• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kabel zonnepanelen door gemeenschappelijke spouw

olivierw

Nieuw Lid
Lid geworden
17 mei 2006
Berichten
77
Waarderingsscore
1
Punten
8
Goedenavond,

binnenkort komen ze onze zonnepanelen plaatsen.
aangezien de plaatser met een pvc leiding op de gevel wou werken, en ik dit niet zo'n elegante oplossing vind, kwamen we overeen dat ik zelf een (naar mijn mening iets properdere en aanvaardbaarderere oplossing) koperen buis op de gevel voorzie voor de kabels van dak naar benedenverdieping garage te brengen.

maar nu dacht ik, we wonen in een tweewoonst, met gemeenschappelijke muur tussen de garages. dit is een dubbele muur, met harde isolatieplaten erin, en kleine cm leegte.
Deze tussenmuur steekt op dak een halve meter boven dak uit, als scheiding van dak, en daar kan ik dus de spouw in.
Het zou dus volgens mij een mooie oplossing kunnen zijn om de kabels door die spouw te laten zakken van plat dak tot beneden in garage.
De buur plaatst na ons ook zonnepanelen, en kan diezelfde spouw gebruiken, en in zijn garage uitkomen.
koudebruggen ben ik niet bang van, omwille het om een gemeenschappelijke binnenmuur gaat.

ik vroeg me wel af of er een relatief makkelijke manier is om een 'gang' te maken door de isolatieplaten. van boven tot beneden. zo'n 3 a 4 meter ongeveer. (in garage tegen plafond uitkomen)
zelf meende ik ooit een filmpje te zien van iemand die een soort stalen bal/schietlood verhitte en met een staalkabel liet zakken en zo een mooi rond recht pad 'smolt' door de isolatie.
waarin je dan een harde pvc buis kan laten zakken.
maar voor ik met zo'n experimenten zou beginnen, vroeg ik me af of er geen meer correcte/professionele manier van werken was.

Edit: gelijkaardig filmpje toegevoegd
Zal wel ketting moeten voorzien om bal of schietlood te recupereren. Zou men huis niet willen zien opbranden

ik hoor het graag
groeten
Olivier
 
Laatst bewerkt:

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Zelfs al krijg je daar een gat door, je krijgt daar dan nog geen kabel door getrokken.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Is er geen regenwaterpijp waarachter je je kabels in een buis kan leggen? Of binnenshuis een technische schacht waarlangs je leidingen kunnen?
 

olivierw

Nieuw Lid
Lid geworden
17 mei 2006
Berichten
77
Waarderingsscore
1
Punten
8
Is er geen regenwaterpijp waarachter je je kabels in een buis kan leggen? Of binnenshuis een technische schacht waarlangs je leidingen kunnen?
Een schacht is er jammergenoeg niet voorzien in de woning.
en regenpijp zit jammergenoeg helemaal andere kant van gevel, dan zou ik in de woonkamer uitkomen ipv garage. en achtergevel die op garage komt

maar denk dat ik gewoon met een koper buisje ga werken op gevel. is in hoekje van perseel, en valt minder op op donkerrode gevelsteen dan een pvc buisje of koker. Ik ga inderdaad de moeite en gepruts in de spouw niet riskeren.

maar er komt later nog een uitbouw aan de woning. daar voorzie ik wel een schacht. dus eens die bouw er staat, kunnen de koper leidingen van de muur en kan het daarin.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Uw koper gaat wel groen uitslaan door corrosie. Ik zou gaan voor een uv-bestendige kunststof buis.
 

olivierw

Nieuw Lid
Lid geworden
17 mei 2006
Berichten
77
Waarderingsscore
1
Punten
8
Uw koper gaat wel groen uitslaan door corrosie. Ik zou gaan voor een uv-bestendige kunststof buis.
inderdaad, wordt groen, maar vind een, met de jaren geoccideerde, koperen buis, toch nog steeds properder dan zo'n plastic kabelgoot of pvc buis.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Schilderen in kleur gevel
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan