• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kabeldoorvoer buis afdichten

Lid geworden
21 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij het installeren van zonnepanelen op mijn tuinhuis heeft de installateur voor de kabel (EXVB 5G6) tussen de omvormer (in tuinhuis) en kast (in huis) een bestaande wachtbuis (75mm) gebruikt. Maar het einde van de wachtbuis was veel verder dan waar de kabel naar boven moest komen, dus hebben ze een gat in de buis geboord en daar de kabel eruit getrokken.

Ik wil dat gat rond de kabel nu dichten, zodat er geen vuil/water in de wachtbuis gaat komen (om toch nog een andere kabel door de buis te kunnen trekken).

Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik heb al wat gezocht op het forum en zie producten als Tangit M3000, maar dat lijkt me eerder om een hele buis af te sluiten en dat zou dus de wachtbuis verstoppen. Ik heb ook al gedacht aan een klemzadel (vb. https://witway.be/pvc-klemzadel-80-75-x-50-mm-prod/) te gebruiken en daarop een deksel waar de kabel met een wartel doorgaat, maar het is een redelijk stijve kabel en ik vrees dat de bocht te scherp gaat zijn voor de kabel.

Lid geworden
21 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de suggestie! Ik heb de product code even opgezocht omdat er geen voorraad was en het blijkt toch een 90 gr zadelstuk te zijn (de foto is dus fout op de Pantek website). Ik vind enkel 45 gr zadelstukken voor diameters >110mm. Weet je waar ik wel een 45 gr stuk kan vinden of heb je nog een ander idee?

DeWerf

Lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
18
Punten
18
Ben je nog in de mogelijkheid om de kabel terug te trekken? Anders gaat dat zadelstuk moeilijk worden.

Lid geworden
21 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik kan de kabel nog losmaken en het zadelstuk erover schuiven tot op de buis, dus dat lukt normaal wel.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
975
Punten
113
heb je nog een ander idee?
Dan zou ik zelf een zadel maken van een 45 graden T-verloopstuk, bv een 75x40, door het onderste stuk er af te zagen, iets minder dan de helft.
Dus wat je overhoudt is dan wat meer dan de helft, daarmee spant het over de eigenlijke buis.
45gr T 75x40
1695318300215.png

Laatst bewerkt:
Lid geworden
21 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dat ga ik proberen, bedankt voor het idee!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan