kabel voor zonwering

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leg momenteel een kabel klaar voor zonwering (uitvalscherm) buiten, in een latere fase. Er ligt binnen momenteel een 3 x 2,5mm2 voor stopcontacten waarvan ik zou vertrekken naar buiten.

Weet iemand of dit zou volstaan voor de motor van een uitvalscherm, of had ik een 5 draads 2,5mm2 moeten voorzien? Ik heb ook nog geen scherm gekozen, anders zou ik de technische specificaties hebben nagevraagd.

Thx!

Tommie1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
De meeste van die uitvalschermen worden draadloos bediend, dus 3x2,5 is zeker voldoende.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
562
Punten
113
Gewoon even logisch nadenken hè.

In een stopcontact komen maar 3 draden toe, dus waarom dan met 5 verder gaan.

Wat je je wel af moet vragen is, waar ga je het scherm mee bedienen?

Afstandbediening

knopjes buiten/binnen

volledig automatisch.

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Voor alle duidelijkheid, mijn vraag is, is die kabel die er nu ligt, voldoende, of moet ik nog een 5 draads bijtrekken (dat kan nu nog).

De zonwering die ik al eens bekeken had (bij Winsol) werkt met afstandsbediening. De Somfy regen/zon sensor werkt dan weer draadloos, dus die hoeft geen aparte kabel naar de unit (volgens de verkopers). Wat ik mij dan nu wel afvraag, heeft die dan geen voeding nodig (of toch geen batterijen zeker?).

Ik ga wel een onderbreking plaatsen via een schakelaar voor de kabel naar buiten gaat, zodat ik die volledig kan afleggen als ik wil.

janus wago wrote:
Gewoon even logisch nadenken hè.

In een stopcontact komen maar 3 draden toe, dus waarom dan met 5 verder gaan.

Tommie1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
Zowel het zonnescherm als de wind/zonnesensor worden gewoon met 3 draden aangesloten.

Communicatie verloopt dan draadloos.

Je kan er natuurlijk nog een schakelaar tussen zetten, maar eigenlijk is dat overbodig.

Je kan geen 5 draden aansluiten, dus moet je er geen 5 trekken!

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
De 3draads naar de sensor, vertrekt die dan vanaf het zonnescherm ?

Tommie1 wrote:
Zowel het zonnescherm als de wind/zonnesensor worden gewoon met 3 draden aangesloten.

Je kan er natuurlijk nog een schakelaar tussen zetten, maar eigenlijk is dat overbodig.

Lid geworden
14 nov 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor wind- en zon-beveiliging worden er sinds kort ook autonome oplossingen aangeboden. Men moet hier dus niet per se stroom voor voorzien. Het klassieke molentje (windbeveiliging) wordt vandaag vaak vervangen door een bakje met batterij in de voorbalk van de zonnetent dewelke schommelingen registreert. De zonnedetectie is vandaag verkrijgbaar in de vorm van een klein zonnepaneeltje, dat zichzelf van stroom voorziet dmvh zonlicht. Voor meer informatie moet je Somfy maar is googelen of op een van deze linken kijken:

http://www.alfazonwering.be/alfa/producten/automatisatie.php

[/url]http://www.pradabvba.be/Zonwering/automatisatie/sunis/beveiliging.php[/url]

Tommie1 wrote:

Bovenaan