Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

kabels in wachtbuizen binnen met het oog op de toekomst

• Tags utp wachtbuizen
  • Lid geworden
    29 apr 2024
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Goeiedag,

In onze nieuwbouwwoning voorzien we in nagenoeg alle kamers 2 UTP-aansluitingen. Zou het interessant zijn om de twee UTP-kabels samen door een dikkere buis naar de wandcontactdoos te leiden in plaats van elk afzonderlijk in een dunnere buis? De idee is dat we de kabels later zouden kunnen vervangen door iets beters (wat dat ook moge zijn) of er extra kabels aan toevoegen.

Tevens zijn er nu stopcontacten op hoogte voorzien voor Sonos-speakers. Die kunnen nu weliswaar werken op WIFI maar misschien is het interessant om naast de elektriciteit meteen ook UTP door een dikkere buis te leiden, om er op termijn andere speakers, een IP-camera of wat dan ook te plaatsen? Het is een slecht voorbeeld want die camera's zullen ook wel op WIFI werken maar goed, misschien komt er in de toekomst wel iets aan dat een bekabeld netwerk nodig heeft.

De vraag is eigenlijk: zouden we beter ergens wachtbuizen voorzien voor kabels om toekomstgericht te zijn, en voor welke toepassingen?

Merci!

Heb je die UTP al gekocht? Want je kan die in preflex 20 mm kopen, dubbel uitgevoerd. Dat is eigenlijk wat je overweegt.

Lege preflex klaarleggen en later pas gebruiken kan, maar met veel mitsen en maren. Je bochten mogen niet te scherp zijn, geen knikken, ... Door lege leidingen nog kabels trekken achteraf is niet zo simpel als het op het eerste zicht lijkt.

Ik denk net dat het bekabelde er in de toekomst bijna helemaal uit gaan.
    Alle toestellen die een 'basic' netwerk nodig hebben zitten op WiFi. Het enige waar je vandaag 'last' hebt van WiFi is bij gaming waar een milliseconde het verschil kan maken.
    Maar radio, camera's, TV, netflix, normaal PC gebruik,... hebben helemaal geen bedraad netwerk nodig.
    Dus met 2 UTP's per kamer zit je al heel veilig!

(Ik heb op de slaapkamers helemaal geen UTP meer liggen. )

Goeiedag,

In onze nieuwbouwwoning voorzien we in nagenoeg alle kamers 2 UTP-aansluitingen. Zou het interessant zijn om de twee UTP-kabels samen door een dikkere buis naar de wandcontactdoos te leiden in plaats van elk afzonderlijk in een dunnere buis? De idee is dat we de kabels later zouden kunnen vervangen door iets beters (wat dat ook moge zijn) of er extra kabels aan toevoegen.

Tevens zijn er nu stopcontacten op hoogte voorzien voor Sonos-speakers. Die kunnen nu weliswaar werken op WIFI maar misschien is het interessant om naast de elektriciteit meteen ook UTP door een dikkere buis te leiden, om er op termijn andere speakers, een IP-camera of wat dan ook te plaatsen? Het is een slecht voorbeeld want die camera's zullen ook wel op WIFI werken maar goed, misschien komt er in de toekomst wel iets aan dat een bekabeld netwerk nodig heeft.

De vraag is eigenlijk: zouden we beter ergens wachtbuizen voorzien voor kabels om toekomstgericht te zijn, en voor welke toepassingen?

Merci!
    "Wachtbuizen" zijn mooie theorie, maar onbetrouwbaar in praktijk, toch zeker in huis waar je het in plakwerk en vloeropbouw wil wegsteken.
    Dubbele UTP kan je gewoon kopen zoals @Vitruvio al schreef.
    Maar je vervolg idee dat je die dan kan later vervangen door bvb hogere kwaliteit UTP ofzo is behoorlijk utopisch.

Stopcontacten op hoogte voor Sonos aanvullen met UTP is op zich goed idee, kan je later idd camera's of wifi Access point zetten, maar dat is natuurlijk esthetisch een beetje minder, dat zijn dan 2 afdekplaten achter een toestel dat kleiner is dan de afdekplaten...
    Dus dat is meer een esthetische afweging dan een praktische afweging.

@Tomvdw
    Al dan niet alles op WiFi voorzien is evengoed een persoonlijke voorkeur.
    Voor mij is Wifi voor de toestellen die mobiel zijn (GSM, tablet, draagbare speaker, laptop die niet op zijn normale plaats staat) of waar je geen ethernet meer kunt leggen zonder grote kost maar toch per se een toestel wilt zetten.
    Ik heb wel zo veel mogelijk bedraad aangesloten. TV, console, warmtepomp, zonnepanelen, laadpaal, Telenet, laptops, luidsprekers, NAS...
    Alles wat bedraad is verliest zijn verbinding veel minder snel, heeft een snellere verbinding, en vertraagt andere gebruikers minder.
    Maar dat zijn ook allemaal geen mega dealbreakers, dus het is voor 99% van de gebruikers puur voorkeur en/of omstandigheden die dat bepalen.

Tja, ik heb 6 jaar geleden nog UTP (cat 5E) en coax gelegd naar de kinderkamers, en plaatsen waar en tv zou kunnen komen (zithoek en keuken).
    Met die coax ben ik inmiddels niets meer. UTP blijft wel handig, gezien het Wifi-bereik niet overal even goed is. UTP dient dan voor een vaste verbinding, of voor het plaatsen van een bijkomende accespoint.

11 jaar geleden gebouwd.
    Coax heb ik niet meer gelegd behalve naar TV hoek, maar wel cat 5E naar slaapkamers, living, bureau, garage, zolder.
    Allen zijn intussen ook in gebruik denk ik, behalve de jongste zoon zijn kamer.
    Ik heb wel enkel aan TV dubbele UTP gebruikt. Waar er access points komen, heb je toch automatisch ook 3 extra netwerkaansluitingen.
    Als er echt nog op andere plaats verdeling nodig is, dan kost een simpele switch maar 20-50 euro.

Idealiter had ik er ook nog enkele ethernet aansluitingen uit muren laten komen voor PoE access points, maar goed, dat is dus niet gebeurd. Dus Wifi komt uit 2 access points die op UTP wandcontactdozen aangesloten zijn.

Laatst bewerkt:
    Veel bandbreedte hoeft het niet, maar genoeg domotica- of IoT-spul dat ik zelf liever bedraad heb dan draadloos. Via UTP kan je ook nog PoE voorzien, dan hoef je niet eens een stopcontact te hebben en hoef je toch niet op batterijen te vertrouwen. En access points moet je ook ergens aansluiten, tenzij je voor mesh wil gaan.

Hier ook alleen maar laptops & smartphones op draadloos, en een verloren gelopen BT repeater voor HA.

Extra kabels bijtrekken bij iets bestaands is zo goed als onmogelijk, zeker in buisjes van 20 of 25mm. 't Is vaak al een ellende in trekbuizen van 50 of 70mm.

Je zou een lege reservebuis van 20 of nog liever 25mm kunnen voorzien naar een paar strategische plaatsen; zorg dan zeker dat er geen korte knikken in zitten.

De redenering is zeker niet slecht, je weet nooit wat er nog komt...

Bekabeld aansluiten (bvb van Sonos, home cinema en andere vast opgestelde toestellen) heeft als voordeel dat je niet alles opnieuw moet instellen als je je wifi-SSID of -wachtwoord wijzigt. Andere optie is natuurlijk dat je een eigen wifi-setup maakt die niet afhankelijk is van je provider, en die stabiel is en correct werkt.
    Bovendien hou je dan meer bandbreedte over op je wifi-netwerk... dus een utp naar de kinderkamers stel ik gewoonlijk toch voor, gaming kan nogal wat bandbreedte vereisen.

Een access point kan ook via PoE.
    Ik zou altijd UTP voorzien, is toch veel betrouwbaardaar dan WiFi.

Kabels door wachtbuizen trekken is geen sinicure. Heb dit recent nog gedaan en soms gaat dit vlot maar als er veel bochten zijn in een traject is dit dikke miserie.

"Wachtbuizen" zijn mooie theorie, maar onbetrouwbaar in praktijk, toch zeker in huis waar je het in plakwerk en vloeropbouw wil wegsteken.

Extra kabels bijtrekken bij iets bestaands is zo goed als onmogelijk, zeker in buisjes van 20 of 25mm. 't Is vaak al een ellende in trekbuizen van 50 of 70mm.

Tenzij je de PVC 20mm buizen (geen flex) zelf legt en plooit, zo recht mogelijk. Dat is geen sinecure, maar het lukt wel. Betekent ook vaker door een muur gaan, om een bocht van 180° te vermijden. Enkel voor de zelfbouwer, want een professioneel die dit doet, gaat er 4x zoveel uren in moeten steken én aanrekenen. Ik heb rond de 2km van die buizen in mijn woning 😇 (gemiddelde prijs van ± €0.60/m, tikt wel aan).

Al mijn internetkabels (2x S/FTP) kon ik relatief vlot erdoor duwen, af en toe trekken. (S/FTP is niet aan te raden: moeilijke en dure terminatie en door stijfheid moeilijk te plooien in het potje). De 17m 5G6 naar het fornuis kon ik er ook gewoon doorduwen zonder trekveer. Nog stuk of 50 ongebruikte buizen naar tal van plaatsen:
    • naar elk vast toestel, dit mocht maar eens ethernet ondersteuning krijgen (of mijn favoriet die ik nog moet uitvoeren: een trilsensor op de wasmachine, zodat je weet dat die bezig is of klaar is, ik vergeet namelijk heel vaak dat de vrouw zegt om de was uit te hangen; die sensor kan ik dan heel eenvoudig op mijn domotica aansluiten).
    • naar "ideale" posities in het vals plafond voor plafondspeakers, bewegingsmelders
    • naar elk stopcontact vlak naast een deur, het gat naar de deurkader is al geboord vóór de deuren te plaatsen (en opgemeten) om misschien ooit deurcontacten te zetten
    • naar de vvw collectoren
    • naar paar plaatsen in vals plafond oversteken buiten, voor POE camera en/of buitenspeakers
    • ééntje achteraf nog bijgestoken in de chape naar de garagepoort, voor zo'n straal die detecteert of er iemand onder de poort staat
    • nog ééntje (25mm deze keer) achteraf bijgestoken in de chape voor de verbindingskabel (tussen meter en elektriciteitskast) geen 3m zichtbaar te hebben aan het kelderplafond. Chance dat dat recht was met één heel flauwe bocht, de 5G16 ging er net door (1mm marge op de diameter), goed veel glijmiddel gebruikt.
    Enige dat ik spijt van heb, zijn de 16mm flexen op het plat dak, toen had ik de pvc 20mm nog niet uitgevonden.

Terug on-topic: @Bonobossie: prima te doen, maar gebruik hard-pvc buizen (> Ø 20mm) met zo weinig mogelijk en bovendien flauwe bochten; Geen dreft of zepen als glijmiddel gebruiken, dat wordt hard en dan heb je je kabels vastgelijmd. Ik heb deze bus gekocht, niet al te duur voor miserie die je je er mee bespaart.

Vroeger werd het altijd zo gedaan, buizen, plooiveer, propere bochtjes... In installaties uit de jaren '80 heb ik weinig schrik om eens een draad bij te trekken door een buis.
    In preflex begin ik er niet aan tenzij ik zeker ben dat ik desnoods de boel mag openkappen... Maar ja, de moderne tijd hé ;-) Als je een moderne installatie met stijve buis moet doen wordt het niet alleen onbetaalbaar, het wordt ook nog eens een hele puzzel om het allemaal proper te krijgen.

Dus: zeker geen slechte tip van GuntherS, als je er zelf de tijd voor neemt...

Terug
Bovenaan