welke kabel aan welke zekering zit. Ik heb dus 2 kringen (1 licht + 1 Stopcontact), en dus 2 zekeringen in kast ( 20A voor elec., 16A voor licht). Kan ik de kabels bvb uitmeten met multimeter of zo als ik vb elec. zekering aanzet om te zien welke kabel actief is? Zodoende als ik weet welke er op deze zekering zit, weet ik automatisch dat de 2 andere voor lichten zijn?

Alle kabels zijn 2.5 mm² en bij één kabel zitten er 4 draden door. Welke 2 moeten er dan gebruikt worden naast de aarding?

Mijn electrieker is onbereikbaar en ik zou dit zelf willen oplossen om dan mijn electriciteit te leggen voor veranda.

Is dit mogelijk?

dit kan door de weerstand te meten. Zorg dat er geen stroom op je kabels zit. Verbind rood en blauw van een flex met elkaar, en meet in de kast de weerstand tussen een rode en blauwe kabel. Wanneer deze quasi nul bedraagt, heb je het eerste paar te pakken. Is de weerstand groot, dan is het niet dat paar, en neem je het volgende paar in de kast. Zo ga je verder tot je ze allemaal hebt.

1 van de 2 zekeringen aan zetten

aan de draden de spanning meten tot je tussen 2 draden 220V 'vind'

zekering uit en andere zekering aan zetten

controleren of je nu 220V op de andere 2 draden hebt

indien niet --> hier komen zeggen wat je waar gemeten hebt.

Ok,

Bedankt voor de hulp.

Kan ik dan uiteindelijk gewoon de zekering voor stopcontacten aanzetten en dan door op elke kabel apart via een suikertje + lamp controleren aan welke flexkabel er stroom vloeit. Als ik zo deze kring vind dan weet ik ook dat de andere 2 voor verlichting dienen.

Juist?

jandc wrote:
1 van de 2 zekeringen aan zetten

aan de draden de spanning meten tot je tussen 2 draden 220V 'vind'

zekering uit en andere zekering aan zetten

controleren of je nu 220V op de andere 2 draden hebt

indien niet --> hier komen zeggen wat je waar gemeten hebt.
Dan prefereer ik toch echt de methode van knessel. Nooit meten onder spanning als het ook zonder kan.

En als je geen meter hebt, zie dan of je nog ergens lampen hebt liggen vanuit de bouwperiode. Sluit die aan op de lusterklemmen, zet de zekering op en zie welke er gaat branden.

Ik zou zeggen: let heel goed op met wat je gaat doen! Als je dergelijke vragen komt stellen, leid ik hieruit af dat je niet heel goed op de hoogte van elektriciteit, en de daarbijhorende gevaren...

Dus nog eens: gelijk wat je doet, doe het op een veilige manier!!!!

mvg,

Toon

Sorry, was een beetje heel ondoordacht antwoord van me. Ik ben al lang gewoon om met hogere spanningen om te gaan en neem automatisch de nodige veiligheden.

220V is gevaarlijk!

Bedank voor de goede raad. Ik heb inderdaad weinig ervaring met electricteit, doch heb ik het laatste jaar al veel zelf bijgeleerd (oa hier opt forum) en weet ik wel waar ik op moet letten om te vermijden dat mijn haar omhoog komt.

Lampen aansluiten en stopcontacten vervangen zijn geen probleem. Nu zal ik mijn veranda nog wisselschakelaar, verlichting en stopcontacten zelf (proberen) voorzien. Voordeel is dus dat alle kabels tot aan verande hiervoor al klaar zitten. En als er iets niet duidelijk is kan ik hier mijn "licht" eens opsteken hé. :wink:

Thx.

Ik zie er anders ook geen graten in om er even met een « lusterklemmetje » een lampsocket +lamp op te zetten en vervolgens de zekering om te gooien. :)

Als je dit een « onveilig gevoel » geeft kan je er maar beter helemaal vanaf blijven…

Niet dat ik iets tegen een voltmetertje heb uiteraard maar weet niet of de vraagsteller dit ook bij de hand heeft. :roll:

Nakijken met lamp is nog slechter dan met voltmeter. Als lamp stuk is of gaat stuk weet ge nog niet dat er spanning opstaat.

TDavid wrote:
Ok,

Bedankt voor de hulp.

Kan ik dan uiteindelijk gewoon de zekering voor stopcontacten aanzetten en dan door op elke kabel apart via een suikertje + lamp controleren aan welke flexkabel er stroom vloeit. Als ik zo deze kring vind dan weet ik ook dat de andere 2 voor verlichting dienen.

Juist?

Ja, dat zou je kunnen doen, maar doe het niet in die volgorde!!

Koppel eerst ergens een lamp aan en schakel dan 1 na 1 de zekeringen aan om te zien welke de lamp laat oplichten.

Veel veiliger is om de zekeringen te laten uit staan en gewoon een paar kortsluiten achter de zekering en dan de weerstand te meten aan het uiteinde. (zoals hierboven beschreven) Op deze manier werk je volledig spanningsloos.

Gisteren is mijn :idea: gaan branden. Het kon uiteindelijk veel eenvoudiger, zelfs zonder mulitmeter peertje of zekeringen aan te zetten.

Ik las gisteren dat stopcontacten met kabel 2.5mm² moeten aangesloten en verlichting met 1.5mm². Dus ....

Gewoon kabelkes nazien en op de kabels staat de dikte. Toch bedankt allemaal.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan